ErikLøvaas Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Har allerede et digitalkamera, men ønsker noe mer avansert. Ønsker et kamera som jeg kan vokse med som fotograf i tillegg til noe godt tilbehør.Vil ha et kamera som tar gode bilder og har avanserte funksjoner, men ikke er for vanskelig å lære for noen som er tilnærmet nybegynnere. Ønsker følgende tilbehør: - Telezoom-linse - Standardzoom-linse - Fisheye-linse - Stativ - Ekstern blits - Minnekort - Kameraveske Noen forslag? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hvor mye ønsker du og bruke av penger, og er alt ekstrautstyr inkludert i prisen ? Lenke til kommentar
el mindo Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Skrev litt om dette på siden min, før jul i fjor. Kjøpe nytt kamera? Det nærmer seg jul og i år som så mange år før, vil det nok ligge mange flotte digitalkameraer under juletreet. Men det er ikke alle som vet hvilket kamera de skal kjøpe til seg eller «familien». Derfor har jeg tenk å gi deg noen fine råd til hva du skal se etter og fokusere på. ListerSelv er jeg et listemenneske, som lager lister til alt og ingenting. Jeg synes derfor det blir naturlig å råde deg til å begynne med å notere noen hovedpunkter. Hvor stort budsjett har du? Hvorfor skal du kjøpe kamera? Hvor viktig er størrelse på kameraet? Hvilke bilder tenker du å ta? Hvilke forhold vil du ta bilder under? Trenger du manuell kontroll over kameraet? Hvor stort budsjett har du?Før du begynner å se på spesifikasjoner og egenskaper kan det være lurt å tenke på hvor mye penger du er villig til å bruke. Fotoutstyr finnes i alle kategorier, fra hundrelapper til mange titusen. Og ved å sette opp et budsjett, blir det enklere å begrense utvalget av utstyr. LES MER på siden min: http://www.adrianminde.com/archives/1467 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Jeg vil bare advare deg: Dette er en interesse som fort forsvinner, så ikke kjøp noen rådyre greier om du ikke er sikker Lenke til kommentar
ErikLøvaas Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 vet ikke, fint hvis du lagde et forslag for hvert av disse budsjettene (inkl tilbhør): <15 000 kr < 20 000 kr < 25 000 kr < 30 000 kr Lenke til kommentar
el mindo Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 - Standardzoom-linse = får du som regel med i en god kamerapakke. 6-8000 kr er nok en god start, om du ikke er 100 % sikker på at du skal satse litt på foto- - Fisheye-linse = brukes veldig veldig skjeldent. Trenger du det? Samyang har noen ok linser i forhold til pris. Ikke de beste linsene, men dette er jo noe man kan oppgradere senere. - Stativ = er et must og det kan være greit å investere litt i dette om du først skal kjøpe et. Jeg ville ikke kjøpt noe som er billigere enn 1000 kr. - Ekstern blits = kan være kjekt å ha, men er vel ikke det første jeg ville brukt pengene mine på. Dette kommer selfølgelig helt an på bruksområde. - Minnekort = skal du filme i HD-kvalitet, bør du i allefall ha klasse 10 SD-kort. Kan også være greit å ha litt størrelse på det, om du f.els. vil ta bilder i både JPG og RAW-format. - Kameraveske = blir litt smak og behag. Jeg har både skuldervesker og ryggsekk. Førstnevnte passer fint til om du skal en liten tur ut og ikke ha med mye utstyr. Gjir jo som regel mulighet for enkel tilgang. Men skal du ut på en litt lengre tur med litt ekstra utstyr, så vil ryggen fort merke at det er godt med en ordentlig ryggsekk. Det kan også være greit med litt renseutstyr, fjærnutløser og kanskje noen filter til linsene du kjøper. Lenke til kommentar
el mindo Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Et ekstra batteri slår aldri feil heller Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Når du ikke har noen konkrete krav vil jeg anbefale å starte litt forsiktig for å komme i gang og heller fylle på med mer utstyr etter hvert. Ser to opplagte alternativ å starte med: -Begynnerkamera med en standrad 3x kitzoom + en enkel telezoom -Begynnerkamera med en standradzoom type 18-105/135 og se an resten til du har blitt kjent med den linsen Med begynnerkameraer tenker jeg type Canon 650D/700D, Nikon D3200 eller D5200 Både Canon og Nikon har 18-55 standradzoomer og 55-200/250/300 telezoomer. Pass på at det står IS i navnet til Canon-linser og VR på Nikon sine - dette betyr at de har stabilisator. Av standardzoomer med litt mer rekkevidde har Nikon en 18-105 VR og Canon en 18-135 IS Er du kun på jakt etter utbyttbare linser kan du også se på modeller med elektronisk søker, for eksempel denne pakken. Alt annet (bortsett fra minnekort) kan du kjøpe i ettertid etter hvert som du får bruk for det. Blits vil avhenge av merke du velger mesn brukbare stativ kan du får fra en tusen lapp og oppover. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Jeg tror neppe det er noen vits i å kjøpe alt på én gang. Jeg ville nok startet med et greit kamera sammen med en normalzoom, og så heller kjøpt blitz, stativ, annen optikk og slikt etterhvert som du utvikler meninger og preferanser. Et ekstra batteri, minnekort (sandisk er bra greier, fåes billig på f.eks minnekort.no) og en god bag bør man jo ha. Selv liker jeg veldig godt Think Tank Retrospective-baggene. Stilige, solide og veldig praktiske. Med mindre du har spesielle preferanser ang. størrelse/vekt eller værtetting ville jeg sett på en Nikon D7100 eller en Canon 70D. Disse har mye manuelle kontroller og man kan vokse mye med dem. Hakket over disse blir Nikon D600 og Canon 6D, men de har egentlig ingen store forskjeller når det kommer til innstillinger og betjening bortsett fra at de har større bildebrikker, som gjør at optikk blir både større, tyngre og dyrere. Hakket over disse igjen er Nikon D800 og Canon 5DmkIII. Da er vi fort oppe i 30 tusen for kamera pluss en grei standardzoom. Jeg ville ikke gått for Canon 650/700D eller Nikon D5200 hvis du vil ha et kamera du kan vokse med, da disse har litt begrensede funksjoner og kontroll i forhold til Nikon D7100 og Canon 70D. Bildekvalitetsmessig er de ikke noe dårligere, men de mangler ekstra kontrollhjul og skjermer på toppen, f.eks. Det blir fort irriterende å ikke ha slikt. Endret 10. september 2013 av Shirmah Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) For 15 lapper ville jeg satset på: Brukt Nikon D7000(sparer mye på brukt) eller nytt/brukt D7100. Ville kombinert et av disse kameraene med en ny/brukt Nikon 16-85 f3.5-5.6 VR AF-S som en god allrounder. Problemet med dette objektivet er dog lysstyrken. Helt fint i dagslys, men når mørket setter inn vil en liten, billig og skarp Nikon 35mm f1.8 fastobjektiv være god å ha i baklomma. 35 mm'ern er såpass billig nytt at jeg personlig heller ville kjøpt nytt. Som teleobjektiv ville jeg tittet på Tamron SP 70-300 f4-5.6 VC. Dette er også ganske rimlig nytt, så hvorvidt du tenker å kjøpe nytt/brukt er opp til deg. Om jeg tar utgangspunkt i brukt D7000 + alle de anbefalte objektivene vil pris, hvorav 16-85 kjøpes brukt og de andre nytt ende på ca 10,7k. Da sitter du igjen med drøye 4 høvdinger til ekstrautstyr. Der ville jeg tittet på bæreløsning(skulderbag eller sekk) og stativ i første omgang. Du kan se etter selv om du vil bruke litt på fisheye, gråfilter, polariseringsfilter, blitz eller lignende. Sekker: Både LowePro og ThinkTank har flere gode på fotovideo og japanphoto i Norge, sjekk hvilke som passer ditt behov. Skulderbag: - Klar anbefaling fra meg ville være ThinkTank Retrospective-serien. Fisheye: - Samyang! Billig og god optikk! Blitz: - Nikon SB700 burde fungere bra om du ser en nødvendighet for blitz. Personlig bruker jeg min alt for sjelden. Betalte vel 1,5k eller noe lignende for den, og det gir meg en brukspris på 200-250kr pr gang den har blitt dratt opp av veska. Min dårligste investering! Litt veiledende bruktpriser kan bli funnet på: http://www.teambiathlon.no Håper dette hjalp deg litt. Linker til produktene jeg snakker om i spoiler: https://prisguiden.no/produkt/nikon-d7000-133701 https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-dx-nikkor-16-85mm-f-3-5-5-6g-ed-vr-89536 https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-dx-nikkor-35-mm-f-1-8g-107924 https://prisguiden.no/produkt/tamron-sp-70-300-mm-f-4-5-6-di-vc-usd-for-nikon-124272 https://prisguiden.no/produkt/samyang-8mm-f3-5-fisheye-for-nikon-146696 Endret 10. september 2013 av ORLY? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Har allerede et digitalkamera, men ønsker noe mer avansert. Ønsker et kamera som jeg kan vokse med som fotograf i tillegg til noe godt tilbehør.Vil ha et kamera som tar gode bilder og har avanserte funksjoner, men ikke er for vanskelig å lære for noen som er tilnærmet nybegynnere. Ønsker følgende tilbehør: - Telezoom-linse - Standardzoom-linse - Fisheye-linse - Stativ - Ekstern blits - Minnekort - Kameraveske Noen forslag? Hus: gode alternativ finner du hos de fleste merker. Det er sagt at det beste utvalget av originale eller 3. parts objektiv er hos Canon og Nikon, om dette stemmer nå vet jeg ikke, men disse to merkene er i alle fall gode valg (men det finnes også andre gode merker). Mitt forslag er at du tar inn over deg tips du får her på forumet og tar deg en tur i en god fotobutikk (hvis du har en i nærheten) og prøver aktuelle kamera der. De personlige preferanser til grep, knapper o.l. er så forskjellig fra person til person at det finnes ingen fasit. Det er du som skal ha kameraet i mange år fremover og da bør det ikke føles ubekvemt allerede fra starten. (PS! ta i mot tips både på forum og butikk, men ha i bakhode at noen av oss her er "fanboys" og vi har litt for lett for å "anbefale" våre preferanser. På samme måte bør du ha i bakhodet at det finne elektronikkkjeder som "pusher" enkelte merker siden det har blitt påstått at avansen er bedre for butikken(e) på akkurat det merket) Standard zoom som følger med kit'et er ofte akseptable begynnerobjektiv. Som andre har sagt så bør det være et objektiv med stabilisator. Fisheye? Har du behov for det? Eller kanskje du egentlig mener vidvinkel. Vidvinkel, enten fast brennvidde eller som zoom er anvendelige objektiv til forskjell fra Fisheye. Telezoom. Stort utvalg. Her er det slik at dyrere ofte er bedre, men det finnes brukbare rimelige telezoomer til å starte med. Generelt når det gjelder objektiv, start med ett eller noen få og utvid samlingen når erfaring og behov tilsier at du trenger flere eller bedre objektiver. For mange objektiver i gjemt skuffer eller stablet i en tung fotobag kan lett ødelegge interessen for foto. PS!! Selv om jeg er speilrefleksmann og selvsagt kan anbefale slikt utstyr, så vil jeg likevel spørre: Har du vurdert spelløst/hybrid? Selv om jeg pr. dato foretrekker med speil fremfor uten speil, så skal jeg ikke legge skjul på at speilløse leverer god kvalitet, er lettere å dra med seg og det er vel en viss sannsynlighet for at noen av de som har gått lei foto p.g.a. tungt utstyr kanskje ville vært litt mindre leie hvis de hadde startet med speilløst. Hvis du derimot VET at det er speilrefleks som er tingen for deg, så kjør på! 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Personlig begynte jeg med et 1100D med kitzoom til 2990 for 2 år siden. Det har jeg ikke angret på. Dette kameraet har alle de vanligste funksjonene et speilreflekskamera kan ha, og har trigget interessen min slik at jeg har fått lyst på noe ordentlig. Dermed er det ikke mye penger som blir bortkastet den dagen jeg oppgraderer. Det viktigste tilleggsutstyret var en 430 EX II-blits med en softbox som gjør at jeg kan ta suverene studiobilder med den enkleste speilrefleksen. Selv de dyreste kompaktkameraene klarer ikke dette uten å ha tilsvarende blits-bestykning Tiden fremover vil brukes til å vurdere hva jeg egentlig trenger, for med en 15-månter gammel jente som løper stadig fortere må jeg ha noe som fokuserer raskere enn 1100D'en min, for det er ikke en av dens sterkeste sider. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Jeg har komplett Canon speilrefleks med 6 objektiver og blits liggende i en koffert, og der ligge den urørt minst 350 dager i året. Til daglig bruk har jeg en Samsung speilløs hybrid med 5 objektiver, det er mye lettere å dra med seg og gir like gode bilder bortsett fra til sport/fuglefotografering. Er det godt lys så bruker jeg alternativt et bedre kompaktkamera S100/G12/SX50 med manuelle innstillinger og RAW. Det er vanskelig å gi råd som passer alle, men en ting jeg har observert er at veldig mange som blir bitt av fotobassillen ender opp med flere kamera for forskjellig bruk. Dermed bør man kanskje vurdere å ikke starte med et kamera som er brukbart til alt, men heller et kamera som er best på noe og eventuelt komplettere med et annet spesielt kamera etterhvert. Hvis jeg måtte startet med Canon EOS på nytt ville jeg ikke vurdert de billige modellene, men gått rett på det lille 100D. Da kan du senere oppgradere til en større modell hvis man finner ut at du trenger tyngre utstyr, og du vil fortsatt ha nytte av det lille 100D når du ikke vil bære så tungt. Endret 10. september 2013 av Frobe 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Står selv i startgropa foran første DSLR-innkjøp som blir kvasi-profft. Har erfart at hva enn det er man skal kjøpe, alt fra VHF'er til lommelykter, så lønner det seg å legge seg på øvre medium for oppgraderingstrangen er iboende hos enhver... Dermed blir det billige plutselig dyrt når interessen er tilstede. Har bestemt meg for hvilket kamerahus og objektiv jeg skal kjøpe, men ekstrautstyret er litt mer diffust. Trådstarter nevnte stativ og skal helt klart ha et, men der er utvalget stort og lite annet enn div youtubes å basere seg på. -Erfaringer med Induro Adventure m/panorama-hode? Slitesterke deler og ledd? Fungerer mykt i kulde (ca 10-15 minus), og tåler lett juling i kulden uten at plasten sprekker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå