Camlon Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 http://no.tradingeconomics.com/charts/sweden-unemployment-rate.png?s=umrtse Å så stabil. Mer stabil enn Belgia. Men du kan gjerne fjerne Sverige for min del. Som kanskje du har lagt merke til så er ikke Sverige mitt favorittland. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det har jeg heller ikke sagt. Problemet er at de får langt mer makt enn de 0.6%-ene skulle tilsi på grunn av hvordan valgsystemet våres fungerer. Vi har ikke direkte demokrati, men blokker. Har man tre blokker med 49%, 49% og 2%, så vil de i teorien ha like mye makt selv om 49% er ca 25 ganger større. Om de kristne havner i vippeposisjon kan de få lengt mer makt enn 0.6%. Det blir etter min mening veldig feil. Det er derimot helt greit at FRP som fikk 16.3% har muligheter til å påvirke politikken i stor grad. Slike situasjoner risikerer vi jo i dag også. Hadde for eksempel Høyre fått 12 mandater mindre og Ap fått 12 mandater flere, kunne Mdg muligens avgjort politikken med sitt ene mandat. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Argumenter som at småpartier i regjering kan få for mye makt stemmer jo ikke helt med virkeligheten... SV karret seg såvidt over sperregrensen fordi de skuffet velgerne sine i regjering, og nå er det ikke helt sikkert at V/KrF ønsker regjeringssamarbeid fordi de risikerer samme skjebne. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Slike situasjoner risikerer vi jo i dag også. Hadde for eksempel Høyre fått 12 mandater mindre og Ap fått 12 mandater flere, kunne Mdg muligens avgjort politikken med sitt ene mandat. Vi risikerer ikke en slik situasjon, tvert imot resultatet av valget ER en slik situasjon hvor KrF og Venstre sitter på vippen med mye mer makt enn deres stemmetall tilsier ettersom de kan lett snu å ta AP inn i regjeringen istedenfor H/FrP. Tilsvarende VAR situasjonen også den samme FØR valget, men da satt SP på vippen og hadde uforholdsmessig mye makt. Faktisk kom vel AP med ett utspill om at Sentrumspartiene burde danne en mindretallsregjering om jeg ikke tar feil. Endret 17. september 2013 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Man eliminerer ikke demokratiet, man bevarer det ved å unngå Polsk riksdag og slike tilstander vi ser i Italia og Belgia hvor det har vært og fortsatt er store problemer med i det hele tatt å stable en regjering på beina. Resultatet av ditt ønske kan fort bli at vi ender opp som Belgia hvor man i flere år ikke hadde regjering, da man ikke greide å komme til en flertallsenighet i Parlamentet. Den slags er ødeleggende for demokratiet ikke styrkende. Og den slags vil fort kunne bli resultatet av det du ønsker deg. Spørs hvordan du tenker på det. Selv uten noen flertall er det ingenting som stanser alle partiene fra å sette seg ned, for å så lage en 10 årsplan som er fornuftig. Selvsagt, da man politikerne legge fra seg politikken som unskyldning. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Om sperregrensen fjernes så gir det småpartier mer makt enn deres stemmeantall sier. Det kommer av at vi ikke har direkte demokrati, men må danne regjeringer istedenfor. F.eks. hvis parti A fikk 49%, parti B fikk 49% og parti C fikk 2%. Parti A og parti B er ideologiske mostandere. Dette vil gi parti C enormt mye makt . Sperregrensen er ikke bare der for å gjøre det lettere å danne regjering, men også for å hindre at miniputtpartier får altfor mye makt. Jeg mener at hvis du ikke en gang klarer å få støtte fra 4% av befolkningen, da fortjener du ingen utjevningsmandater. Husk at uansett nivå på sperregrensen, er det fullt mulig å få inn disktriksmandater. Minipartier kan dermed komme på vippen selv med en sperregrense på 10%, det må bare være jevnt nok mellom blokkene. Og jevnt pleier det jo å være. Tror dagens sperregrense er grei, men vet ikke om det nødvendigvis ville blitt kaos om man senket den. Sperregrensen i Danmark er på 2%, og jeg kan ikke se at det har gitt så mange problemer. Regjeringene de siste årene har vært stabile. Sett bort fra representantene fra Grønnland og Færøyene, har de heller ikke flere partier i Folketinget enn vi har på Stortinget. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Vi risikerer ikke en slik situasjon, tvert imot resultatet av valget ER en slik situasjon hvor KrF og Venstre sitter på vippen med mye mer makt enn deres stemmetall tilsier ettersom de kan lett snu å ta AP inn i regjeringen istedenfor H/FrP. Tilsvarende VAR situasjonen også den samme FØR valget, men da satt SP på vippen og hadde uforholdsmessig mye makt. Faktisk kom vel AP med ett utspill om at Sentrumspartiene burde danne en mindretallsregjering om jeg ikke tar feil. Det er sant. Jeg ville bare illustrere at noe så ekstremt som i eksemplet til Camlon, der ett eneste mandat er nok til å avgjøre politikken, ikke er umulig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det er sant. Jeg ville bare illustrere at noe så ekstremt som i eksemplet til Camlon, der ett eneste mandat er nok til å avgjøre politikken, ikke er umulig. Ja, og selv med to store partier, så risikerer man situasjonen der ett har 100 mandater og ett har 99, og da vil ikke sistnevnte ha ca 50% av makten, de vil ha ingen. AtW 2 Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Spørs hvordan du tenker på det. Selv uten noen flertall er det ingenting som stanser alle partiene fra å sette seg ned, for å så lage en 10 årsplan som er fornuftig. Selvsagt, da man politikerne legge fra seg politikken som unskyldning. Det har vært det totale politiske kaos i Belgia i en del år. (Er usikker på om de endelig har fått en regjering faktisk men mulig de har det nå). Siden det faktisk ikke var/er flertall for noen side. Og det samme har vi jo sett i Italia, og det gjelder strengt tatt ikke bare nå den siste tiden, men der har det vært slik omtrent siden krigen. Intet land i Europa har vært i nærheten av så mange regjeringskriser og bytter som Italia. Og den slags er ødeleggende for demokratiet, både fordi det blir en håpløs politisk situasjon ut av det, og folk flest mister tiltroen til poltikk og demokrati. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Poenget er der. Det er ingenting som stanser lappeteppene av partier fra å sammarbeide. At de ikke klarer de, og mangler all forutsettning for å faktisk utføre det, er en annen sak. Vi kan sikkert hive med Hellas under eksempler på lappetepper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå