Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Reklametvang på Hardware.no

Anbefalte innlegg

"Dette er ein prinsipp sak"

Det eineste prinsippet her er at folk folanger gratis varer på akkuratt den måten dei folanger å få det, akkuratt som å forlange kvalitet på ein leke i eit donald blad som om det skulle ha kostet 2000, Fy fader så dumt dette begynner å bli.

Det har ingenting med at folk forlanger gratis varer. Det må du snart forstå.

Greia er;

• Folk liker generelt ikke masse reklame som dekker store deler av nettsiden
  • reklame gjør en treg PC enda tregere, samme med internet.
  • Folk vil bestemme hva som skal \ ikke skal vises på sin skjerm i sitt eget hjem.

Det er en del punkter om man skal liste opp alle. Alle har forskjellige preferanser ang reklame.

Nå har det seg slik at rundt halvparten av hardware.no sine lesere bruker en form for adblock, da er det grunn til å tro at ca. halvparten av leserene ikke like reklame.

De fleste her inne skjønner nok at reklame er den største inntektskilden til tek.no-nettverket. Er nok flere av oss som gjerne skulle ha gått over til Ekstra.

Men igjen, man går ikke over til Ekstra bare for å donere 29,- pr måned. Man vil gjerne ha noe igjen for det. pr dags dato er det ikke god nok grunn for sikkert mange av oss (inkl meg).

Så har det jo kommet masse spennende ekstra artikler i det siste, så om de fortsetter og øker dette, så skal man ikke se bortifra at hvertfall jeg går over til Ekstra. :)

Det at du blander inn selveste Donald i dette her får vi ta en annen gang.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk ikkje hw.no kommer til å miste så mange lesere pga. denne reklamen. De som sier at de sier "adjø" til hw.no, sniker seg sikkert inn for å lese alikevel. Det er jo tross alt kult å si at man slutter å lese/henge på hw.no grunnet dette reklamegreiene :p

Selv er jeg imun mot reklamen, så jeg gidder ikkje bry meg engang. Liker hw.no og forumet spesielt uansett. Folka her på hw.no delen av forumet er stort sett veldig hyggelige og har masse å tilføre forumet :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Går det ikke an å akseptere både HWs reklamepushetriks og reklameblokkering samtidig? Personlig ser jeg ingen moralske innvendinger mot noen av delene. Selvfølgelig må HW få lov til å lage sin egen side på den måten de ønsker, med de begrensninger de ønsker, og på samme måte synes jeg brukerne må få lov til å styre hva som vises på deres egne skjermer, dersom de har den nødvendige tekniske innsikten.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det har ingenting med at folk forlanger gratis varer. Det må du snart forstå.

Hvorfor er det så stor interesse for å komme seg forbi blokkeringen Hardware har satt opp? Er ikke dette å forlange gratis lesestoff? Mange her nekter å se reklame og nekter å betale for Ekstra-abonnement, samtidig som de ivrig blokkerer Hardware sine forsøk på å begrense adgangen.

Det at du blander inn selveste Donald i dette her får vi ta en annen gang.

Jeg synes Donald passer fint inn blant mange av kommentarene i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så stor interesse for å komme seg forbi blokkeringen Hardware har satt opp? Er ikke dette å forlange gratis lesestoff? Mange her nekter å se reklame og nekter å betale for Ekstra-abonnement, samtidig som de ivrig blokkerer Hardware sine forsøk på å begrense adgangen.

Hvorfor er det så stor interesse for å lage blokkeringer? Er det ikke min egen rett å behandle en webside på min egen datamaskin nøyaktig hvordan jeg ønsker det, uten at noen webserver har noe med den saken å gjøre?

Hvis hardware ønsker å blokkere adgangen er det helt greit. Men så langt har de ikke gjort det, og da fortsetter jeg å ta imot gratisavisen. Om jeg så klipper ut reklamen før jeg leser avisen har ingen andre noe som helst med å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil bare igjen minne på at flashblock fjerner alle blinkende og svingende og nesten alle gigantiske reklamer, uten å trigge advarsler, og tillater HW å fortsette med litt inntekt da alle ikke-flash reklamer blir stående.

Det er en midlertidig løsning. Det er også noe som vil bli "fikset" av kode-folkene hos Tek.no-nettverket så fort de finner en løsning på det.

Jeg kom jo tidlig med et tips med CSS som skjuler reklamen, mens den blir lastet inn i bakgrunnen..den har de nå satt en sperre for, så måtte endre litt på koden, så blir det vel en ny sperre snart.

Litt dumt at kode-folkene hos Tek.no bruker så mye tid på dette, da de vet at brukerene ikke gir opp. men men.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen her inne som kan komme på en grunn til at en person som besøker denne siden for første gang tenker...

