Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Feil, det er lisenskrav for å eie en tv. Det er det Tv-lisensen går på. Mange tror uten å vite at det feks er greit å ikke betale lisens dersom man ikke får inn NRK. Altså dersom du ikke ser på tv, men dette er helt feil. Lisensen er en avgift for å eie tv. Har ingenting å si om du SER på tv, eller bruker den. Lisens må du betale, det er jo også sef helt umulig å bevise at du ikke bruker tv, da kunne alle sneket seg unna med dette, og så enkelt er det ikke å lure seg unna Tv-lisens. Det er faktisk så vanskelig at du som eier av tv, må plombere denne fra å få inn signaler for å få fritak fra lisens. Det at du har tvn i en bod, har lite å si dersom den ikke også er plombert. Jeg eier en TV. Den er ikke i bruk. Jeg har opplyst NRK om dette i henhold til §9 i "Forskrifter om fjernsynsmottakere". Jeg betaler ikke lisens. Endret 11. september 2013 av Sexylubb1 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Jeg eier en TV. Den er ikke i bruk. Jeg har opplyst NRK om dette i henhold til §9 i "Forskrifter om fjernsynsmottakere". Jeg betaler ikke lisens. Utklipp fra Forskrift: § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. 0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007). Utklipp slutt Det står at NRK kan kreve at tvn plomberes. Dersom de ikke har spurt deg om dette, er det enten fordi du har en gammel tv.....2007, eller fordi du er spesiell/heldig. De fleste andre folk blir spurt om å plombere tv, dersom den ikke er i bruk. Endret 11. september 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 De fleste andre folk blir spurt om å plombere tv, dersom den ikke er i bruk. Virkelig? Har du beviser for dette? NRK har uansett ingen anledning til å be noen om å plombere TV-ene sine. Dvs ingen kan hindre dem i å be folk gjøre det, men de har ingen rett til å kreve at du selv skal plombere TV-en. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Virkelig? Har du beviser for dette? NRK har uansett ingen anledning til å be noen om å plombere TV-ene sine. Dvs ingen kan hindre dem i å be folk gjøre det, men de har ingen rett til å kreve at du selv skal plombere TV-en. Det står jo i paragrafen du selv la ut! Det er jo ikke DU selv som gjør dette, men en dyr fagmann som du betaler for å plombere. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Det står jo i paragrafen du selv la ut! Det er jo ikke DU selv som gjør dette, men en dyr fagmann som du betaler for å plombere. Står ingenting i lovteksten om at jeg må betale. Det står at jeg må gi NRK adgang til å plombere mottakeren min. Altså er det de som må ta regningen om de ønsker å gjøre det (eller gjøre det selv, men jeg tviler sterkt på at Lisensavdelingen har personell som reiser rundt og gjør dette). Jeg ga Lisensavdelingen adgang til å plombere min om de ønsket det. Det gjorde de ikke. Endret 11. september 2013 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Står ingenting i lovteksten om at jeg må betale. Det står at jeg må gi NRK adgang til å plombere mottakeren min. Altså er det de som må ta regningen om de ønsker å gjøre det (eller gjøre det selv, men jeg tviler sterkt på at Lisensavdelingen har personell som reiser rundt og gjør dette). Jeg ga Lisensavdelingen adgang til å plombere min om de ønsket det. Det gjorde de ikke. Dette er feil/misforståelse av deg. Jeg kjenner mange på dette forum og andre forum som selv har ansatt folk til å plombere tv. Det er dyrt, og NRK betaler ikke en skit av dette, det er det du som må betale det skjønner du. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Om dere har ansatt folk til å plombere TV-er som dere ikke skal bruke mer, altså som skal stå i en eller annen bod, så har Lisensavdelingen lurt dere. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Om dere har ansatt folk til å plombere TV-er som dere ikke skal bruke mer, altså som skal stå i en eller annen bod, så har Lisensavdelingen lurt dere. Dersom du er smart nok til å ringe NRK og opplyse at tvn din ikke er plombert, så skal du se at du blir krevd om å plombere tvn din også. Jeg har ikke plombert, men jeg vet om maaaaange som har plombert tvn. Det jeg ikke forstår er at NRK som er så vrange og vanskelige å ha med å gjøre. Godtar at man ikke betaler lisens bare man påstår at man ikke bruker Tvn. Det tror jeg ikke de gjør, for det er jo helt umulig å bevise så sant de ikke peiler deg inn. Endret 11. september 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Altså, jeg driter i hva du og vennen dine har gjort, eller hva du tror. Vi har en veldig kortfattig paragraf i en lovtekst som omhandler mottakere som ikke er i bruk. I denne står det ingenting om at NRK kan kreve at du betaler for plombering av mottakeren din. Det som derimot står i denne paragrafen er at du skal si i fra om at mottakeren ikke er i bruk, og det er det eneste kravet du må oppfylle for å slippe å betale lisens i tillegg til at du må gi adgang til å plombere TV-en. Om du forteller NRK at din TV ikke lenger er i bruk, og bruker den allikevel, så er du skyldig i brudd på §1 i den loven vi diskuterer. Jeg oppfordrer selvsagt ingen til å begå lovbrudd, bare så det er klart. 