diskusjon96 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Sliter med å finne svar på denne oppgaven: Hva er den prinsipielle virkemåten til en jordfeilvarsler. Setter stor pris på svar ! Endret 10. september 2013 av diskusjon96 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Vis oss at du prøver selv først før du forventer at andre skal gjøre leksene dine 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Jo, men det går jo ann å hinte litt .. Hva er en strømtang og hva er eventuelt sammenhengen mellom en jordfeilvarsler og en strømtang ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Jo, men det går jo ann å hinte litt .. Hva er en strømtang og hva er eventuelt sammenhengen mellom en jordfeilvarsler og en strømtang ? Han hadde i utgangspunktet listet opp ørten spørsmål rett fra læreboka, ikke kun dette ene ^^ Neste hint: Hvis du har to ledere og en jordleder. Hvor og hvordan vil jordfeilstrømmen oppføre seg? Sett dette gjerne i sammenheng med Arnes hint. 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Dude, hvis du skal jobbe med dette etter studiene lurer du bare deg selv om du holder på sånn. Lær deg å bruk oppslagsverkene og pensumlitteraturen. Det er derfor de finnes. I tillegg så trives du bedre i jobben senere også fordi du vet hvordan du skal finne dette. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hva skjer om du har en skade på ene lederen, og feilstrøm lekker over til jordlederen? Hintet om strømtang var bra. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Svaret er jo nesten beskrevet i navnet på enheten. "Jordfeilvarsler". Den varsler om man har jordfeil. Hva er jordfeil? Hvordan kan man varsle dette? Hva er en strømtang, kanskje noe som ligner på et amperemeter? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Varsler at man har jordfeil, i form av å bryte den aktuelle kursen, slik at feks mennesker eller husdyr ikke skal kunne komme til skade av feilstrømmer. Hvordan gjør den dette TS ? Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Jordfeilvarsler bryter ikke strømmen. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Jordfeilvarsler bryter ikke strømmen. tenkte automatisk på jordfeilvern jeg, min feil. Uansett, samme prinsippet som gjelder. Eneste plassen jeg har sett jordfeilvarsel i bruk er på kritisk viktige 24V systemer (hvor man ikke nødvendig vis kan bryte feilstrømmer) også på 230V - UPS systemer, hvor man heller ikke kan bryte uten videre. Der har jordfeilvarselen igjen vert koblet opp mot intigrerte alarmsystemer. Om det blir brukt i nye hus har jeg ikke noen formening om, da jeg ikke jobber på land. Ser uansett ikke helt vitsen med å ha dette hjemme, kontra vanlig jordfeilbryter, med mindre du ønsker å overvåke hele installasjonen. Baderom, og alle andre våtrom, skal jo være koblet med jordfeilvern uansett. Endret 12. september 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 tenkte automatisk på jordfeilvern jeg, min feil. Uansett, samme prinsippet som gjelder. Eneste plassen jeg har sett jordfeilvarsel i bruk er på kritisk viktige 24V systemer (hvor man ikke nødvendig vis kan bryte feilstrømmer) også på 230V - UPS systemer, hvor man heller ikke kan bryte uten videre. Tidligere, (på 90-tallet) var det ikke påbudt med jordfeilbryter men en generell varsler. Du har kanskje sett den hvite dekselplaten med en liten rød lysdiode i midten og teksten "Jordfeil, ring elektriker" under? Den er iallefall veldig vanlig i hjem bygget på 90-tallet. (Jordfeilbryter på bad var dog påbudt, både på 80- og 90-tallet) 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Eneste plassen jeg har sett jordfeilvarsel i bruk er på kritisk viktige 24V systemer (hvor man ikke nødvendig vis kan bryte feilstrømmer) også på 230V - UPS systemer, hvor man heller ikke kan bryte uten videre. Der har jordfeilvarselen igjen vert koblet opp mot intigrerte alarmsystemer. Korrekt. Det vanlig på systemer som er produksjon- eller sikkerhetskritiske. Sykehus for eksempel. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Har vært og kikket på flere bygg som har hatt kun en jordfeilvarsler for hele bygget. (Industri/forretning/kontor). Her springer jo vaktmesteren beina av seg opp og ned av trapper og fram og tilbake for å finne jordfeilen som kan være hvor som helst. Ellers så virker jo vern og varsel i prinsipp likt bortsett fra at den ene kobler fra mens den andre varsler. Etter den nye NEK 400:2010 og tilhørende "bolignorm" så er det jo nå et krav at hver eneste kurs i en bolig skal ha et jordfeilvern som kobler ut ved feil, det vil i praksis si en en jordfeilautomat. Jeg laget en webside for flere år siden. Det er fint med en tilbakemelding hvis det er ett eller annet som er feil i beskrivelsen. http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/jordfeilvernet Hvordan går det ellers med trådstarteren ? Lenke til kommentar