29 kroner. Ja det må jeg bare betale....

Hvilken grunn skulle det være?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så stor interesse for å lage blokkeringer? Er det ikke min egen rett å behandle en webside på min egen datamaskin nøyaktig hvordan jeg ønsker det, uten at noen webserver har noe med den saken å gjøre?

Hvis hardware ønsker å blokkere adgangen er det helt greit. Men så langt har de ikke gjort det, og da fortsetter jeg å ta imot gratisavisen. Om jeg så klipper ut reklamen før jeg leser avisen har ingen andre noe som helst med å gjøre.

Websiden er ikke på din datamaskin, den ligger på en server du kobler deg til, hvordan kan det være så grunnleggende vanskelig å forstå?

De har blokkert adgangen, problemet er at gratispassasjerene går rundt sperren. Det er som når døra er stengt til kinoen og du likevel sniker deg inn, vel vitende om at du gjør det mot de som tilbyr tjenesten sin vilje, det eneste argumentet du bruker for dette er at du kan det.

Ville du valgt å ikke betale menneskene som malte huset ditt fordi at du kunne slippe unna med det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her inne som kan komme på en grunn til at en person som besøker denne siden for første gang tenker...

Hvilken grunn skulle det være?

Det er det jeg også tenker, og som jeg sa i begynnelsen, så virker det hele veldig kortsiktig tenkt og vil nok bare gi gevinst i begynnelsen, nå som de har "fanget" de eksisterende leserne og kan bruke dem som melkekyr. Både reklametvangen og ekstramedlemskapet vil bare virke avvisende og gi et dårlig førsteinntrykk til nye potensielle lesere, og de gamle leserne vil nok forsvinne fortere enn de nye kommer til.

Jeg leser ikke HW lengre, men etter det jeg forstår på andre her i tråden så har de sagt at reklametvangen har kommet for å bli. De hadde visst bestemt på forhånd at dette på liv og død skulle gjennomføres, istedenfor å la det være en midlertidig prøveordning.

Jeg ser at mange omgår sperren for å slippe å se reklamen, og det er forsåvidt greit, men samtidig føler jeg egentlig ikke at dette er veien å gå fremover. Jeg føler heller at det er viktigere å gi Tek en beskjed om at dette er noe vi ikke ønsker, slik at de forstår at det kan gi konsekvenser for dem på sikt. Å omgå sperren kan jo være en måte å gi beskjeden på, ikke fordi man da slipper å se reklame, men for å vise misnøye og for å protestere på ordningen.

Lenke til kommentar

Websiden er ikke på din datamaskin, den ligger på en server du kobler deg til, hvordan kan det være så grunnleggende vanskelig å forstå?

Nå pirker jeg bare, men!

Jo, websiden er faktisk på din PC så fort du går til hardware.no. Alt innholdet blir lastet ned til PCen din.

-

Nå er det jo et faktum at Tek.no tjener mere på oss Adblockere, enn om alle Adblockerene hadde boikottet nettverket helt.

Lenke til kommentar

Nå pirker jeg bare, men!

Jo, websiden er faktisk på din PC så fort du går til hardware.no. Alt innholdet blir lastet ned til PCen din.

-

Nå er det jo et faktum at Tek.no tjener mere på oss Adblockere, enn om alle Adblockerene hadde boikottet nettverket helt.

Det som i realiteten skjer er at innholdet blir filtrert ut når du henter det ned fra nettsiden, mot nettsiden sine ønsker. Som vil si at du benytter deg av en tjeneste på en måte som de som tilbyr tjenesten ikke ønsker og som gjør deg til en gratispassasjer som ikke betaler for tjenesten. Således er det ikke mye snakk om "egen pc" når de som eier webserveren ser hva du filtrerer ut og blir påvirket av dette.

Hvordan tjener Tek.no mer på adblockere enn om alle adblockere hadde boikottet nettverket?

Det de ønsker å gjøre er å gjøre kostnaden av å adblocke såpass høy at det ikke er verdt investering i å gjøre det, det er slik at hvis kostnaden av å slippe unna noe (reklame) er såpass høy at det ikke ansees som verdt det, så vil man heller velge reklame. De som fortsatt synes det er verdt tid og ressurser synes da også av en eller annen merkelig grunn at tilgang til TEK sine nyheter er viktig nok til å dedikere tid til å komme seg rundt sperren på.

At det er noen dedikerte sjeler som er villig til å bruke tid og ressurser på å kjempe mot dette gjør det ikke til noen mindre smart løsning av TEK. Jeg vil tro at det er bedre å miste 10-20% adblockere hvis det betyr at 20-30% slutter å bruke adblock. Ja, en nedgang i total mengde lesere, men totalt en økning i antall betalende lesere. Det er det forholdet nettsider trenger å bygge opp, en brukerbase som er villig til å betale for tjenesten slik at den er bærekraftig, selv om det er på bekostning av en god del gratispassasjerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tjener Tek.no mer på adblockere enn om alle adblockere hadde boikottet nettverket?

Dette har vi jo vært igjennom før.

Det er ca. 50% adblock brukere her. Det er nok en god del lesere, jeg tipper på at mange av de deler artiklene som blir skrevet her enten via facebook, twitter, eller andre sosiale sammenhegn (skype, irc etc). Noe som gjør at de får gratis reklame.. Så er det alltids en sjans for at de som leser artiklene igjen, deler den selv videre til andre bekjente etc.

Sjansen er stor for hvertfall noen av de som mottar artiklen, ikke bruker adblock. Ergo, Tek-nettverket får mer trafikk, samtidig som de får mer inntekt.

Skulle Tek.no-nettverket miste 50% av leserene over natta, så tror jeg utfallet hadde vært anderledes. :)

Det de ønsker å gjøre er å gjøre kostnaden av å adblocke såpass høy at det ikke er verdt investering i å gjøre det, det er slik at hvis kostnaden av å slippe unna noe (reklame) er såpass høy at det ikke ansees som verdt det, så vil man heller velge reklame. De som fortsatt synes det er verdt tid og ressurser synes da også av en eller annen merkelig grunn at tilgang til TEK sine nyheter er viktig nok til å dedikere tid til å komme seg rundt sperren på.

Så fort en av brukerne her på forumet kommer med en løsning, så tar det ikke mange sekundene for at de andre brukerne kan benytte seg av samme løsning.

Jeg personlig leser ikke så alt for mye på Tek.no sine nettsider. for det meste Hw.no, men under gjennomsnittet vil jeg påstå.

Når det er såpass mange som 50% som bruker adblock, så er det klart at jeg vil hjelpe brukerne her inne med en løsning, slik at de fortsatt kan bestemme hva som skal være synlig på demmes PC skjerm i sitt eget hjem.

Denne tråden har over 26.000 visninger. jeg tipper en god del av de benytter seg av løsningene som har dukket opp her, uten at de vil delta i diskusjonen (som forsåvidt er forståelig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har blokkert adgangen, problemet er at gratispassasjerene går rundt sperren. Det er som når døra er stengt til kinoen og du likevel sniker deg inn, vel vitende om at du gjør det mot de som tilbyr tjenesten sin vilje, det eneste argumentet du bruker for dette er at du kan det.

Ville du valgt å ikke betale menneskene som malte huset ditt fordi at du kunne slippe unna med det?

Nei det er ikke det.

Jeg mottar en html-fil som kun består av tekst. Hva jeg vil gjøre med den html-filen er opp til meg, ikke serveren!

Hvordan klienten behandler html-tekst vil servere aldri ha råderett over. Aldri!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ganske morsomt i grunn. Før pandaen kom, hadde jeg ikke AdBlock på maskina mi, men så installerte jeg det. Og etter alt faenskapet til utviklingsavdelinga nå i det siste, så har jeg lært meg ganske mye om hvordan man skal omgå slike sperrer. Resultatet er at nå kan jeg lese alle Ekstra sakene gratis hele tiden, har ingen som helst reklame, og alt er fryd og gammen. Denne oppskriften virker også på andre nettaviser som har begynt med samme vrøvlet som Tek.no. Nydelig gutter, dere har lært meg å få alt gratis! :D

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er en midlertidig løsning. Det er også noe som vil bli "fikset" av kode-folkene hos Tek.no-nettverket så fort de finner en løsning på det.

Jeg kom jo tidlig med et tips med CSS som skjuler reklamen, mens den blir lastet inn i bakgrunnen..den har de nå satt en sperre for, så måtte endre litt på koden, så blir det vel en ny sperre snart.

Litt dumt at kode-folkene hos Tek.no bruker så mye tid på dette, da de vet at brukerene ikke gir opp. men men.

En løsning? Skal de kreve flash for å bruke tek.no?

Intill html5 brukes aktivt av annonsørene så er dette rimelig permanent.

Lenke til kommentar

Dette er ganske morsomt i grunn. Før pandaen kom, hadde jeg ikke AdBlock på maskina mi, men så installerte jeg det. Og etter alt faenskapet til utviklingsavdelinga nå i det siste, så har jeg lært meg ganske mye om hvordan man skal omgå slike sperrer. Resultatet er at nå kan jeg lese alle Ekstra sakene gratis hele tiden, har ingen som helst reklame, og alt er fryd og gammen. Denne oppskriften virker også på andre nettaviser som har begynt med samme vrøvlet som Tek.no. Nydelig gutter, dere har lært meg å få alt gratis! :D

Du er ikke den eneste :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...