Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær - 6K

Anbefalte innlegg

Hola!

Trenger litt tips til hva jeg kan oppgradere på maskinen min og hva som gir mest for pengene nå eller iløpet av før vinteren om det kommer noe nytt.

Jeg bruker maskinen til noe spilling (BF4 når det kommer) og ellers en del til videoredigering og lignende (Adobe CS6(PS, PR, AE), Davinci Resolve).

Nåværende oppsett:

Intel i7 920 @ ~4ghz - Overklokket.

12 GB Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz

eVGA GeForce 275 GTX

ASUS Rampage 2 Extreme Motherboard

Corsair 750W PSU

2x Samsung F1 1TB

Windows 7 64bit

Hovedsaklig så er det viktigste prosessor og grafikkort og kunne tenke meg å oppgradere til mer RAM for videobruk. Regner med at PSU holder enda. Usikker på hovedkortet, men hadde vært kjekt om jeg slapp å bruke penger på nytt der. Kunne nok tenkt meg en SSD-disk også, men det er ikke pri.

Maskinen har problemer med at den fryser og lager en gjentagende klikkelyd ved spilling/rendering av video, og av og til får den blåskjerm ved høy belastning. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å finne ut om det er hardware feil? Tenkte å kjøre memtest på rammen. Hot CPU Test/Prime95 for å teste CPU og hovedkort (?). Furmark for GPU?

Tusen takk til de som kan hjelpe. Har ikke holdt meg oppdatert på dette på lang tid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om lyden kommer fra HDD'ene. I utgangspunktet er ny GPU og SSD det eneste du trenger for å ha en helt fin maskin.

Edit:

Kjør testene som du selv har tenkt. Dersom du kan utelukke CPU og RAM, vil oppgradering av GPU og skifte av systemdisk mest sannsynlig løse problemene. For meg høres det ut som en av HDD'ene kan være problemet, mest sannsynlig systemdisken.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Ok. Trodde CPUene hadde kjørt forbi min for flere år siden. Hva slags økning i ytelse, om det er mulig å si noe om, kan man forvente om jeg f.eks brukte 2,5K på en ny prosessor også? Mistenker nemlig at den er litt gåen etter overklokkingen og pga. problemene.

Er GeForce 770 et kort hvor man får en del for pengene? Så at 760 lå på en tusenlapp mindre, men vet ikke noe om ytelse/pris på kortene.

Noen anbefalinger til en SSD? Tenker vel hovedsaklig plass til Windows og programmer.

Får vel manne meg opp å begynne å teste maskinen for å finne ut hvilke deler som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Skal du ha ny CPU, må du nesten ha nytt HK også - ellers må du betale "overpris" for en eldre CPU som passer socketen du alt har.

Feilmeldingen du snakker kan være PSU, hovedkort, RAM, CPU, til og med skjermkort (da en typisk driverfeil).

Kjør memtest over natten på enkeltbrikker og se hva du får ut...

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen. Noen anbefalte programmer for å teste GPU og CPU?

En annen feil med maskinen er at under tung bruk, spill og videoredigering, så kommer det tynne, flimrende streker i nederste delen av skjermen. Det er ikke skjermen eller kabel. Så er vel en sjanse for at det er GPU. Vet at GTX275 hadde noen problemer i starten med at den ikke klarte å regulere vifteshastigheten opp, så måtte innstallere RivaTuner for å lage noen regler som gjorde at vifta gikk over 40%. Kan den ha blitt for varm på et eller annet tidspunkt kanskje?

Lenke til kommentar

Prime95 (64-bit-versjon) for CPU.

For GPU har du FurMark. Du kan også teste Kombustor som er inkludert i et annet godt program som heter MSI Afterburner (for overklokking, monitorering osv.).

Gjerne test flere ting på en gang. Et stabilt system skal stå oppreist uansett hva du kaster på det, hvis ikke så er det ikke stabilt. Gi det litt tid, sett det på over natten f.eks.

EDIT: Hehe, jeg har også slike striper av og til. Det er det gamle GTX 280-kortet mitt, men det er ikke uventet. Det er ikke evigvarende kort, jeg er overrasket over at mitt har holdt så lenge med den overklokkingen jeg har gjort med det.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...