Flymodus Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Sliter med å finne svar på denne oppgaven: Hva er den prinsipielle virkemåten til en jordfeilvarsler. Setter stor pris på svar ! Den måler at det går samme strøm gjennom hver fase. Dette gjør den ved hjelp av et amperemeter rundt hver fase. Er det overslag til jord i en fase vil det gå mere strøm i denne, og vi får alarm. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Den måler at det går samme strøm gjennom hver fase. Dette gjør den ved hjelp av et amperemeter rundt hver fase. Er det overslag til jord i en fase vil det gå mere strøm i denne, og vi får alarm. Feil feil feil Vil du prøve igjen? 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg laget en webside for flere år siden. Det er fint med en tilbakemelding hvis det er ett eller annet som er feil i beskrivelsen. http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/jordfeilvernet Skrivefeil: "Dette vekslende magnetfeltet vil så indusere en spenning i en spole som er vilklet runst ferrittringen." Ellers veldig godt skrevet. Jeg hadde kanskje lagt til at trafoen kalles en sumtrafo i denne sammenhengen siden den summerer de to magnetfeltene i de to lederne. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Takker så meget. Har skrevet litt om på teksten: Hvis det går strøm til jord i den ene faselederen, så vil det ikke lengere være en nøyaktig balanse mellom de to lederne, slik at den ene lederen vil komme til å lede litt mer strøm en den annen. En slik innretning kalles også for en summeringstransformator ved at den summerer to strømmer, slik at summen av disse skal bli null når det ikke finnes noen lekasje av strøm til jord. En ulikhet i den strømmengden som går gjennom de to lederne lederne i ferrittringen vil medføre at det, som følge av ubalansen oppstår et vekslende magnetfelt i ferrittringen. (Ved at magnetfeltene rundt de to lederne ikke lengre opphever hverandre.) Dette vekslende magnetfeltet vil så indusere en spenning i en spole som er viklet rundt ferrittringen. Spenningen fra spolen blir sendt til en elektromagnetisk brytermekanisme som sørger for at strømkretsen blir brutt. Jordfeilvernet kan bygges meget følsomt. 30 mA jordfeilstrøm (egentlig forskjell i strøm mellom faselederne) er en vanlig verdi for automatisk utkopling av jordfeilvernet. Jordfeilvernet finnes også av andre typer for bruk andre steder i anlegget enn ut mot sluttbruker, og da med utløserstrømmer som kan være noe større, for eksempel 100 eller 300 mA. (Industri.) Jordfeilvernet har en meget viktig funksjon i forbindelse med personbeskyttelse. Jordfeilvernet bidrar også til en større grad av brannsikkerhet, ved at man unngår feilstrømmer til jord, som er for små til å utløse de ordinære automatsikringene. Det er vanlig å bruke jordfeilvern i forbindelse med moderne elektriske installasjoner. For installasjoner i bolig så er de nå et krav i NEK 400:2010 at hver enkelt kurs i en bolig skal ha et separat jordfeilvern. Dette gjelder både for IT, TN og TT systemer. Jordfeilvernet bidrar i særlig grad til å øke brann og personsikkerheten i IT anlegg, da IT anlegget oftest vil gi en jordfeilstrøm som er for liten til å utløse et overbelastningsvern. Endret 12. september 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hei igjen Arne, En ulikhet i den strømmengden som går gjennom de to lederne lederne i ferrittringen vil medføre at det, som følge av ubalansen oppstår et vekslende magnetfelt i ferrittringen. (Ved at magnetfeltene rundt de to lederne ikke lengre opphever hverandre.) Hadde jeg vært helt grønn (noe jeg antar målgruppen er), så hadde jeg blitt forvirret av dette. Hva med å skrive "som følge av ubalansen oppstår et "rest-felt" ettersom magnetfeltene i de to lederne ikke lenger er like kraftige og derfor ikke opphever hverandre. Dette restmagnetfeltet er direkte proporsjonalt med jordfeilstrømmen og vil bli kraftig nok til å aktivere trip-mekanismen når det oppnår innstilt verdi" eller noe i den gaten? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 (endret) Takker, rettet som følger: En ulikhet i den strømmengden som går gjennom de to lederne lederne i ferrittringen vil medføre at det, som følge av ubalansen oppstår et "rest-felt" ettersom magnetfeltene rundt de to lederne ikke lenger er like kraftige og derfor ikke opphever hverandre. Dette restmagnetfeltet er direkte proporsjonalt med jordfeilstrømmen og vil bli kraftig nok til å aktivere tripmekanismen i jordfeilvernet, når det oppnår en forutbestemt verdi. Mange takk Endret 12. september 2013 av arne22 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Duverden, det ordnet du kjapt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå