Gå til innhold

[Løst] Tips til ruter som fungerer med MHS 2011

ronron25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle routere skal da i grunn fungere med MHS2011.. :p Fortell og forklar heller hva du har problemer med og hva slags utstyr du har i dag, og hvordan ting er satt opp og koblet sammen..

Hadde jo vært fint om du har rett, men jeg får det ikke til med Zyxel P-2812HNU-F3. Har laget en tråd om det her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1536770

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Nå er ikke Zyxelen en (rein) router, den er et multimodem, og ikke verdens beste til egentlig noen ting... Det lureste du gjør, er å skaffe deg din egen router (en av toppmodellene til Asus f.eks), eller setter opp din egen med Pfsense e.l, og lar det ta seg opp oppgavene...

Hva slags domene mener du i den andre tråden din?

Lenke til kommentar

Det forklarte like mye som det gjør i den andre tråden....:p Prøv igjen,hva mener du? Hva slags domene? Skal innrømme at serverdrift og tilhørende felt, ikke er min sterke side :p men uansett så prøv å forkalr litt bedre og detaljert hva det er du prøver på, ikke bare "lage et slikt domain name....". Det sier ingenting om noenting....;p

Lenke til kommentar

Det forklarte like mye som det gjør i den andre tråden.... :p Prøv igjen,hva mener du? Hva slags domene? Skal innrømme at serverdrift og tilhørende felt, ikke er min sterke side :p men uansett så prøv å forkalr litt bedre og detaljert hva det er du prøver på, ikke bare "lage et slikt domain name....". Det sier ingenting om noenting....;p

Beklager om jeg er for utydelig. Driver med dobbelt arbeid her. Det jeg merner er at jeg forsøker å få til remote web access. Da kan man bruke en webadresse via Daddy eller hva det heter eller via microsoft. Men det er der det feiler. jeg har forsøkt å gjøre det via microsoft. Jeg har forsøkt å sette opp ruteren manuelt, oppdatere firmwaren, men ingen ting fungerer.

Når jeg setter opp ruteren manuelt og skrur av UpnP, så sier serveren at den ikke finner ruteren?

Som sagt, jeg driver å dobbelt arbeider her, men håper dette var bedre forklart. Noen rutere fikser dette uten å måtte gjøre noe, mens andre ikke fungerer i det hele tatt, ewtter som jeg har lest på forskjellige forum.

Lenke til kommentar

Domenenavn opprettes på en domenekontroller, og det har du vel neppe hjemme. Om jeg forstår deg rett, så skal du vha. PATing videresende trafikken til Remote Web Access til serveren din hjemme (noe du ikke får til?), og så har du kjørende en dynamisk DNS-tjeneste et eller annet sted så du sliper å holde orden på hvilken ekstern IP-adresse du har til enhver tid?

Lenke til kommentar

Domenenavn opprettes på en domenekontroller, og det har du vel neppe hjemme. Om jeg forstår deg rett, så skal du vha. PATing videresende trafikken til Remote Web Access til serveren din hjemme (noe du ikke får til?), og så har du kjørende en dynamisk DNS-tjeneste et eller annet sted så du sliper å holde orden på hvilken ekstern IP-adresse du har til enhver tid?

Ja, jeg tror du har forstått det. Jeg oppretter en adresse hos Microsoft, f.eks : xxxx.homeserver.com. Når det er gjort, så får jeg tilgang på serveren min hvor som helst i verden. For noen rutere så fungerer det greit når man setter det opp med UpnP, men i mitt tilfelle, så fungerer ikke det. Så da slår jeg av UpnP og prøver å sette det opp manuelt, men heller ikke det fungerer. Går inn på NAT på ruteren og bruker portene 80, 443 og 4125. Bruker TCP. Jeg har Googla masse og prøvd det meste, og kanskje er det bare en liten bagatell, men jeg lykkes ikke. Har lest at noen rutere fungerer med en gang, mens andre må man sette opp manuelt, mens noen visst ikke fungerer i det hele tatt? Derfor lurer jeg på om noen kjenner til en ruter som garantert virker med MHS 2011.

Lenke til kommentar

Som >Jonas< sier, er det en DDNS tjeneste du forsøker å sette opp? Vet ikke om Microsoft har en egen DDNS tjeneste for dette, men du kan jo velge fra f. eks no-ip.com eller dyndns.com. Bruker selv no-ip.com

Du bør sette fast IP på serveren og forwarde de portene som trengs til den IP adressen. Skal ikke være noe problem med portforwarding i Zyxelen...

EDIT: Legg ut screenshots av forwardsida til Zyxelen og konfigen (sida med UpnP) fra serveren og legg det ut her...

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Som >Jonas< sier, er det en DDNS tjeneste du forsøker å sette opp? Vet ikke om Microsoft har en egen DDNS tjeneste for dette, men du kan jo velge fra f. eks no-ip.com eller dyndns.com. Bruker selv no-ip.com

Du bør sette fast IP på serveren og forwarde de portene som trengs til den IP adressen. Skal ikke være noe problem med portforwarding i Zyxelen...

Jeg prøvde en eldre versjon av MHS og den hadde det og 2011 skal også ha det. Ifølge guiden til MS, så skal dette gå greit, men i den så nevnes det at man må i enkelte tilfeller sette opp ruteren manuelt. Jeg har satt en fast IP til serveren. Jeg takker for svar og interessen som har blitt vist!

Lenke til kommentar

Et skudd i mørket, men har du restartet ruteren etter at du la inn port forward-endringene?

Noen rutere trenger et slikt spark i baken for å ta de nye "reglene" i bruk.

En annen ting å se på er om port forwarding fungerer til andre "prosesser" på samme maskin.(?)

Hvem vet, kanskje finner du noe her: http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/922.windows-home-server-router-setup.aspx (Opprinnelig skrevet for WHS v1, tror jeg, men det meste er vel fortsatt relevant for WHS 2011.)

Dette forumet har også en del info om temaet: http://forum.wegotserved.com/index.php/forum/36-remote-access/

(Forøvrig har jeg manuelt satt opp min D-Link DGL-4300 mot min WHS 2011-boks og det fungerer fint.)

Lenke til kommentar

Et skudd i mørket, men har du restartet ruteren etter at du la inn port forward-endringene?

Noen rutere trenger et slikt spark i baken for å ta de nye "reglene" i bruk.

En annen ting å se på er om port forwarding fungerer til andre "prosesser" på samme maskin.(?)

Hvem vet, kanskje finner du noe her: http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/922.windows-home-server-router-setup.aspx (Opprinnelig skrevet for WHS v1, tror jeg, men det meste er vel fortsatt relevant for WHS 2011.)

Dette forumet har også en del info om temaet: http://forum.wegotserved.com/index.php/forum/36-remote-access/

(Forøvrig har jeg manuelt satt opp min D-Link DGL-4300 mot min WHS 2011-boks og det fungerer fint.)

Takk for svaret! Joda, jeg har restarta ruter, men kan hende jeg har vært litt slurvete i prosessen, så jeg skal gjøre det på nytt.

Du stiller spørsmål om en annen prosess bruker samme porter? Isåfall, jeg tror ikke det, men er ikke helt sikker.

Takk for nyttige linker!

Statisk IP. Når jeg går inn på ruter, så får jeg informasjon om alle maskiner som er tilknyttet ruter og alle har en unik IP-adresse. Det er den IP adressen(som er tilordnet server) jeg bruker når jeg setter opp portene. Er det feil adresse å bruke?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg har en TP-Link TL-WR1043ND, denne klarte whs 2011 å sette opp selv.. Men etter en router reboot så måtte windows sette den opp igjen..

Endte opp med at jeg manuelt logget inn i routeren og satte den opp selv, så nå fungerer alt hos meg :)

Null problem å sette opp domene via ms sin tjeneste :)

Vil tro det er forwarding av porter som er problemet hos deg, og ja, server må stå på statisk ip.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg har en TP-Link TL-WR1043ND, denne klarte whs 2011 å sette opp selv.. Men etter en router reboot så måtte windows sette den opp igjen..

Endte opp med at jeg manuelt logget inn i routeren og satte den opp selv, så nå fungerer alt hos meg :)

Null problem å sette opp domene via ms sin tjeneste :)

Vil tro det er forwarding av porter som er problemet hos deg, og ja, server må stå på statisk ip.

Takk for svar, og Dynamic DNS gjorde du ingenting med? Jeg oppfatter den statisk ip, som den ip adressen serveren blir tilordna fra, ja det er vel ruter, eller tar jeg feil? forøvrig hyggelig å se at noen får det til :) .

Feilmeldinga jeg får nå, er at UpnP er slått av og at jeg må sette opp port forwarding og at Remote Web access is blocked.

Portene jeg bruker er 80, 443 og 4125. Det skal være riktig.

Kanskje IP-adressen er feil?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Her missforstår du på flere punkter... Nebrewfoz mener om du får portforwardet andre porter til andre programmer, som f.eks torrent, eller andre spill.... Ikke om det er andre ting som bruker de samme portene..

Ang. reboot av router, så er det vanlig av/på, ikke resett som i nullstilling.. Bare skru den av og på igjen...

Statisk IP: Gå inn i LAN menyen og finn siden der det er lista opp hvilke enheter som har hvilke IP adresser. Finn servern din og velg fast IP på den. Mulig det står reserver eller noe i den duren...

Så lager du 3 regler i portforward/NAT menyen og setter inn IP adressen serveren din. Protokoll skal være TCP, men hvis du har BOTH, så kan du eventuelt bruke den i stedet...

Og ang. DDNS, har du fått registrert deg et domene hos microsoft enda? Når du har fått skaffa deg et domenenavn, så legger du inn relevant info i DDNS menyen på routeren.. Da vil den alltid sørge for å holde verden oppdatert på hvilken IP adresse du har ;)

Skal ikke være noe værre enn dette..... ;)

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Her missforstår du på flere punkter... Nebrewfoz mener om du får portforwardet andre porter til andre programmer, som f.eks torrent, eller andre spill.... Ikke om det er andre ting som bruker de samme portene..

Ang. reboot av router, så er det vanlig av/på, ikke resett som i nullstilling.. Bare skru den av og på igjen...

Statisk IP: Gå inn i LAN menyen og finn siden der det er lista opp hvilke enheter som har hvilke IP adresser. Finn servern din og velg fast IP på den. Mulig det står reserver eller noe i den duren...

Så lager du 3 regler i portforward/NAT menyen og setter inn IP adressen serveren din. Protokoll skal være TCP, men hvis du har BOTH, så kan du eventuelt bruke den i stedet...

Og ang. DDNS, har du fått registrert deg et domene hos microsoft enda? Når du har fått skaffa deg et domenenavn, så legger du inn relevant info i DDNS menyen på routeren.. Da vil den alltid sørge for å holde verden oppdatert på hvilken IP adresse du har ;)

Skal ikke være noe værre enn dette..

Nei, det har jeg ikke prøvd.

Ifølge din beskrivelse, så har jeg gjort alt riktig, men likevel fikk jeg det ikke til. Så da lot jeg Telenor eksperthjelpen gjøre et forsøk og de mislyktes også, med å port forword(e)?

Men opprettet en adresse hos no-ip og bruker den nå(DDNS). Det var ikke slik jeg hadde tenkt meg det, men det ser ut til å fungere.

Da må jeg bare få takke for hjelpa og samtlige bidrag!!

Lenke til kommentar

Nå er ikke Zyxelen en (rein) router, den er et multimodem, og ikke verdens beste til egentlig noen ting... Det lureste du gjør, er å skaffe deg din egen router (en av toppmodellene til Asus f.eks), eller setter opp din egen med Pfsense e.l, og lar det ta seg opp oppgavene...

Hva slags domene mener du i den andre tråden din?

Det har ingenting med saken å gjøre, Zyxelen gjør en like god jobb til nevnte oppgaver. Som noen annen router. P2812 har også vist seg å være en rimelig habil og stabil router.

Bare tull å bruke penger på en ny router, som ikke gjør dette noe bedre. Men kompliserer ting med flere enheter, sette zyxelen i bridge osv.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...