Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro - leksehjelp


Anbefalte innlegg

Har vært og kikket på flere bygg som har hatt kun en jordfeilvarsler for hele bygget. (Industri/forretning/kontor). Her springer jo vaktmesteren beina av seg opp og ned av trapper og fram og tilbake for å finne jordfeilen som kan være hvor som helst.

 

 

 

Akkurat som å jobbe på båt med andre ord... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel være jordfeil på bil men ikke på båt, med unntak av tresnekker ?!

 

Når det gjelder en stålbåt skal det da være noen ledere som er koblet til jord, eller rettere sagt stål (og vann) ?

 

I gamle dager så fantes det jo DC båter men i dag så er det vel kun AC ? Det brukes vel ikke noe TN-S aktig eller noe slikt der man bruker stålskroget til ett eller annet ? (Eller gjør man det ?)

 

Må tilstå at jeg faktisk ikke har peiling, unntatt kanskje det som går på tresnekker.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det skal vel være jordfeil på bil men ikke på båt, med unntak av tresnekker ?!

 

Når det gjelder en stålbåt skal det da være noen ledere som er koblet til jord, eller rettere sagt stål (og vann) ?

 

I gamle dager så fantes det jo DC båter men i dag så er det vel kun AC ? Det brukes vel ikke noe TN-S aktig eller noe slikt der man bruker stålskroget til ett eller annet ? (Eller gjør man det ?)

 

Må tilstå at jeg faktisk ikke har peiling, unntatt kanskje det som går på tresnekker.

 

Tja..

Min erfaring gjelder hovedsaklig offshorefartøy/installasjoner og jeg kan si at det ofte er jordfeil i sensorer og liknende. Det er også at antall jordfeil er ekspotentiell med alderen på båten.

 

Båter er hovedsaklig AC i dag, men Siemens og ABB har noen DC-prosjekter på gang ettersom hovedforbrukerne på dieselelektriske skip er frekvensomformere. På de båtene blir det likerettet DC direkte fra generatoren til vekselrettere som forsyner elektromotorer og trafoer som dekker 450 og 230V-delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal vel være jordfeil på bil men ikke på båt, med unntak av tresnekker ?!

 

Når det gjelder en stålbåt skal det da være noen ledere som er koblet til jord, eller rettere sagt stål (og vann) ?

 

I gamle dager så fantes det jo DC båter men i dag så er det vel kun AC ? Det brukes vel ikke noe TN-S aktig eller noe slikt der man bruker stålskroget til ett eller annet ? (Eller gjør man det ?)

 

Må tilstå at jeg faktisk ikke har peiling, unntatt kanskje det som går på tresnekker.

 

Er ganske umulig å ha et offshorefartøy (fiskefartøy etc.) helt fritt for jordfeil.

 

Typiske kilder er sensorer, feedback-bokser (på ventiler etc.), dekkslys, utstyr tilkoblet 230V kontakter.. Varmeelementer, heatere, el-motorer.. Blir mye vann og vibrasjoner ombord på en båt, og med vann kommer jordfeil!

 

De mest kritiske jordfeilene jeg har vert borti, var bla en gang vi hadde jordfeil på el-motoren til ene thrusteren. Denne har 690V drift-spenning... :p

 

Vi har utjevningsforbindelser koblet til skroget ja, men dette stopper ikke jordfeilene.

 

Twinflower har rett, AC er i hovedsak det vanlige i dag. Men det er flere prosjekter på gang nå med DC generatorer og DC fremdriftssystemer. Hvor de heller kjører opp spenningen, og videre inn på batteripakker (er vistnok pga miljøet dette).. Det er så omformere DC/AC som omformer strøm til alt annet forbruk.

 

På eldre rigger og slik er det vanlig med store DC motorer. Men dette er grunet minimal kjennskap til frekvensomformere når disse riggene ble bygget. Når de da måtte forandre hastigheten på disse motorene, var det enklere å forandre spenningen enn frekvensen.

 

Etter frekvensomformere kom ut, ble det standard med AC motorer.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men det er flere prosjekter på gang nå med DC generatorer og DC fremdriftssystemer. Hvor de heller kjører opp spenningen, og videre inn på batteripakker (er vistnok pga miljøet dette).. Det er så omformere DC/AC som omformer strøm til alt annet forbruk.

 

På eldre rigger og slik er det vanlig med store DC motorer. Men dette er grunet minimal kjennskap til frekvensomformere når disse riggene ble bygget. Når de da måtte forandre hastigheten på disse motorene, var det enklere å forandre spenningen enn frekvensen.

 

Etter frekvensomformere kom ut, ble det standard med AC motorer.

 

Interessant innlegg, Skipstrixxy.

 

Vet du hvordan Siemens sin Bluedrive+-løsning fungerer?

ABB sin Onboard DC-Grid har påmonterte likerettere i kjølehuset til generatoren og DC-skinner som fordeles til vekselrettere rundt omkring.

 

Både Siemens og ABB har kun ett anlegg med dette i drift (En østensjøbåt for Siemens sin del og Myklebusthaug Offshore for ABB), og det er til nå et veldig begrenset erfaringsnivå ettersom det bare er få måneder siden de ble levert fra verftene.

 

Det jeg har hørt er at en av båtene har litt trøbbel med DC-anlegget, men jeg husker ikke hvem av de og av hvilken grunn.

 

Uansett så er hovedårsaken til DC-satsingen at dieselmotorene nå kan gå på et mer variabelt turtall enn å låses fast til ett bestemt turtall (for å få 50 eller 60 HZ fra generatoren). Det er langt mer driftstofføkonomisk for en dieselmotor å kunne variere turtallet med belastningen enn å måtte ha samme turtall over hele lastregisteret.

 

Det er likevel ikke bare-bare, ettersom spenningen fra en generator er avhengig av turtallet. Spenningsregulatoren må derfor regulere både for strømtrekk og for varierende turtall. Mer enn dette kan jeg ikke uttale meg om akkurat nå, men det er visst noen kompliserte utfordringer på det området som det kanskje trengs litt driftstid på anleggene før man har god nok oversikt over.

Lenke til kommentar

 

Interessant innlegg, Skipstrixxy.

 

Vet du hvordan Siemens sin Bluedrive+-løsning fungerer?

ABB sin Onboard DC-Grid har påmonterte likerettere i kjølehuset til generatoren og DC-skinner som fordeles til vekselrettere rundt omkring.

 

 

 

Jeg vet ikke så mye om dette nei, det jeg nevnte i innlegget over var noe jeg hørte når jeg snakket med en av de tekniske inspektrørene hvor jeg jobber, så min kjennskap til dette er ennå minimal. Men det du nevner om turtallet er helt riktig. En av ideene bak var å kunne kjøre motorene på lavere turtall. Blir interessant å følge med fremover... Batteripakker blir nok også i større grad benyttet fremover.

 

Jeg skal klistre denne tråden... Alltid interessant å følge med i utviklingen.

 

Pr. dags dato jobber jeg med vanlige AC systemer, DC generatorer og DC baserte systemer har jeg fremdeles tilgode å jobbe med... :)

 

Vi har likevel et prosjekt der jeg jobber, at vi skal lade en batteripakke, for så omgjøre fra DC til AC, for å kunne drive en thruster med dette. Det er jo bare et forskningsprosjekt, og det innebærer jo ikke DC generatorer, men er et skritt på veien for oss også... :)

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke så mye om dette nei, det jeg nevnte i innlegget over var noe jeg hørte når jeg snakket med en av de tekniske inspektrørene hvor jeg jobber, så min kjennskap til dette er ennå minimal. Men det du nevner om turtallet er helt riktig. En av ideene bak var å kunne kjøre motorene på lavere turtall. Blir interessant å følge med fremover... Batteripakker blir nok også i større grad benyttet fremover.

 

Jeg skal klistre denne tråden... Alltid interessant å følge med i utviklingen.

 

Pr. dags dato jobber jeg med vanlige AC systemer, DC generatorer har jeg fremdeles tilgode å jobbe med... :)

 

Lavere turtall per se var ikke målet ettersom det kan løses med antall polpar i generatoren. Det var å kunne variere turtallet som var viktig. (Noen AC båter, blant annet en av hurtigrutene, gjør faktisk dette i dag. De varierer mellom 50 og 60 HZ med akselgenerator og direktedrift + pitch for å få en optimal kombinatorkurve til propellen)

 

Generatorene er fremdeles AC i ABB sitt anlegg og jeg er nesten helt sikker på at Siemens også bruker konvensjonelle AC-generatorer som de så likeretter.

 

Det JEG er spent på er hvor mye de faktisk sparer på dette.

Siemens skrøt av 25% eller noe, men da hadde de sammenliknet med et eldgammelt ræl av en dieselmotor. Dagens dieselmotorer er fuel-optimalisert for 70-80% last, så hvis PMSen gjør jobben sin så skal det være mulig å holde alle generatorene innenfor kostnadseffektivt lastområde selv om man kjører stiv frekvens og AC.

 

Uansett så er det viktig, spennende og bra at det testes ut nye løsninger. Så får vi se hvordan tallene ser ut om et års tid med drift :)

 

Viking Lady har fått installert batteripakker nå (som en del av Fellowship-prosjektet) og det skal vel snart testes ut. Fra før har den allerede brenselceller på dekk, så denne båten er virkelig en pionerbåt når det kommer til alternative energikilder ombord skip)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Viking Lady har fått installert batteripakker nå (som en del av Fellowship-prosjektet) og det skal vel snart testes ut. Fra før har den allerede brenselceller på dekk, så denne båten er virkelig en pionerbåt når det kommer til alternative energikilder ombord skip)

 

Hehe, jeg har sittet en del timer inni den cellen å klødd meg i hodet Twinflower.... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...