Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5S

Anbefalte innlegg

Og hvor mange steder kan du faktisk bruke NFC til noe praktisk, som betaling? Jeg har ikke sett det et eneste sted i Norge.

Har nok ikke sett det jeg heller, dessverre. Men det er jo fordi det ennå er så mange som har telefoner uten NFC. Nå når til og med de aller billigste telefonene begynner å få NFC, så blir det nok mer utbredt etter hvert. Jeg trur NFC har et enormt potensiale til å bli brukt på mange forskjellige kreative måter. Ikke minst innen spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikke sett det jeg heller, dessverre. Men det er jo fordi det ennå er så mange som har telefoner uten NFC. Nå når til og med de aller billigste telefonene begynner å få NFC, så blir det nok mer utbredt etter hvert. Jeg trur NFC har et enormt potensiale til å bli brukt på mange forskjellige kreative måter. Ikke minst innen spill.

Ja, det skal jeg ikke nekte for. Dumt at det har blitt så lite utbredt.

Lenke til kommentar

Jeg ser på NFC som helt grunnleggende funksjonalitet for en smarttelefon, og kommer aldri til å kjøpe en telefon uten. NFC kan brukes bl.a. til betaling og overføre filer mellom telefoner, eller man kan klistre opp NFC-tagger hvor som helst. F.eks. kan man klistre en på nattbordet, og gjøre sånn at lyden slås av og vekkerklokka slås på når man holder telefonen inntil den. Eller det kuleste av alt, og som jeg bruker dem mest til: klistre dem på spillkort for å lage nye typer spill!

Respekterer dine synspunkter, og prøver og forstå at disse kan være viktige for deg.

Men for meg vil ikke dine argumenter utgjøre noen forskjell. Ingenting av det du sier er noe jeg kommer til å få bruk for.

Dessverre for deg så er nok ikke jeg den eneste som mener dette. Bare for gøy spurte jeg min samboer, min mor, samt to av mine kolleger om det visste hva NFC er for noe... Gjett hva ..... Ingen av dem visste noe om dette. Da jeg brukte dine begrunnelser for å forklare dem hva dette er for noe, var de ingen av dem so mente de hadde behov for dette.

Jeg sier ikke at NFC er bortkastet, kanskje jeg tar feil. Men slik nytteverdien av NFC fremstår idag, ser jeg det som kun er fordel at iphone ikke har dette.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at NFC er bortkastet, kanskje jeg tar feil. Men slik nytteverdien av NFC fremstår idag, ser jeg det som kun er fordel at iphone ikke har dette.

Bare fordi én person kom med argumenter for NFC som du eller de rundt deg (altså, å bruke mor si i en slik sammenheng? Ikkje bra...) ikke ser nytten i, betyr ikke at nytteverdien er liten.

Sannheten er vel den, slik dagens sauementalitet og marked har utviklet seg, at både bruken, og nytteverdien, av NFC hadde eksplodert dersom Apple hadde fått ut fingeren og lansert 5S med dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Landet er da fullt av S3 og andre Androider med NFC, men ingen tar dette i bruk? Fordi det ligger ikke en god løsning i bunnen for alt. De har teknologien, men mangler et økosystem som nyttegjør seg den. Eneste grunnen til at NFC er inkludert i telefonene er fordi det er enda en teknologi de kan skrive på pakken at de har.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Landet er da fullt av S3 og andre Androider med NFC, men ingen tar dette i bruk? Fordi det ligger ikke en god løsning i bunnen for alt. De har teknologien, men mangler et økosystem som nyttegjør seg den. Eneste grunnen til at NFC er inkludert i telefonene er fordi det er enda en teknologi de kan skrive på pakken at de har.

Du snakker om NFC som om det hadde 1 enkelt funksjon.

Jeg bruker NFC mere enn jeg bruker f.eks bluetooth som finnes i alle telefoner i dag og syntes det er noe av det mest interessante som har kommet på telefoner i det siste, og har massevis av potensiale om man tenker litt utenfor boksen. Dersom Apple hadde tatt med NFC i iPhone ville det også har satt fart på utviklingen rundt NFC og skapt flere nye produkter og løsninger som bruker NFC. Apple har en stor markedsandel og er med og påvirker markedet, og det kommer ikke haugevis NFCmed løsninger ting før de fleste telefonene kan bruke det.

Lenke til kommentar

Blir fint for NSA å ha et enormt fingeravtrykk-arkiv fra store deler av verden :)

Det ble presisert at fingeravtrykket kun lagres lokalt på telefonen, ikke på iCloud eller andre servere.

Er nok bare du som trur det.. uansett så har dem jo backdoor til hver eneste apple produkt.

Lenke til kommentar

Er nok ikke bare jeg som tror det nei.

Det har nok en backdoor til deg også... Anbefaler deg en slik.

Du kan jo sjekke med legen hvis dem kan ordne en slik til deg:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_69LNWJM8pqZLch6mA0VGKP7iEsPo5iJE1f6LcuKs9Z8YSuy5Zw

kopiert til deg fra forbes:

FBI Agent's Laptop 'Hacked' To Grab 12 Million Apple IDs -

Tenker meg du er en av dem som gladelig dytter in dine fingeravtroekk på en iphone5S. Nobodys har jo ikke så mye å vaere redde for.

Lenke til kommentar

kopiert til deg fra forbes:

FBI Agent's Laptop 'Hacked' To Grab 12 Million Apple IDs -

Tenker meg du er en av dem som gladelig dytter in dine fingeravtroekk på en iphone5S. Nobodys har jo ikke så mye å vaere redde for.

Jeg skjønner hvorfor du ikke linker til Forbes-artikkelen, siden den inneholder oppdateringer som avsanner overskriften du siterer:

http://www.forbes.com/sites/parmyolson/2012/09/04/fbi-agents-laptop-hacked-to-grab-12-million-apple-ids-anonymous-claims/

"UPDATE Sept. 11, 12:20 GMT:

Following the FBI’s denials that an agent’s laptop was breached to grab 12 million Apple UDIDs, a small app publisher in Florida has confirmed that it was the source of the device identifiers."

Apropos fingeravtrykk, visste du at alle moderne pass utstedt i Norge inneholder en liten chip med biometriske data i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk, som da kan avleses ved innreise til USA eller andre land?

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri dumt å være skeptisk eller å stille spørsmål ved at en privat aktør lager et produkt som lagrer fingeravtrykk.

Historien er full av eksempler på lagring av personvernsinformasjon i best hensikt, som har slått fullstendig feil ut.

Men jeg kommer fortsatt til å kjøpe 5s, mye på grunn av nettopp scanneren. Er så dritt lei av tastelås!

Lenke til kommentar

Er heller ikke spesielt glad i tastelås, løste problemet med å slå den av.

AtW

Jeg har heller aldri sett noe poeng i tastelås, aldri brukt det på noen mobil, syns det bare er plagsomt å trykke inn hver gang man bruker mobilen...

Om den skulle bli stjålet og noen rekker å ringe for ett par hundrelapper før jeg oppdager det så får det så være....

Bilder, musikk etc har jeg backup av hjemme så de kan slettes på mobilen via pc hjemmefra:-)

Lenke til kommentar

Der har vi jo poenget, folk gidder ikke å bruke kode på mobilen sin siden de synes det er tungvindt å måtte taste den inn hver gang.

Det er dette fingeravtykkleseren skal løse slik at flere sikrer mobilen sin.

Vi får se, det setter endel krav til hastighet og feillesinger for at jeg skal gidde noe slikt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke fingeravtrykk heller.

AtW

Lenke til kommentar

Vi får se, det setter endel krav til hastighet og feillesinger for at jeg skal gidde noe slikt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke fingeravtrykk heller.

AtW

Nettopp!

Kan aldri tenke meg att jeg kommer til å "dille" med noe sånt heller... Ser ingen grunn til å bruke det rett og slett. Backup har jeg hjemme og mobilen kan sperres via nettverket, problem solved:-)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...