Gå til innhold

Kjøpe utstyr til foretak, lav omsetning; hvor mye skatt?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg trenger en liten smule veiledning her.


Saken er den at jeg rett og slett lurer på hvor mye skatt jeg skal sette til side i mitt enkeltpersonsforetak.


Foretaket ble opprettet på høsten i fjor, og lå halvdødt et halvår, når jeg begynte å gjøre oppdrag. Hittil i år har omsetningen vært på 28000,- kr (dette er bare ved siden av "vanlig" arbeid), og jeg er dermed ikke i MVA-registret. Det er en tjenestebasert virksomhet; ikke salg av fysiske varer, og det er dermed ikke noe varelager å betale for.


Siden det er en virksomhet som er ved siden av jobben min, er det foreløpig ikke noe mål å ta ut lønn (det er målet på sikt, men ikke i år eller neste år). Pengene foretaket tjener går i første omgang til utstyr til bruk i virksomheten. Spørsmålet er bare hvor mye av omsetningen på 28000,- kr jeg nå kan bruke, og hvor mye som må settes til side til skatt?


En annen ting jeg og lurer på er hvordan jeg kan selge utstyr til meg selv. Altså, jeg eier noe utstyr privat, som strengt talt kun skal brukes i foretaket. Det er nesten helt nytt, og verdien er dermed ikke vanskelig å finne. Skal jeg lage et bilag for salg og føre dette inn i regnskapet? Hvordan skal evt et slikt bilag utformes (eller, generelle bilag ved handel fra private, f.eks. på finn.no?)


Takk for alle svar!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha et regnskapsmessig overskudd på 4-5000 kroner, herav bør du sette av 60% til skatt. Dersom du ender opp med kr 28000,- i omsetning i år, så betyr dette at utgifter+innkjøp bør være maksimalt 23000,-.

 

Husk at investeringer som er betydlige/varige skal saldoavskrives. Hovedregel er at dersom kostnaden er over 15 000 kroner og forventet gjenværende levetid er minst 3 år, skal driftsmidlet fradragsføres på saldo.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Utgifter-og-avskrivning/

Lenke til kommentar

Når det gjelder foretakets innkjøp fra private, så må du få kvittering og helst betale vie banken. Kvitteringen påføres bilagsnummer og registreres i regnskapet. Du kan ha flere kvitteringer pr bilagsnummer. Det er etter mitt skjønn ikke forskjell på om det er du som selger utstyr til foretaket eller om det er andre som gjør dette.



Beløp over 10.000 kroner (per år per mottaker) skal uansett betales via banken siden nye regler gjør at foretaket hverken får moms eller skattefradrag dersom dette ikke gjøres.


Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg anbefaler et overskudd på kr 4-5000,-, er for å oppfylle kravene som skatteetaten stilller når de avgjør om virksomheten din er hobby eller næring. Disse kravene er at virksomheten:

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Du vil i praksis oppfylle de tre nederste kravene ved å ha inntekt på 4-5tusen i noen år, men du trenger ikke å gjøre det slik. Du kan gå i underskudd i opptil 5 år før året en økonomisk aktivitet anses som skattepliktig virksomhet. Ikke forvent i dette tilfellet at du får lov til å trekke fra underskuddet i foretaket i din egen inntekt før skatteetaten fastslår at du driver næring. Du skal heller ikke forvente å få lov til å registrere foretaket i momsregisteret før skatteetaten avgjør at du driver næring.

 

Mer informasjon:

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

 

Hvis det ikke er viktig for deg å registrere foretaket i momsregisteret eller å få fradrag på evt.underskudd, så kan utgifter+investeringer i foretaket være lik eller større enn omsetningen. Foretaket vil i dette tilfellet ikke gi deg noe skatt og tatt fra hukommelsen så er det i dette tilfellet heller ikke noe behov for å registrere foretaket i enhetsregisteret.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...