Gå til innhold

Følg Apples iPhone-lansering her

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes dette var en helt grei lansering. Mer eller mindre som alle forventet, helt i tråd med de fleste andre hvorav det er snakk om små skritt og evolusjon for hvert år. Alltid synd at de ikke dro opp noe spesielt fra hatten, men sånn er det nå engang og selv selskaper som Apple slår ikke på stortromma år etter år.

Men igjen så motstår Apple fristelsen å hoppe etter alle de andre med å gå helt bananas med meningsløse gimmicker og det hele, noe som gleder meg. Alle oppgraderingene er godt gjennomtenkte og ser ut til å ha en baktanke og en mening bak seg, det liker jeg å se. Istedenfor å hoppe på bølgen med type 4-kjerner prosessor på 2.0GHz som bare sluker batteriet og etterlater massevis av unødvendig ressurser som sluker strøm så tar man heller å forbedrer på arkitekturen og introduserer nå 64-bit introduksjonsett og har fått optimalisert hele iOS 7.0 for 64-bit.

Dual-LED flash gav jo også endel mer mening på måten Apple har implementert det, selv om vi selvfølgelig må avvente å se nytteverdien og hvordan det fungerer i praksis. De følger også HTC iform av at de ikke gidder å hive seg på MP-kappløpet men heller forbedrer optikken og sensoren til kamera, noe som nok er veldig fornuftig og igjen understreker at Apple viser null interesse for å hoppe etter det å ha "imponerende tall på papiret".

Fingeravtrykkleser tror jeg er noe som vil være kjærkomment for min del med mine lange og knotete passord, gjør livet mye enklere så selv om jeg ikke vil kalle det noe banebrytende så finner jeg det langt mer aktuelt og praktisk sammenlignet med type "air gestures" osv.. Motionsensor er jeg også veldig spent på i samarbeid med Nike, kan være noe som blir aktivt brukt når jeg trener og jogger mye. Endelig så er det full LTE støtte også, så LTE / 4G overalt, i alle land som har støtte for det.

Også leveres den i det som ble betegnet som "graphite" farge av ryktene, noe som jeg personlig mener ser endel bedre ut enn "slate" fargen til iPhone 5! Og er trolig mye mer motstandsdyktig mot riper osv..

iPhone 5C overrasket også med spesifikasjonene, hadde ikke forventet såpass til spesifikasjoner men så ble den jo samtidig ikke så billig som jeg hadde trodd / håpet og de fortsetter jo med iPhone 4S som billigste modell som skuffer meg veldig da det betyr at vi fortsatt vil drasse videre på 3,5" med annen skjermratio og den gamle 30-pin kontakten i ett år til, noe som virker unødvendig.

Ikke noe snakk om 802.11ac på iPhone 5S så regner med at det uteble, noe som er litt skuffende med tanke på 802.11ac støtte på nye AirPort Extreme, det kunne jo faktisk ført til at trådløs synkronisering faktisk hadde gått raskere enn via USB.

Godt å se at de ikke rushet ut iOS 7.0 heller, i og med at det blir GM kun til iPhone 5 og iPhone 4S og det lar vente på seg til iPhone 4 og iPad så tyder jo det på at det er villige til å ta den tiden de føler de trenger før de slipper iOS 7.0, noe som alltid er positivt.

Mest skuffende av alt er dog lanseringsdatoen.. Ikke før desember 2013 i Norge? Det kom som en negativ overraskelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle andre store gjør dette, menst apple klarer det ikke? dette er noe som heter idioti. Og at "store" apple ikke klarer dette, er FLAUT rett og slett. Å alle kan ikke være mer enig med meg.. hvem vill sitte å hære på noen tragiske isheeps som snakker om bilder? Live stream, er alltid the way to go. Men det er jo apple.. de svikter jo bare :)

Anbefaler deg å bevege deg over til en annen tråd om du har så tilsynelatende store problemer med opplegget, ser ikke helt poenget med å bevist oppsøke noe som du helt åpenbart skyr som pesten.

Ingen har sakt at jeg skyr det, har de? Jeg liker teknologi, og jeg liker å få sett det nye med engang. Ikke sitte å høre på trangsynte isheeps snakke med noen bilder:S De ser jo bare på det positive, og ikke på det som faktisk er viktig. Og visst du ikke syntes at det at apple ikke live streamer er idioti.. da er du trangsynt, ikke jeg. De vill tydligvis ikke at folk skal se deres ting med engang.. bare vente lenge etter.. Desember med lansering i Norge.. haha for noe fjas. Og ingen ipad? de kanke faile så mye :S Men likte faktisk 5C bare synd den er forsatt dyr, og ikke ble så fancy.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

iPhone 5C ser jo faktisk ut til å ta samme prislapp som en iPhone 5 hadde normalt tatt om en iPhone 5C aldri ble introdusert, det er jo veldig snodig.