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Altså, jeg driter i hva du og vennen dine har gjort, eller hva du tror. Vi har en veldig kortfattig paragraf i en lovtekst som omhandler mottakere som ikke er i bruk. I denne står det ingenting om at NRK kan kreve at du betaler for plombering av mottakeren din. Det som derimot står i denne paragrafen er at du skal si i fra om at mottakeren ikke er i bruk, og det er det eneste kravet du må oppfylle for å slippe å betale lisens i tillegg til at du må gi adgang til å plombere TV-en. Om du forteller NRK at din TV ikke lenger er i bruk, og bruker den allikevel, så er du skyldig i brudd på §1 i den loven vi diskuterer. Jeg oppfordrer selvsagt ingen til å begå lovbrudd, bare så det er klart. Det er desverre ikke sånn at NRK plomberer, men de krever at DU gjør det... Det de sier er at du om ønsket må stille tv til disposisjon for plombering, ja men folk må faktisk betale verksted for å plombere TV, NRK gjør ikke dette. http://www.abcnyheter.no/livet/2012/07/10/nrks-regler-er-totalt-utdaterte Endret 11. september 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Det er desverre ikke sånn at NRK plomberer, men de krever at DU gjør det... De må bare kreve det så mye de vil, de har ingen rett til å gjøre det. Lisenskontoret er derimot godt kjent for å komme med slike krav, og du og dine venner er vel grunnen til at de fortsetter å gjøre det. Fordi folk hører på dem i stedet for å vise til hva som faktisk står i loven de opererer under. Om du leser tråden jeg linker under vil du finne ut to ting. For det første er ikke jeg den eneste som har "fått til" dette. Og for det andre så prøver Lisenskontoret veldig ofte å komme med krav de ikke har rett til å komme med eller på andre måter drenere utmeldelser eller å hekte seg opp i flisespikkeri (som, i det verste eksempelet, en person som glemte å skrive i flertall når han eide flere mottakere). Noe som har ført til at enkelte av dem har gitt opp og gjort som deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1487408 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Det er desverre ikke sånn at NRK plomberer, men de krever at DU gjør det... De krever ikke. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Hvis man ikke har fått direkte beskjed fra NRK om å plombere, så trenger man det ikke. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hvis man ikke har fått direkte beskjed fra NRK om å plombere, så trenger man det ikke. Hvis du får direkte beskjed av NRK om at du skal plombere, så kan du referere til §9, som er nevnt og kopiert inn i en annen post litt ovenfor her, og be dem forholde seg til lovverket. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 De krever ikke. Hvis man ikke har fått direkte beskjed fra NRK om å plombere, så trenger man det ikke. Dersom du skal bruke tv til annet bruk enn tvsignaler så krever de at du plomberer. Men synes det blir for teit at de er så kravstore ellers, og så er det bare til å si- TV ligger på loftet/boden, bruker den ikke. Helt sant....... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Hvis du får direkte beskjed av NRK om at du skal plombere, så kan du referere til §9, som er nevnt og kopiert inn i en annen post litt ovenfor her, og be dem forholde seg til lovverket. Neidu, det som står er at du må få tvn plombert, det står ikke noe sted at NRK betaler for dette. De som nekter å betale penger for å plombere TV får Tv-lisensen i postkassa. Når du først har fått den jævla lisensen i postkassa. Så er de garantert betaling, med latterlig stor rente om du nekter. Pengene får de inn, og du har tapt fordi du misforsto ordlyden i regelverket. Dersom du ikke får noen telefon eller besøk fra NRK, så er det jo bare å ta det med ro. Men før eller siden dukker jævlene opp på døra, og da gir de deg vel en frist tenker jeg på å få plombert tvn. Endret 11. september 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Dersom du ikke får noen telefon eller besøk fra NRK, så er det jo bare å ta det med ro. Men før eller siden dukker jævlene opp på døra, og da gir de deg vel en frist tenker jeg på å få plombert tvn. Foreslår du leser regelverket disse beryktede kontrollørene må forholde seg til. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Og uansett: Det er trist og leit at du har dårlige erfaringer med Lisenskontoret, men jeg har altså ikke det. Og jeg gidder ikke lengre å krangle om noe som står sort på hvitt i norsk lov. At du/dine venner ikke gidder å krangle med NRK om det får bli deres sak. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Foreslår du leser regelverket disse beryktede kontrollørene må forholde seg til. Takk, men dette er ikke første tråden jeg har lest om. Hvordan slippe å betale lisens, og alle de som har kontakt med NRK blir bedt om å sende tv på verksted for å plombere..... Det må personen SELV betale for, men NRK kan kreve å inspisere at det er gjort. Det å ikke betale lisens pga at man har tv på boden og ikke bruker den synes jeg høres veldig svakt ut, og man kan vente seg et brev eller kontroll... Men de som bruker TV som monitor for å se feks bluray/dvd og serier på nett må betale for å plombere selv. NRK betaler IKKE for dette. Viktigste er hvordan staten/NRK tolker regelverket, og her har staten all makt og menigmann har ikke en dritt å si. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Takk, men dette er ikke første tråden jeg har lest om. Hvordan slippe å betale lisens, og alle de som har kontakt med NRK blir bedt om å sende tv på verksted for å plombere..... Om du leser tråden jeg linket til i stad, så vil du finne ut at denne påstanden ikke holder ord. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Dersom du skal bruke tv til annet bruk enn tvsignaler så krever de at du plomberer. Men synes det blir for teit at de er så kravstore ellers, og så er det bare til å si- TV ligger på loftet/boden, bruker den ikke. Helt sant....... Blir litt forvirra jeg. Er det ikke nok å sende skriftlig melding til NRK om at TV'n ikke er i bruk? Hvis du får direkte beskjed av NRK om at du skal plombere, så kan du referere til §9, som er nevnt og kopiert inn i en annen post litt ovenfor her, og be dem forholde seg til lovverket. Leste den nå, er det NRK man gir adgang til for å plombere, hvis NRK ønsker det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå