NN1000 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hei! Jeg har en forholdsvis ny Samsung 9-serie ultrabook med 4gb minne. Jeg kjører ingen programmer og har avsluttet det jeg kan av bakgrunnsprosesser. I tillegg er dette en veldig "ren" PC - ergo ingen nedlasting eller andre "faremomenter". Generelt har jeg heller ikke noen "tunge" programmer. Når jeg åpner oppgavebehandling står det derimot at PC-en benytter 77% minne, selv nå når jeg kun har denne ene internettfanen åpen. Jeg får selvfølgelig ofte varselmelding om at jeg bør lagre dokumentene mine og starte programmer på nytt. Hva er det som stjeler fra meg?? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Gå inn i oppgavebehandlingen, sorter prosessene etter minnebruk. Hvilke av prosessene er det da du ser som bruker svært mye minne? Lenke til kommentar
NN1000 Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Det er dette som er så rart. På topp finner vi Chrome i 5 deler(en for hver fane?), på tilsammen omtrent 250 mb. Jeg anslår at resten av lista summeres til ca. 150-200 mb. Snodige greier. Jeg har hørt at siden det er integrert videokort i prosessoren, så vil dette suge en del, men dette var da vel mye? Og jeg har jo ikke fått minnevarsling før for noen dager siden... Til opplysning bor jeg i studentbolig i et stort kompleks - kan PCen legge masse arbeid ned i å holde nettet aktivt? Shot in the dark her altså... Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 250MB for nettleseren med flere faner åpen er ikke mye. Her bruker Firefox 450MB med seks faner åpen akkurat nå. 200 for de andre prosessene høres heller ikke så galt ut. Men dette blir jo bare 12 prosent eller deromkring av minnet ditt. Mener du at du ikke kan se større minnebruk enn dette i oppgavebehandlingen samtidig som du får advarsel om stort minnebruk? Når du går inn på egenskaper, står det at maskinen virkelig har 4GB fysisk minne installert? Lenke til kommentar
NN1000 Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 250MB for nettleseren med flere faner åpen er ikke mye. Her bruker Firefox 450MB med seks faner åpen akkurat nå. 200 for de andre prosessene høres heller ikke så galt ut. Men dette blir jo bare 12 prosent eller deromkring av minnet ditt. Mener du at du ikke kan se større minnebruk enn dette i oppgavebehandlingen samtidig som du får advarsel om stort minnebruk? Når du går inn på egenskaper, står det at maskinen virkelig har 4GB fysisk minne installert? Korrekt! Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Som det blir nevnt er det vanlig at integrerte skjermkort deler minne med RAM. Dette kan dermed oppfattes som "stjeling" Jeg tror de kaller det for noe som "Turbo Cache eller Hyper Memory". Hvis du går i BIOS lurer jeg også på om du skal kunne velge hvor mye minne du vil tildele skjermkortet ditt, altså sette en maksgrense. Let litt rundt nevnte Turbo Cache eller Hyper Memory. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå