Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Reklametvang på Hardware.no

Anbefalte innlegg

Blir det samme som å si at å komme 5 minutter for sent på kinoen er det samme som å snike på kinoen.

Å ikke betale billett er ikke det samme som ikke å se reklame. Deal with it.

Nei, det er vel strengt tatt heller det samme som å komme 5 minutter for sent på kinoen uten å kjøpe billett, dersom kinoen sier at de som kjøper billett slipper å se reklamen først...

Jeg tillater ikke hw.no sin server å kjøre alle mulige script i mitt hjem.

Og det kan du enkelt unngå ved å la være å invitere serveren på besøk.

Geir :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er vel strengt tatt heller det samme som å komme 5 minutter for sent på kinoen uten å kjøpe billett, dersom kinoen sier at de som kjøper billett slipper å se reklamen først...

Tja, dersom reklamen er en del av kinoens finansiering kan man vel fint argumentere for at man stjeler dersom man ikke ser på den. Det eneste som gjør at analogien ikke helt treffer er at betalende HW-brukere slipper reklamen. Dersom nå brukerne hadde både måttet gå gjennom betalingsveggen og utsettes for reklame, hadde det da vært etisk uproblematisk om brukerne hadde benyttet seg av Adblock?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig viktigst for meg som privatperson?

Jeg setter stor pris på Tek.no nettverket fordi :

*Vi har norske skribenter som lager gode (men også dårlige) artikler.

*Det har vært en fin utvikling på mye av det som er skrevet og vi har fått mye nyttig , morsomt og ikke minst underholdende artikler her på Tek.

*Vi har et seriøst og bra diskusjonforum der vi faktisk kan diskutere det meste og få gode svar.

*Vi har mange flotte folk som brenner for både nettverket og forumdelen og gir både sjel og ledig tid (uten å ta betalt) for å gjøre opplevelsen til de som kommer på besøk langt bedre.

Jeg er selvsagt ikke glad i elendig reklamer (dette kan vi vel takke "smartingene" som lager og selger reklamen til Elkjøp etc) og det er ikke alltid jeg er enig med det som blir skrevet, men heldigvis så :

1 : Bidrar reklamen med å sørge for at vi faktisk kan lese noe som blir skrevet av Norske skribenter.

2 : Kan jeg si ifra om at det har blitt gjort en dårlig jobb med feks den siste testen av Geforce 880 16GB edition og bidra til at det kanskje neste gang blir gjort bedre jobb (eller feilen blir rettet i artikelen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, dersom reklamen er en del av kinoens finansiering kan man vel fint argumentere for at man stjeler dersom man ikke ser på den. Det eneste som gjør at analogien ikke helt treffer er at betalende HW-brukere slipper reklamen. Dersom nå brukerne hadde både måttet gå gjennom betalingsveggen og utsettes for reklame, hadde det da vært etisk uproblematisk om brukerne hadde benyttet seg av Adblock?

Jeg er ekstra bruker og slo nettopp på reklamen igjen, jeg regner med hw. No tjener penger på dette, og hw er en av sidene jeg velger å støtte på alle måter jeg kan, så sant det ikke blir for dyrt. Nå koster bare extra rundt en carlsberg pils på butikken, så det er ikke akkurat dyrt....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så om man vil støtte tek.no med annonseinntekter men samtidig som man ikke liker synet av reklame

så kjører man på med denne kodesnutten;

@-moz-document domain("tek.no") {

.ad-placeholder { display: none !important; }

}

Gjelder for "Stylish" Firefox plugin (du finner sikkert samme til Chrome). Opera har vel også noe tilsvarende CSS-editor..

Bruker du IE kan du bare ha det så godt. :p

Da får både Tek.no reklameinntekter samtidig som du ikke ser reklamen (men den vil alikavel bli lastet ned på din PC noe som ikke skjer med Adblock). Bare at den er usynlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som Malvado også påpeker så er det antagelig ingen av oss som liker reklame, men jeg velger allikevel å bøye av for tek's forespørsel og vise reklamer for å fremdeles ha et godt norsk nettsted å kunne besøke når jeg vil holde meg oppdatert. Og jeg gjør dette også for andre sider jeg bruker mye.

Jeg måtte sette meg ned å tenke etter hva jeg egentlig holdt på med da jeg fikk en tilsvarende melding på et utenlands nettsted for en tid tilbake. Siden det pr idag ikke finnes gode alternative løsninger på finansiering av nettsteder, så bør man gå litt i seg selv og tenke igjennom om man egentlig vil være delaktig i at nettsteder som ikke er sponset dø ut pga at man ikke har tenkt igjennom hva type adblock programmer kan gjøre med inntektene deres.

Tek's nettverk er det jeg bruker mest da jeg ikke synes at de utenlandske alternativene er like gode pga relevant informasjon som f.eks prissetting på produkter o.l.

Endret av vidarkri
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får det ikke til å funke i Chrome, med "Stylish".

Noe jeg gjør galt?

attachicon.gifUntitled.png

Lag flere for de forskjellige sidene:

Slik har jeg det:

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document domain("hardware.no") {

}

@-moz-document domain("tek.no") {

}

@-moz-document domain("amobil.no") {

}

@-moz-document domain("gamer.no") {

}

Lenke til kommentar

Det er alltid vannskelig å bruke slike sammenligninger, fordi ingen av dem er helt eksakt sammenlignbare. Sånn er det bare.

Jeg har tidligere prøvet med denne:

Si at jeg er ute og spaserer i Oslo sentrum. Og i det jeg går forbi Glasmagasinet så kommer trikken og stopper, og dørene går opp. Kan jeg gå inn og sette meg, uten å betale? Trikken kommer jo til meg. Videre antar vi at det er ledig plass på trikken i alle fall, så ingen "taper" på at jeg også er med. Tvert imot, det er flere som tar trikken, og det gjør trikken mer populær, og kanskje anbefaler jeg trikken til mine venner etterpå, så de også tar den. (Og kanskje betaler, eller kanskje ikke.) Det vinner vel Ruter på?

Jeg er enig i at sammenligninger er vanskelige, og jeg skal ikke prøve å komme med et bedre eksempel, men det er en fundamental forskjell mellom noe lovlig og noe ulovlig. Å snike på trikken er og blir ulovlig. Å bruke ad-block er ikke det. Om det er moralsk riktig å komme seg forbi sperren til hw.no, er en annen sak. Men så lenge debattantene i denne tråden ikke har blitt enige om en objektiv moralsk standard, så blir det bare den enes subjektive, etiske formening mot den andres.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Greit, da ser det ut som hardware.no er friskmeldt enn sålenge, så da fjerner jeg protestpropagandaen min, og går tilbake til konstruktive diskusjoner :)

Jeg synes helt ærlig at dette med å blokkere adblock var å ta det hakket for langt nå som dette med ekstraabonnement allerede var innført, og jeg er glad for at det ser ut som redaksjonen har forstått dette også, og at de er ydmyk og går tilbake på det når de har trådt feil, istedenfor å bastant stå på sitt.

Min første tanke da jeg så dette med adblock var at et slikt påfunn var helt unødvendig da det ville gi ubetydelige forskjeller i inntekter sammenlignet med ekstraabonnentene, og bare føre til sure miner og negativ omtale.

Da får vi håpe at vi alle har lært en lekse, og at vi innser at det er win-win å ikke innføre sperre av reklamefilter.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at sammenligninger er vanskelige, og jeg skal ikke prøve å komme med et bedre eksempel, men det er en fundamental forskjell mellom noe lovlig og noe ulovlig. Å snike på trikken er og blir ulovlig. Å bruke ad-block er ikke det.

Derom kan vi fort oppleve at folk strides:

Derfor er ad-blocking ulovligt

Du må ikke blokere bannerannoncer i din browser

Vi ser av artiklene at Fogderetten fant at det er lovlig. Men det som er lovlig kan fort bli ulovlig, det krever bare at bransjen får politikerne på sin side. Jeg vet ikke om det har vært noen tilsvarende rettsavgjørelse i Norge, men det kan fort skje.

Det bringer oss til det åpenbare spørsmålet: Hvorfor er det ulovlig å snike på trikken?

Om det er moralsk riktig å komme seg forbi sperren til hw.no, er en annen sak. Men så lenge debattantene i denne tråden ikke har blitt enige om en objektiv moralsk standard, så blir det bare den enes subjektive, etiske formening mot den andres.

Selvsagt. Eventuelt så avgjør stortinget det for oss rent juridisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...