oddsmurf Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Jeg forlanger aldeles ikke noe som helst gratis. Det er de som har valgt denne finansieringsmodellen, og da får de finne seg i at mange ikke vil ha reklame på skjermen sin. Det jeg forlanger er at dersom de vil ha betalt for noe, så ikke gi det vekk uten betaling. Funker ikke abonnementsløsningen, så er ikke produktet godt nok. Det er ikke Hardware som må finne seg i at folk ikke vill ha reklame på skjermen sin, det er folk som må finne seg i at dersom de ikke vill se reklame så må de betale. 2 Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Dette blir litt som å gå på kiwi og lese VG hver eneste dag, men aldri faktisk kjøpe det.Det er ingen som kommer til å bli lei seg for at du aldri kommer til å besøke butikken igjen, når du aldri kjøper noe.Dette blir faktisk værre, for her trenger du ikke bruke en krone. Du må bare klare å overleve litt reklame. Slik at nettsiden kan overleve å tjene noen kroner på sin jobb. Jeg syntes dette er ekstremt grådig og hadde ikke brydd meg en plass om dere aldri hadde lest på HW igjen vist jeg jobbet der. 9 Lenke til kommentar
tomatotomato Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Egentlig så er det jo litt rart at dere faktisk diskuterer dette her siden dere jo tross alt synes at alt tek produserer er møl som tydeligvis ikke er interresant eller verdt å lese. Hvorfor ikke bare fade ut i stillhet? Siden alt er bare dritt så må det jo være en lettelse å endelig få tuppet i ræva dere trengte for å stikke. Akkurat det jeg mener, sagt på en mer direkte måte Kanskje ikke så rart når andre sider overlever uten reklame. Det kan ha med at det koster å lage kvalitets-journalistikk, og det burde det absolutt være marked for, i stedet for andre sider som livnærer seg på å oversette engelske blogger. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Dette synes jeg blir å gå for langt, så kommer til å avslutte mitt Ekstra abonnement... 5 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Gjør vel egentlig det hvis 50% av leserne forsvinner. Hvordan skal ledelsen tolke det? Hvordan skal de så klare å beholde alle de som er ansatt i hw.no pr nå for en brukermasse på 160k +/- lesere hvis tallet blir halvert. Kjernegruppen = de som har vært lesere fra starten må få lov å reagere. Hadde det ikke vært for disse så hadde ikke siden eksistert. Man klarte fint å drive web sider før all reklamen tok helt av, hvordan har det seg? Redaksjonen har selv bekreftet at de ikke tjener penger på de som bruker AdBlock, altså spiller det ingen rolle at dere forsvinner. Dette er ikke en hobby, dette er levebrødet for mange mennesker. Kanskje ikke så rart når andre sider overlever uten reklame. Hvilke sider er dette? Dette blir litt som å gå på kiwi og lese VG hver eneste dag, men aldri faktisk kjøpe det. Det er ingen som kommer til å bli lei seg for at du aldri kommer til å besøke butikken igjen, når du aldri kjøper noe. Dette blir faktisk værre, for her trenger du ikke bruke en krone. Du må bare klare å overleve litt reklame. Slik at nettsiden kan overleve å tjene noen kroner på sin jobb. Jeg syntes dette er ekstremt grådig og hadde ikke brydd meg en plass om dere aldri hadde lest på HW igjen vist jeg jobbet der. Veldig enig! Endret 11. september 2013 av Aerow 3 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Gjør vel egentlig det hvis 50% av leserne forsvinner. Hvordan skal ledelsen tolke det? Hvordan skal de så klare å beholde alle de som er ansatt i hw.no pr nå for en brukermasse på 160k +/- lesere hvis tallet blir halvert. Adblock-brukere gir ingen inntekt, så at de forsvinner har egentlig ingen konsekvenser. Mediehuset Tek har ingenting i å tape på denne strategien. 2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Ta en titt på hw.no med reklame. Er det så ille? Er reklamene synonymt med smerte og øyekreft? Ja. Det er tregere, reklamen forfølger meg, alt er animert, det er røde farger og bleh. Tekstreklame er ok, men ikke animert rød reklame. 2 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Ja. Det er tregere, reklamen forfølger meg, alt er animert, det er røde farger og bleh. Tekstreklame er ok, men ikke animert rød reklame.Da får du droppe å lese hos HW, eller droppe å bruke AdBlock. Er ikke vanskeligere enn det. At noen i det hele tatt reagerer på dette er ganske sykt. Ingen har kommet med en idé på hvordan man skal tjene penger på en nettavis uten reklame eller abonnement, da kan man heller ikke klage. Endret 11. september 2013 av Aerow 2 Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Ja. Det er tregere, reklamen forfølger meg, alt er animert, det er røde farger og bleh. Tekstreklame er ok, men ikke animert rød reklame. ...og det er nettop derfor de gir deg muligheten til å betale dersom du absulutt vil slippe reklame. 3 Lenke til kommentar
Norish Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Ser det er flere her som klager både på reklame og dårlig lesestoff. Dere vil ikke bidra med å se på reklamen eller betale ca 1 krone pr dag og i tillegg klager dere på innholdet. HW er ikke en veldedig organisasjon, de trenger penger for å drive. Hvis det er så forferdelig så er det bare å ta hatten sin å gå, ingen tvinger dere til å være her, og det å klage uten å betale(/se reklame) blir for dumt. Når det er sagt er det trist at HW har sett seg nødt til å tvinge folk til å slå av adblock, men på den andre siden er det i mine øyne enda mer trist at folk nekter å gjøre dette etter så mange oppfordringer. Vi som lesere kan ikke bare sitte å forlange mer og mer uten å selv bidra, jeg vil gjerne at kvaliteten på hw skal noen hakk opp og derfor er jeg stolt ekstra medlem, slipper reklame gjør jeg også 8 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Det er som sagt ikke bare hw. Jeg treffer denne og tilsvarende meldinger på flere og flere siter nå om dagen. Google har jo attpåtil gått så langt at de har fjernet AdBlock fra playstore da det er et stort problem for utviklere som lever av reklameinntekter. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Blokker følgende, hverken adblock advarsel eller reklame her http://aka-cdn-ns.adtech.de/* http://*.tradedoubler.com/file/* http://*.serving-sys.com/* http://ads.tek.no/* http://*.adform.net/Banners/* http://myprintscreen.com/s/1378921574.44287083.png Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Logget ut av HW, skrudde av adblock. Mitt første møte med forsiden til HW var en reklame fra LG som dekket 1/3 av overflaten på skjermen min. Dette er noe av det værste jeg vet om med reklame på nettsider, og der er når de tar en større del av skjermen min. SLik sett hadde jeg mer sansen for Corsair sin reklame i topp da den var mye mer diskré. Videre var all reklame blendet såppas inn i nettsiden at det var heller plagsomt å måtte se to ganger på om det var en artikkel om en SSD eller reklame. Eneste reklamen jeg faktisk likte da den både visuelt og rent praktisk ikke var forstyrrende for lesningen var den i fra Komplett som var på siden av nettsiden. To ting som fint kunne vært endret i mine øyne: Satt en maks grense på hvor høy en reklame i topp var. Klart og tydelig skilt ut reklame i fra nettsiden ellers. Enten ved å gi bakgrunnen en annen farge i disse felten eller satt en ramme rundt de som skrek reklame på et positivt vis. Nå logger jeg uansett på igjen og skrur på adblock. 3 Lenke til kommentar
SamCpp Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Til dere som påstår at hw mister 50% lesere, ingen ting er sort på hvitt! 50% lesere bruker adblock = 0kr i kassa Innfører blokkering for adblock-brukere 20% adblock-brukere frafaller = 0kr tap 5% adblock-brukere finner vei rundt sperring = 0kr i kassa 10% kjøper hw ekstra = 15kr i kassa 15% hvitelister annonser = 10kr i kassa Dette er tulletall riktignok, men selv deg med tretusen kromosonfeil skjønner at dette lønner seg for hw & co. Om en uke/måned/år kommer uansett noen prosent av de kvasiintelligente gjerrigknarkene her som påstår at de slutter å lese hw til å komme tryglende tilbake. Vil anbefale alle som sliter med PC performance, kreft i øya eller epilepsianfall pga. Ads å kjøpe hw ekstra. Koster deg under 1kr om dagen. Om det blir for dyrt, ja, da syns jeg du skal se deg om etter en annen annonsefinansiert avis å plage. Endret 11. september 2013 av SamCpp 2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Og da passer det bra at det er timessalg på komplett ikveld så det er bare å løp og kjøp. Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 11. september 2013 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Etter å ha lest hele tråden og tellet på de berømte knappene om jeg bryr meg nok til svare: Her er noen betraktninger. Først noen innledende ord: Jeg var som kjent ansatt - om enn bare i 15% stilling - som forumadmin hos Tek for et par-tre år siden - men desverre så ikke Tek seg tjent med å gi meg en utvidet stilling for å utvikle dette videre. Eller kanskje de bare ikke så potensialet i min planer. (Jeg antar at dere ikke har ombestemt dere, Øystein.) Okke som, jeg er ikke helt uhildet. Til gjengjeld brukte jeg 6 år av mitt liv som ubetalt forumbestefar, først som moderator og senere som admin. Mer om relevansen av det senere. Jeg har vært forumbruker i 9 år, og deltids Hardware-leser. Det vil si, jeg er ikke så interessert i maskinvare egentlig, så jeg har primært brukt Hardware.no når jeg har vært i markedet for slikt. Det er jeg ikke for tiden, så jeg måtte faktisk gå inn og ta en titt på siden for å se denne reklamen det er snakk om. Så, først av alt: Synes jeg den er plagsom? Nei, jeg gjør ikke det. Hadde det vært "bedre" uten? Ja da. Det hadde vært bedre med TV2 om de ikke hadde reklame også, men ikke så mye bedre at jeg hadde brydd meg om å betale for å slippe. Nå har jeg en satelittboks med opptager, og kunne lett spolt over reklamene om jeg ønsket. Men jeg gjør ikke det, akkurat som jeg ikke bruker Adblock eller lignende når jeg surfer på nett. Istedet bruker jeg reklamepausen til å hente meg drikke eller å ta en omgang med mobilspill. Og det er fordi jeg ikke bare aksepterer at nettsteder og tv-kanaler må tjene penger, men fordi jeg synes at det er bra at de tjener penger. Kapitalisme er helt greit i min verden, og jeg tror vi alle er tjent med at folk får betalt for innsatsen om de skal gidde. Hadde jeg vært en mer regelmessig leser av Hardware, hadde jeg gjerne betalt for Ekstra. Men det er jeg ikke, og da er reklame et helt greit alternativ. Vakker er den på ingen måte, stort sett, men jeg får ikke "kreft i øynene" som enkelte her. Den slags hyperboler tjener ingen hensikt i denne debatten. (Nå har jeg en nær slektning som nettopp har fått konstatert kreft på ordentlig, med spredning, så derfor synes jeg det er ekstra tåpelig med slikt.) Jeg nevnte innledningsvis at jeg hadde jobbet 6 år som ubetalt forummod og -admin, i likhet med en masse andre som har bidratt opp gjennom årene. Jeg har full respekt for folk som vil bruke av sin fritid til å gjøre slike ting gratis for fellesskapet, men jeg forventer ikke at noen skal gjøre det. Jeg vet hvor mye arbeid det er. Og så er problemet med gratis arbeid at det fordrer at man har et annet levebrød. Det minner meg om en gammel anekdote, som går omtrent (det var lenge siden) som dette: Jeg satt i panelet på en Linux-konferanse da det oppstod en diskusjon i salen om dette med å ta betalt for Linux-distroer. En i salen hisset seg voldsomt opp og fortalte i klare ordelag hvorfor dette var uetisk. Fordi her satt han og mange andre og jobbet gratis for at Linux skulle bli bedre, og da skulle ingen tjene på det. Da kom det sindig fra sidemannen min, som var fra IBM: "Det er ingen som jobber gratis. Et sted må de få penger til mat og husleie fra. Enten jobber du hos en arbeidsgiver som betaler deg for å programmere for Linux (enten han vet det eller ikke), eller så er du student og bor du hjemme hos mor og far, og så er det de som betaler for det." Det viste seg da også at fyren var statsansatt (det var i Belgia dette) og at han fikk lønn for å jobbe med Linux-prosjekter. Nå kan selvsagt mange slags arbeid gjøres på fritiden, som en hobby. Skrive artikler om maskinvare også. Men det kræsjer med et viktig krav til et slikt nettsted: At det skal kunne være der det skjer, få med seg nyheter og skrive grundige tester og aktuelt stoff. Det er ingen hobby, det er en profesjonell jobb, og den kan ikke gjøres uten betaling. Nå leser jeg ikke Hardware ofte nok lenger til å kunne si noe om kvaliteten på det som publiseres. Men dette er en "catch-22"-problematikk. Kvaliteten behøver ikke bli bedre med økte inntekter, men den blir det garantert ikke om inntektene forsvinner. Og den endrer seg ikke om man leser siden med eller uten reklame. Er ikke kvaliteten bra nok for deg, vel så bør du kanskje ikke kaste bort tiden på å lese den. Nytteverdien av siden har ingenting med reklamen å gjøre. Jeg ser noen her sier de er blant Hardwares opprinnelige lesere. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bety at de fortsatt finner sidene lesverdige. Hvorfor ellers er de her fremdeles? Det betyr ikke at ikke sidene kan bli bedre, det kan de sikkert. Og det er det helt relevant å diskutere. Kanskje hvis jeg leste sidene oftere ville jeg også føle en trang til å si "Skjerp dere, Hardware!" Men den trangen oppstår da i så fall fordi jeg ikke ser verdien av det redaksjonelle innholdet de tilbyr meg. Den påvirkes minimalt av at det pakkes inn i litt reklame. (Og ja, "litt" er i dette tilfellet en subjektiv oppfatning.) Mens jeg skriver dette blinker det en Volvo-reklame ved siden av innleggseditoren. Jeg så den når jeg startet å skrive den, og jeg ser den nå fordi jeg skriver om den, men ellers bryr den meg ikke. Den er ikke relevant, og hjernen min (det lille som er igjen av den hos en gammel mann) ignorerer den. Jeg fokuserer ubevisst på det som er viktig, nemlig innholdet av innlegget. Jeg ser at enkelte mener det er tvang dette. Hvordan er det tvang? Det står oss da helt fritt å la være å lese. Er det gratis og bedre et annet sted, og helt uten reklame? Da synes jeg dere skal lese det der. Men da bør dere spørre dere: Hva lever denne siden av? Ingen seriøse sider av denne typen er gratis å drive, så har de ikke reklame eller abonnement så er de sponset. Ville du stolt på integriteten til en mobil-side som ble sponset av Samsung, eller en spillside som ble sponset av EA? Er det sannsynlig at de ville bite fingeren som mater dem? Noen mener at Tek burde prøvet gulroten først. Et par av dem er i gruppen "opprinnelige lesere". de bør ha fått med seg at dette ikke er en ny debatt. Den har kommet hver gang HW har endret annonseformat eller policy. Jeg mistenker at grunnen til at de ikke drar fram gulrotene igjen er at de har mugnet for lenge siden, fordi nesten ingen spiste dem... Og der tok min mentale huskeliste slutt, så da tar innlegget slutt også. Geir Edit: 14 timer senere finner jeg fortsatt skriveleifer... Endret 12. september 2013 av tom waits for alice 34 Lenke til kommentar
tomatotomato Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 Til dere som påstår at hw mister 50% lesere, ingen ting er sort på hvitt! For ikke å si at hw.no taper penger om reklamene blir blokkert, dyrt med store server anlegg Hadde et regnestykke lenger bak i tråden, "worst case" er at halvparten forsvinner, men da kan hw.no spare flere titusener. Begge to har tulle-regnestykker, men poengene kommer frem. Forstår ikke at folk som bruker mange tusen på pc ikke tar seg råd til å støtte med 1 kr dagen om de ikke takler reklame Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 +20 til bestefar. Ofte minner du meg om monologene til dommeren i White Picket Fences for de som er gamle nok til å huske serien. 2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Da får du droppe å lese hos HW, eller droppe å bruke AdBlock. Er ikke vanskeligere enn det. At noen i det hele tatt reagerer på dette er ganske sykt. Ingen har kommet med en idé på hvordan man skal tjene penger på en nettavis uten reklame eller abonnement, da kan man heller ikke klage. Eller @@||hardware.no/js/adtech_ad.js ...og det er nettop derfor de gir deg muligheten til å betale dersom du absulutt vil slippe reklame. Jeg har ikke råd til å betale for hver nettside jeg er på. Endret 11. september 2013 av iFire 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 11. september 2013 Rapporter Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Eller @@||hardware.no/js/adtech_ad.js Nå vet jeg ikke hva den koden gjør, men regner med at den fjerner reklamen. Isåfall ganske stygt gjort. Jeg har ikke råd til å betale for hver nettside jeg er på. Jeg håper for din skyld at du ikke mener det seriøst, blir som å si at det er greit å stjele en bolle i butikken fordi du heller vil bruke pengene på noe annet. Endret 11. september 2013 av Aerow 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå