Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eget AS - På tvingt ansettelse?


hawtkenneth

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et eget firma, og vi har et spørsmål.

Vi er 6 stykker som både eier og jobber for firmaet. Og som alle sitter i styret.
Kun en av oss er ansatt i firmaet, Daglig leder.

Er det da slik at vi andre 5 må være ansatte der for å jobbe der?

If so, er det noen mulighet å komme rundt dette på?

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi har nylig fått beskjed om at alle som jobber med firmaet må lønnes. Dette er noe vi enstemming er totalt uenige i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som krever dette?

Hvor mye jobber de (timer/uke)?

Får de ingen form for lønn eller er godtgjort på annen måte?

Har de annet arbeid ved siden av?

 

Dersom arbeidsmengden har et visst omfang og dette gir store inntekter som i stedet tas ut som utbytte kan det anses som forsøk på å unngå beskatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@konungr:

 

Etter gjeldende skatteregler sees det ikke på som forsøk på å unngå beskatning. Så vidt jeg vet er gjeldende regler de som er vist til her, http://www.regnskapshjelp.no/fagstoff/l%C3%B8nn-til-arbeidende-aksjon%C3%A6rer/. Husk at utbytte beskattes to steder, først beskattes det i firmaet (dvs utbyttet er ikke fradragsberettiget og betales således av skattede midler), der etter beskattes det på aksjonærens hånd med 28 % (etter reduksjon for skjermingsfradrag). Dette gjelder når man som privatperson eier aksjene direkte.

 

@hawtkenneth:

 

Et spørsmål i denne sammenheng, eier dere direkte eller via egne holdingsselskap. Det har nemlig betydning. Eier dere via holdingsselskap, dvs såkalt indirekte eierskap, så vil dere kunne bli påtvunget arbeidsvedelag, dvs dere må ansettes i selskapet osv. Eier dere direkte så er det mer et spørsmål om hva som er økonomisk mest gunstig totalt. Arikkelen jeg linket til ovenfor beskriver dette bra etter min mening. Det viser også at samlet skatte- og avgiftsmessig effekt for selskapet og eier kan bli best med å ta ut arbeidsvederlag. Ta også i betraktning at arbeidsvederlag gir grunnlag for rettigheter etter folketrygden, noe utbytte ikke gir.

 

Men jeg har ikke sjekket om det kan være endringer i senere tid. Dette er ellers et spørsmål man tar opp med regnskapsføre eller revisor. Har man ikke revisor kan det faktisk lønne seg å betale noen timer akkurat for råd på dette området. Det kan være snakk om relativt store effekter av korrekt og best mulig tilpasning, over år kan effekten bli fort bli noen hundretusen på hver av aksjonærene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...