Pettersenper Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Er oppkoblingen av ideelle kilder i kretsen gitt i figur 4 gyldig?Forklar. Snu polariteten på 10 V kilden og gjenta oppgaven Jeg trodde det ikke var gyldig i noen av tilfellene? Sitat fra boken fra et eksempel av ugyldig krets: "connection is not permissible. Each source supplies voltage across the same pair of terminals, marked a,b. This requires that each sourrce supply the same currenct in the samme direction which they do not". Figuren i boken viser en kilde på 10 V og en kilde på 5V, imellom pluss polaritetene er det en terminal (=node?) og mellom minus er det en terminal I figur 4 vil jo bli gitt fra samme polaritet i første oppgave, men uansett hvordan man snur på det gir det ikke lik "current" ? Endret 10. september 2013 av Pettersenper Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 + mot + ? ehh, wtf? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Nei ikke vet jeg. Jeg forstår meg virkelig ikke på dette. Dette er forresten kretsteknikk Endret 10. september 2013 av Pettersenper Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Nei ikke vet jeg. Jeg forstår meg virkelig ikke på dette. Dette er forresten kretsteknikk Ja jeg skjønner jo det.. men + mot + er da skjeldent god teknik. Jeg skjønner egentlig ikke helt greia her da men, + mot + blir kluss Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Har du hatt noe mer enn videregående fysikk? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Dette blir jo en 20V spenningskilde som blir overkjørt av spenningskilden som regulerer inn 8 A mot 20V-kilden. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Takk, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan avgjøre om den er gyldig? EDIT1: Jeg tror jeg forstod det nå EDIT2: Kanskje ikke helt EDIT3: Joda, forstår det sånn passe. Endret 10. september 2013 av Pettersenper Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Har du hatt noe mer enn videregående fysikk? Aldri hatt fysikk før jeg farr.... Lenke til kommentar
Rednort Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Begge kretsene er gyldig. I det første tilfellet må strømkilden da levere en effekt på 20V*6A= 160W.I det andre tilfellet må strømkilden levere en effekt på 320W for at kretsen skal være gyldig. Det som avgjør om kretsen er gyldig eller ikke, er om effekt levert er lik effekt brukt. Endret 10. september 2013 av Trulso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå