Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

grønn plen til våren

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man skal få fortest grønn plen om våren! Vår plen pleier alltid til å være den siste som blir fortest grønn!

Vi klipper med bio klipp hver 4 dag ca.

Jeg lurer på om det er lurt å klippe plenen før snøen kommer slik at den har litt lengde eller at den skal være kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plenen skal ha litt lengde før frosten kommer og stopper veksten. Om våren så lønner det seg å gå ut på plenen ca 14 dager etter at all snø på plenen er borte og rake vekk dau plen slik at plen tustene som skal gro frem nederst i plenen får bedre vekstforhold og mer sol og varme. Ellers så kan du ikke regne med at plenen skal bli grønn når det er frost om natten, men når nattefrosten forsvinner så er det fullt mulig å oppnå grønn og fin plen.

Når det ikke lenger er frost om natten så kan du gå over plenen og gjødsel med fullgjødsel 22-3-10 som egner seg best. Hvis du ikke får tak i denne typen gjødsel på grunn av restriksjoner etter 22.07 angrepet så kan du kjøpe 12-04-18 som fungerer, men er dyrere. Sekkene fåes som 40 kg sekk. (Gjødsle rett før det er meldt regn for gjødsel på plenen uten at den blir løst opp kan svi plenen)

Hvis du gjennomfører dette så er jeg rimelig sikker på at du vil få en grønn plen om våren kanskje før de fleste naboene dine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...