Normalt ville det jo blitt sånn:

iPhone 5 ned til iPhone 4S pris på type 4800kr

iPhone 4S ned til iPhone 4 pris på type 2800kr

Det er jo sånn det har gått hele veien, at alle går et hakk ned på prisstigen når ny modell introduseres, her kommer jo egentlig bare iPhone 5C og direkte erstatter iPhone 5 ikke bare som modell, men også når det gjelder pris og når spesifikasjonen er identiske så er jo i realiteten eneste forskjellen at du for 4800kr får en iPhone 5C i forskjellige farger med polikarbonatskall istedenfor en iPhone 5 i sølv eller sort aluminium, og intet annet. Det gir veldig lite mening om du spør meg, om ikke hele tanken bare er å øke inntjening for mellommodell og ikke det å ha en rimeligere, men samtidig relativt "toppspeccet" modell som først antatt.

Lenke til kommentar

Og der har jeg summert meg av info...og huff huff huff.

Apple har jo fomlet i mørket en stund nå og med et fargepaleet i operativsystemet som ser ut som noe Mimi ifra The Drew Carey Show har satt samens i iOS7.

drew-carey.jpg

Kombinert med rett og slett lite nytt å komme med som jeg ihvertfall bryr meg om så går nok min merke "lojalisme"...om vi kan kalle det det mot en slutt.

Ingen ny iPad, ingen ny AppleTv og ingen klokke. Og kjedelige telefoner.

Synes spesielt Samsung og Sony har parkert Apple en stund nå og dette bare bekrefter for meg at Apple er ikke lenger hva Appe var når Steve Jobs var med roret.

Endret av _LarZen_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ikke forventet noe særlig til iPhone 5s, annet enn bedre kamera, prosessor og evt. fingeravtrykkleser. Fikk vel stort sett rett der. Fargede, billige ifåner er greit nok det.

Jeg har fremdeles min iPhone 4s, som jeg har hatt siden den kom ut. Fin telefon det, men jeg ser ikke det store oppgraderingsgrunnlaget. Håper å ha den frem til en iPhone 6 kommer ut. :)

Lenke til kommentar

Det mest interessante er etter min mening A7 brikken, 64 bit virker ganske spennende, og hvis de klarer å doble ytelsen på CPU og GPU så ligger de helt øverste sjiktet når det gjelder single core CPU ytelse og grafikkytelse. Det er imponerende med tanke på hvor liten telefonen er.

Ellers virker prisen på 5C uventet høy, ser ikke at den er verdt så mye penger.

Ellers er det interessant å se at de begynner å få støtte for en lang rekke forskjellige mobilnett, men de har fortsatt ikke helt klart å lage en ordentlig internasjonal versjon. De amerikanske modellene ser nå ut til å støtte 2 av 3 LTE bånd i Norge (+ begge GSM båndene og 3G båndet.), opp fra 1 av 3 med iPhone 5. Det kommer også noen europeiske versjoner med full støtte for norske mobilnett ser det ut til.

Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til med denne lanseringen er hvordan Apple brukte mye teknisk terminologi. Det er jo litt "uApplelsk".

A7-chip-ORG.300x169.jpg

Det er vel kanskje ikke en gang alle utviklere som vet hva f.eks "floating point register" er...

Eh... Jo.

Selv en selvlært Java-utvikler bør vite hva et floating point register er.

Når er neste apple event? Venter på iPad 5...........................................

I fjord var den i oktober.

Lenke til kommentar

Apple spiller et langt spill, og jeg blir veldig overrasket om ikke fingeravtrykksensoren kombinert med iBeacon er en del av planen deres for å drepe NFC og endelig få til skikkelig mobilbetaling.

Om man leser seg litt opp på fingeravtrykksløsningen er den veldig mye mer avansert enn alt som er på markedet i dag, med egne virtuelle prosessorer som kjører i beskyttet område i hardware. Altså en perfekt løsning for digital ID uten å trenge å være redd for innbrudd.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple spiller et langt spill, og jeg blir veldig overrasket om ikke fingeravtrykksensoren kombinert med iBeacon er en del av planen deres for å drepe NFC og endelig få til skikkelig mobilbetaling.

Om man leser seg litt opp på fingeravtrykksløsningen er den veldig mye mer avansert enn alt som er på markedet i dag, med egne virtuelle prosessorer som kjører i beskyttet område i hardware. Altså en perfekt løsning for digital ID uten å trenge å være redd for innbrudd.

Drepe NFC? Det høres optimistisk ut i mine øyne, Apple sine markedsmakt er mindre enn den har vært og synkende, og hvorfor? Hva har de å tjene på det?

Er problemet med tidligere fingeravtrykkløsninger at man kan drive å hacke seg inn i prosesser i OSet? Det er ikke min erfaring, det er selve avlesingen av fingeravtrykket som er det svake leddet.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, bluetooth har absolutt sin plass, ser ikke helt hvorfor slikt settes opp mot hverandre direkte, NFC er passivt og stort sett low range, bluetooth er aktivt og større rekkevidde, andre teknologier har enda lengre rekkevidde igjen.

AtW

Lenke til kommentar

Drepe NFC? Det høres optimistisk ut i mine øyne, Apple sine markedsmakt er mindre enn den har vært og synkende, og hvorfor? Hva har de å tjene på det?

Er problemet med tidligere fingeravtrykkløsninger at man kan drive å hacke seg inn i prosesser i OSet? Det er ikke min erfaring, det er selve avlesingen av fingeravtrykket som er det svake leddet.

NFC har jo ingen utspredelse ennå (i praksis), så bordet er fortsatt åpent.

Problemet med mobilbetaling har vært i sikkerheten - at man har trengt egen hardware for sikker autentisering. Tenk smartkort, sim-kort osv. Nå har Apple implementert dette direkte i telefonen, og det kommer garantert APIer senere. Dessuten har det vært mulig å kopiere fingeravtrykk med eksisterende teknologi, men med Apples nye tilnærming (eller, den de har kjøpt) er dette ikke lenger en issue, da man bruker infrarødt til å lese av avtrykkene på en ny måte.

NFC og Bluetooth er forøvrig komplimentære teknologier som du sier, men for interaktive applikasjoner som f.eks betaling tror jeg Bluetooth LE har mer for seg enn NFC.

Poenget mitt er uansett at det er tullete å avskrive fingeravtrykksleseren på 5s som "bare en innlogginsmetode". Det er mye mer enn det, og det vil vi nok se fremover.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NFC har jo ingen utspredelse ennå (i praksis), så bordet er fortsatt åpent.

Problemet med mobilbetaling har vært i sikkerheten - at man har trengt egen hardware for sikker autentisering. Tenk smartkort, sim-kort osv. Nå har Apple implementert dette direkte i telefonen, og det kommer garantert APIer senere. Dessuten har det vært mulig å kopiere fingeravtrykk med eksisterende teknologi, men med Apples nye tilnærming (eller, den de har kjøpt) er dette ikke lenger en issue, da man bruker infrarødt til å lese av avtrykkene på en ny måte.

NFC og Bluetooth er forøvrig komplimentære teknologier som du sier, men for interaktive applikasjoner som f.eks betaling tror jeg Bluetooth LE har mer for seg enn NFC.

Poenget mitt er uansett at det er tullete å avskrive fingeravtrykksleseren på 5s som "bare en innlogginsmetode". Det er mye mer enn det, og det vil vi nok se fremover.

At NFC ikke har noen utbredelse er en halvsannhet. Det brukes til ganske mye, og har vært i bruk utenfor mobil-sfæren en stund.

Ellers får vi se, apple har ingen API nå, hvorfor skal de ha det senere? Og om sikkerheten ikke er en issue vil vise seg, har sett tilsvarende påstander før.

Per i dag er det kun en innloggingsmetode, og jeg tror det vil være det for størsteparten av eierene sålenge de har telefonen, men vi får se.

AtW

Lenke til kommentar

Her står det litt mer om Touch ID:

http://9to5mac.com/2013/09/17/why-touch-id-is-bigger-news-than-any-of-us-appreciated/

Det er nok mer til dette enn mange tror.

Ser ikke helt hva som er så mye mer enn man skulle tro der utover litt merkverdig bruk av ord som "amazing", det er jo fint med større sikkerhet på prosessor-level, men ikke så kritisk viktig for noe som dette, der det er leseren som er det svakeste leddet, eller ser jeg ikke så mye nytt?

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...