Christian86 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Jeg har i dag en octavia 1.2 tsi stv, som egentlig holder for alle mine behov. Men jeg ønsker på sikt å droppe månedskort, og heller kjøre til Oslo/hjem ifm. jobb. Jeg skal også ha hund - en toller, slik at dagens elbiler, med untak av Tesla og kassebilene ikke kan brukes så vidt jeg har fått beskjed. Leaf og Focus hadde i hvert fall ikke plass til bur i følge selger. Så - jeg står igjen med to muligheter siden jeg også vurderer å bli med norske redningshunder. Skal jeg selge min Octavia, og spare til en tesla. Den har kjørt 10500 km på 2 år, så kanskje 250 000 er mulig å få for den ved salg etter nov. Eller - skal jeg bruke octaviaen kanskje 2 år til, selge for 200-225, kjøpe en brukt tesla på 1-2 år med noe lavere batterikapasitet. Jeg trenger ikke toppakken. Den burde med nypris nå på 470 000, da koste 300 etter 2 år som brukt? Foreldrene har bil som jeg kan låne for treningene med Norske redningshunder, men mange av dem holdes slik at jeg også med kollektivtrafikk kan komme meg dit. Evnt få skyss dit de er. Noen tanker? jeg kjører ca 500-550 km i måneden. Om jeg begynner til/fra jobb så øker det til 1300 km i måneden. Edit: glemte å si at månedskort på 365 dager vil koste meg 11000 kr. Slik at jeg har ikke regnet hva merkostnad for kjøring, og forsikring vil utgjør. Sannsynligvis ser det slik ut Min kjøring i dag koster bensin for 3000 kr. Røfflig regnet - kjører tydeligvis i følge bilen veldig veldig pent. Strøm vil koste ca 2500 kr +/-. Forsikring er 6000 kr, 30% bonus ved 5000 km. trippling betyr vel at jeg går opp i hvert fall 6000 kr siden jeg er ung? Dvs at jeg ser en merkostnad i forhold til ellers på 5500-6000 kr. Det er fremdeles 5000-6000 billigere enn månedskort. Jeg grubler også på om å vente til 2016/2017 og se hvilke biler som evnt har kommet da siden tesla er overkill for meg. Det er bagasjeplass og ca 200-250 km rekkevidde som holder for meg. Endret 10. september 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Jeg har i dag en octavia 1.2 tsi stv, som egentlig holder for alle mine behov. Men jeg ønsker på sikt å droppe månedskort, og heller kjøre til Oslo/hjem ifm. jobb. Jeg skal også ha hund - en toller, slik at dagens elbiler, med untak av Tesla og kassebilene ikke kan brukes så vidt jeg har fått beskjed. Leaf og Focus hadde i hvert fall ikke plass til bur i følge selger. Så - jeg står igjen med to muligheter siden jeg også vurderer å bli med norske redningshunder. Skal jeg selge min Octavia, og spare til en tesla. Den har kjørt 10500 km på 2 år, så kanskje 250 000 er mulig å få for den ved salg etter nov. Eller - skal jeg bruke octaviaen kanskje 2 år til, selge for 200-225, kjøpe en brukt tesla på 1-2 år med noe lavere batterikapasitet. Jeg trenger ikke toppakken. Den burde med nypris nå på 470 000, da koste 300 etter 2 år som brukt? Foreldrene har bil som jeg kan låne for treningene med Norske redningshunder, men mange av dem holdes slik at jeg også med kollektivtrafikk kan komme meg dit. Evnt få skyss dit de er. Noen tanker? jeg kjører ca 500-550 km i måneden. Om jeg begynner til/fra jobb så øker det til 1300 km i måneden. Edit: glemte å si at månedskort på 365 dager vil koste meg 11000 kr. Slik at jeg har ikke regnet hva merkostnad for kjøring, og forsikring vil utgjør. Sannsynligvis ser det slik ut Min kjøring i dag koster bensin for 3000 kr. Røfflig regnet - kjører tydeligvis i følge bilen veldig veldig pent. Strøm vil koste ca 2500 kr +/-. Forsikring er 6000 kr, 30% bonus ved 5000 km. trippling betyr vel at jeg går opp i hvert fall 6000 kr siden jeg er ung? Dvs at jeg ser en merkostnad i forhold til ellers på 5500-6000 kr. Det er fremdeles 5000-6000 billigere enn månedskort. Jeg grubler også på om å vente til 2016/2017 og se hvilke biler som evnt har kommet da siden tesla er overkill for meg. Det er bagasjeplass og ca 200-250 km rekkevidde som holder for meg. Jeg ville ikke vært så sikker på at en brukt Tesla om 2-3 år kan kjøpes så veldig billig. Generelt er det en del rimelig heftige prisøkninger som er priset inn i de amerikanske prisene men ikke har fått effekt her i Norge enda. Det gjør at kjøpsprisen går opp. Det er naturligvis en sannsynlighet for at avgifter endres men tviler på at det skjer mye der før 2017. Gitt at ingen av bilprodusentene har vist concept eller prototyper på annet en bybiler (les under 200km nedoverbakke med medvind, jmf Leaf, Up, MiEV, i3 osv. ) og det samme gjelder kassebilene fra Ford og Renault ser det ut som det er Tesla som er eneste valget for mye bagasjeplass og ren elbil de neste 3-4 årene. Hvordan kan strøm koste nesten det samme som bensin? En Tesla bruker drøye 200W per km. Så over 4km per krone, eller ca 325kr/mnd i strøm hvis du kjører til og fra jobb... Cobos Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Frister jo - alternativet er å håpe toyota lanserer RAV4 electric, den selges pt bare i USA, evnt vente på 4WD fra Tesla. Nå er jo fordelene med elbil fredet inntil 2017/50 000 biler, så kan jo drøye litt. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Bruker du 3000kr i bensin per måned og kjører 500km? Eller mente du inklusivt jobbkjøring, da 1300km? Jeg kjører 2200km og bruker under 2000kr måneden på drivstoff. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Mente ink jobbkjøring - kjører ish 500 km på fritid, bil t/f jobb på hverdager øker kjørelengden til 1300. Med min kjøring på ca 500 km, så koster bensinen meg rundt 3000 kr i året +/-, gjerrig bil og særdeles defansiv/rolig kjøring i følge venner. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Frister jo - alternativet er å håpe toyota lanserer RAV4 electric, den selges pt bare i USA, evnt vente på 4WD fra Tesla. Nå er jo fordelene med elbil fredet inntil 2017/50 000 biler, så kan jo drøye litt. Det kommer mye spennende på elbilfronten fra mange leverandører, men av fysisk større biler er det nok de franske kassevognene som er mest relevante for deg. De har dog ikke allverden av rekkevidde. RAV4EV derimot er jo en Tesla elbil og den produseres utelukkende i California for å dekke det kravet til minimum antall elbiler som staten krever for at Toyota skal kunne selge sine hybrider og rene fossil biler. Ser du på hva Tesla har sagt om den bestillingen fra Toyota er det klart at den ikke er tiltenkt å selges på det åpne markedet. Antagelig fordi den selges med tap eller ekstremt liten margin. Cobos Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. september 2013 Forfatter Del Skrevet 13. september 2013 (endret) Det kommer mye spennende på elbilfronten fra mange leverandører, men av fysisk større biler er det nok de franske kassevognene som er mest relevante for deg. De har dog ikke allverden av rekkevidde. RAV4EV derimot er jo en Tesla elbil og den produseres utelukkende i California for å dekke det kravet til minimum antall elbiler som staten krever for at Toyota skal kunne selge sine hybrider og rene fossil biler. Ser du på hva Tesla har sagt om den bestillingen fra Toyota er det klart at den ikke er tiltenkt å selges på det åpne markedet. Antagelig fordi den selges med tap eller ekstremt liten margin. Cobos Jeg leker meg litt med å vente på SUV fra Tesla, eller håpe at Amarok kommer med plug in alternativ. Styret i sameiet har tydeligvis lagt el-bil for hat, fordi de forlanger 10 000 for egen kurs, selv om eksisterende kurser tåler lading, slik at med disse usikkerhetene der jeg bor rundt el-bil, så frister amarok. (Det har også med at jeg skal ha hund, og liker landskapsfoto, slik at med 4WD så kan jeg ta turer rundt i Norge hvor miljø ikke er hinder for å si det slik...nærmest) Selvfølgelig er Tesla model s et alternativ, også bytte med foreldrene som skal ha A4 all road snart når behovet er endret. Endret 13. september 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå