TEE Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Er det ikke like greit å bare innrömme at dere har gått for langt, når dere faktisk må be brukere skru av sikkerhetsfunksjoner for å kunne lese en artikkel? Vi ber ikke folk om å skru av sikkerhetsfunksjoner. Vi ber leserne om at annonsene må lastes på siden dersom de ønsker å lese oss gratis. Hvis du betaler for å lese innholdet stiller vi selvsagt ikke noe krav om at annonsene vises ettersom betalingen er med på å finansiere driften. Når sikkerhetsprogramvaren er så hissig at den også fjerner helt vanlige annonser på våre sider ser jeg ikke noe galt i at vi ber brukerne som har dette installert går inn og åpner spesifikt for dette for å lese oss. Når det samtidig viser seg at dere ikke har kontroll på koden som generer annonser, frister det jo ikke akkurat å dempe sikkerhetsnivået. I løpet av de 16 årene jeg har jobbet med dette har jeg ikke opplevd at vi har spredd ondsinnet programvare gjennom annonsene. Fra tid til annen kan det selvsagt skje at det sniker seg inn en annonsebanner i feil format, eller at en annonse som lastes er tyngre enn det retningslinjene våre sier, men i slike tilfeller retter vi opp feilen så snart vi blir klar over dem. Opplever dere ofte å få malware og annet uønsket installert på maskinene deres når dere surfer på nettet? Jeg kan ikke huske sist noe slikt skjedde hos meg, og er derfor nysgjerrig på hvor utbredt dette faktisk er. Nå er det meget godt dokumentert gjennom tråden at det å whiteliste dere faktisk ikke hjelper, men man må faktisk fjerne tillegg i browsere. Nå skrev du jo faktisk rett ut også at dere har problem med et av de mest brukte antivirusprogrammene (Avast) med at annonsene deres blokkeres. Så jo, dere ber faktisk folk senke sikkerhetsnivået for å lese sidene deres. Det er flott at dere har höy selvsikkerhet, og som du sikkert ser så liker jeg sidene deres nok til å betale for tilgang, men for de som ikke synes det er verdt å betale, tror du virkelig dere har så höy kvalitet at dere er verdt lavere sikkerhet og flere dager med feilsöking på forumet för man får lese en kort artikkel? Dere kom også med en bastant påstand om at iframes brukes ikke hos dere. Dette viste seg jo å ikke stemme. Det skal väre begrensninger på störrelse og autokjöring av innhold. Dette er noe som tar et par minutter å automatisere, men allikevel ble det altså slik at en 11 MB sfv-fil lastes automatisk fra en server hos Multihost i Drammen? 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg håper for deres del at dere har en statistikk på hvor mange som får opp blokkeringen og ikke leser artikkelen i det hele tatt (altså at de ikke laster på nytt eller slår av adblock). Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Nå er det meget godt dokumentert gjennom tråden at det å whiteliste dere faktisk ikke hjelper, men man må faktisk fjerne tillegg i browsere. Nå skrev du jo faktisk rett ut også at dere har problem med et av de mest brukte antivirusprogrammene (Avast) med at annonsene deres blokkeres. Man må absolutt ikke fjerne andre tillegg i nettleseren, men dersom man ønsker å lese oss gratis og har blokkeringstillegg installert må man konfigurere disse slik at annonselastingen ikke blokkeres. Det samme gjelder Avast hvor det er en egen innstilling for blokkering av nettinnhold. Hvorfor denne Avast blokkerer annonser når denne innstillingen er skrudd på må nesten Avast svare for. Det er ingen økt sikkerhetsrisiko knyttet til annonselastingen. Dere kom også med en bastant påstand om at iframes brukes ikke hos dere. Dette viste seg jo å ikke stemme. Det skal väre begrensninger på störrelse og autokjöring av innhold. Dette er noe som tar et par minutter å automatisere, men allikevel ble det altså slik at en 11 MB sfv-fil lastes automatisk fra en server hos Multihost i Drammen? Vi søker selvsagt å redusere feil som dette. Denne annonsen ble liggende ute en kort periode, men straks vi ble klar over feilen ble annonsen trukket tilbake til feilen var rettet. Og jeg håper virkelig ikke at jeg har sagt at vi ikke bruker iframes, for det gjør vi. Flere steder. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Der fikk jeg blokkeringen igjen: http://www.teknofil.no/artikler/apple-bekrefter-at-de-jobber-med-noe-nytt/156758 Så laster jeg på nytt, så funker det. Jeg så ingen reklame. Og det samme her: http://www.gamer.no/artikler/na-er-zombiene-kastet-ut-av-rust/156759 Det kan virke som om scriptet er så raskt til å kjøre at det sjekker om reklamen er lastet inn før den har rukket å bli lastet inn. Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg har ikke Der fikk jeg blokkeringen igjen: http://www.teknofil.no/artikler/apple-bekrefter-at-de-jobber-med-noe-nytt/156758 Så laster jeg på nytt, så funker det. Jeg så ingen reklame. Veldig rart at annonsen ikke ble lastet. Det burde den. Jeg har testet disse artiklene mange ganger hos meg nå i ulike nettlesere, men hos meg vises annonser på hver sidevisning. Kjører versjon 12.16 av Opera. Jeg har ikke hørt noe om at Microsoft Security Essentials har skapt problemer for andre brukere. Har du noe annet installert som kan tenkes at påvirker annonselastingen? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei Reklamen lastes ikke i iframes, men alt innholdet lastes via javascript fra et eksternt nettsted. Jeg vet ikke hvordan content block-en din fungerer, men kan det være at den nekter disse forespørslene å bli kjørt? Det var din kollega Erlend. Helt til en forumbruker faktisk sjekket om det stemmer. Da var det plutselig slik at joda, denne annonsen ble lastet i iframe. Det er fullt mulig at dere har full kontroll, som dere sier, men du ser vel at det ikke akkurat er helt tillitsvekkende. Lasting fra eksternt nettsted der dere ikke ser hva som skjer. Kjöring av kode uten at dere har full kontroll. Ja, det er selvsagt en feil. Det er slike feil som gjör at man nettopp vil ha de ekstra funksjonene dere sier må deaktiveres. Og nettverket whitelistet ga meg fortsatt beskjed om å deaktivere adblock. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Har du noe annet installert som kan tenkes at påvirker annonselastingen?Det kan jeg ikke tenke meg. Lenke til kommentar
Erlend Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei Reklamen lastes ikke i iframes, men alt innholdet lastes via javascript fra et eksternt nettsted. Jeg vet ikke hvordan content block-en din fungerer, men kan det være at den nekter disse forespørslene å bli kjørt? Det var din kollega Erlend. Helt til en forumbruker faktisk sjekket om det stemmer. Da var det plutselig slik at joda, denne annonsen ble lastet i iframe. Hei Det jeg mente var at annonsen ikke lastes inni en iframe. Den lastes inn på siden via javascript, men innholdet som lastes kan selvfølgelig inneholde en iframe igjen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Men da var svaret helt irrelevant til spørsmålet. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg får også den popup blokkeringen, og jeg bruker IKKE noen form for adblock. Satt og leste test av Intel 530 SSD og de to første sidene ikke noe problem, kommer så til tredje side, og ¡HALA! (Spansk), der hoppet spetakkelet fram. Så hva er det som skjer her? Skjer både i IE8 og Chrome. Prøver Hardware å bli kvitt lesere eller? Kan ikke skjønne noe annet fordi dette er helv... irriterende. Som sagt av flere, tror jeg går over til andre steder for å lese om saker og ting. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg får også den popup blokkeringen, og jeg bruker IKKE noen form for adblock. Satt og leste test av Intel 530 SSD og de to første sidene ikke noe problem, kommer så til tredje side, og ¡HALA! (Spansk), der hoppet spetakkelet fram. Så hva er det som skjer her? Skjer både i IE8 og Chrome. Prøver Hardware å bli kvitt lesere eller? Kan ikke skjønne noe annet fordi dette er helv... irriterende. Som sagt av flere, tror jeg går over til andre steder for å lese om saker og ting. Det er 68 sider med klager. Hvorfor loader du noen av sidene i nettverket? Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg får også den popup blokkeringen, og jeg bruker IKKE noen form for adblock. Så hva er det som skjer her? Skjer både i IE8 og Chrome. Ser du annonser når denne meldingen dukker opp? Hvis annonsene vises som de skal er det helt klart noe feil dersom blokkeringsmeldingen likevel vises. Det hadde vært veldig nyttig om du kunne sende oss et skjermbilde + informasjon om evt. brannmur og andre nettlesertillegg som er installert. Det enkleste er kanskje å sende til oss på epost, [email protected]. Setter stor pris på hjelp her slik at vi sammen kan finne ut hva som går galt. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Det er ganske plagsomt at reklamen er animert. Og at jeg til stadighet blir blokkert, selv om jeg har reklamer skrudd på. Vi skulle gjerne sett mindre animasjoner i annonsene. Svært ofte ser vi at annonser uten animasjon fungerer bedre enn annonser med animasjon. Derfor oppfordrer vi annonsørene til å begrense bruken av animasjon der det er mulig. Visning av reklame ender opp med høy cpu-bruk over flere minutter, og ofte henger nettleserne seg. Sidene bruker også lengre tid på å laste enn uten reklame. Problemet er forøvrig mye mindre her inne enn for eksempel hos VG. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Bare synd det er annonsørene som har overtaket over Tek.no. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Bare synd det er annonsørene som har overtaket over Tek.no.På tek.no kan du jo slå av reklamen. Det er bare HW.no der det er umulig. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 sikkert bare en bug. du kan det nok ikke i morra når de har fikset det Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det er ganske plagsomt at reklamen er animert. Og at jeg til stadighet blir blokkert, selv om jeg har reklamer skrudd på. Vi skulle gjerne sett mindre animasjoner i annonsene. Svært ofte ser vi at annonser uten animasjon fungerer bedre enn annonser med animasjon. Derfor oppfordrer vi annonsørene til å begrense bruken av animasjon der det er mulig. Visning av reklame ender opp med høy cpu-bruk over flere minutter, og ofte henger nettleserne seg. Sidene bruker også lengre tid på å laste enn uten reklame. Problemet er forøvrig mye mindre her inne enn for eksempel hos VG. Henger meg på denne, det skal ikke være nødvendig med 20-30% CPU bruk bare for å vise reklame.. VG ser ikke ut til å ha like tung reklame mens tu.no åpenbart er medlem av samme klubb som hw.no Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hei Det jeg mente var at annonsen ikke lastes inni en iframe. Den lastes inn på siden via javascript, men innholdet som lastes kan selvfølgelig inneholde en iframe igjen. Som igjen leder oss tilbake til at dere ikke faktisk har den kontrollen dere hevder å ha på koden som kjöres. Det er egentlig ganske skremmende at dere tillater dette. 1 Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hei Det jeg mente var at annonsen ikke lastes inni en iframe. Den lastes inn på siden via javascript, men innholdet som lastes kan selvfølgelig inneholde en iframe igjen. Som igjen leder oss tilbake til at dere ikke faktisk har den kontrollen dere hevder å ha på koden som kjöres. Det er egentlig ganske skremmende at dere tillater dette. Et interessant spørsmål: Siden HW oppfordrer (les krever) at brukerne skrur av ikke bare reklameblokkering, men sikkerhetsfunksjoner. Og HW overlater til tredjeparter å få kjøre vilkårlig kode mot betaling. Er da HW juridisk og økonomisk ansvarlige hvis denne koden som kjøres er ondsinnet og medfører økonomisk tap for brukerne? Det er slett ikke ukjent at betalt reklame i flere tilfeller har vært vektoren for ondsinnet programvare som brukes til ID-tyveri eller innbrudd i datasystemer. 3 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Kyllingbrystfilet på Maximat o.ODet som sender ut reklame her kan virkelig bomme på målgruppen. Da kunne jeg like greit blokkert reklamen. Endret 9. september 2014 av Tamarin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå