Gå til innhold

Asus A7N8X og XP2800+ problem

Tåkefyrste

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et stort problem med pc'en min. Etter å ha overklokket min barton 2800+ til 2.3Ghz, så tenkte jeg å klokke ned til normalt...(var et spill som hengte seg, så tenkte å prøve det uten overklokking for å se om det var grunnen)

Iallefall så fikk jeg feilen "system failed memory test" over høytalerne, etter å ha klokket ned til XP2800+ (har sånn post reporter tull)

Og nå starter ikke maskina i hele tatt lengre. Har prøvd å ta ut batteriet på hk, osv. men til ingen nytte.

Jeg skjønner ikke hvordan en feil kan oppstå når du klokker NED?!

Har hatt samme feil før engang, og da ordnet det seg når maskinen fikk stå urørt over natta, til min store forundring. Noen der ute som har peiling hva som forårsaker dette?

specs.

Athlon XP2800+ Barton

ASUS A7N8X Deluxe 2.0

Corsair TWINX3200LL 512mb

osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har skjedd med min(e) DFI lanparty, første gang skulle jeg overklokke, så ville det ikke komme noe bilde på skjermen, andre gangen skulle jeg nedklokke, og da skjedde det sammen.

Første gang visste jeg ikke hva som var feilen, siden alt startet vanlig, normal lyd og alt sånn.

sende den inn til rep, fikk vite at HK var ødelagt, heldigvis har jeg fått ny HK 2 ganger,så vis du har prøved alt, anbefaler jeg deg å sende den inn til rep.

Mvh Bassmania

PS: så mange som opplever sånn feil nå for tiden, har hørt om minst 30 tilfeller til sammen den uken az.og har du restet Cmos(bios altså)? tatt ut jumpern OSV?

Lenke til kommentar
PS: så mange som opplever sånn feil nå for tiden, har hørt om minst 30 tilfeller til sammen den uken az.og har du restet Cmos(bios altså)? tatt ut jumpern OSV?

Ja, som sagt har jeg tatt ut batteriet, det skal være nok til å resette cmos.

Tror ikke hovedkortet er ødelagt, siden det ordnet seg sist gang.

Men hvis det er ødelagt, hvilke muligheter har jeg? det ble kjøpt i april på komplett. (nesten 6måneder siden)

Går det på garantien? Vært flott å lagt i noen kroner og evt. fått et Abit NF7-S istendenfor, men det går vel ikke :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg fikk den i hvertfall på garantinen, og vis komplett har bygged den for deg så har du et års garant, men HK pleier minst å ha 1 års granti og DU skal få den på garantien.

Bare lek du og lat som du ikke skjønner en dritt og alt bare gikk svart:D det gjorde jeg, og alt ordnet seg.

Lenke til kommentar
Jeg fikk den i hvertfall på garantinen, og vis komplett har bygged den for deg så har du et års garant, men HK pleier minst å ha 1 års granti og DU skal få den på garantien.

Bare lek du og lat som du ikke skjønner en dritt og alt bare gikk svart:D det gjorde jeg, og alt ordnet seg.

takk for svar.

Hehe, nei, jeg kommer nok til å fortelle sannheten, såvidt jeg vet så bryter du ikke garantien på hovedkort ved overklokking, det tror jeg gjelder kun CPU (rett meg hvis jeg tar feil). Rart hvis hovedkortet skal gå i stykker av å klokkes ned. Men jeg tror det er minnet som er ødelagt, og det skal jeg iallefall ha på garantien, fordi jeg har ikke vært over 200mhz på minnet og CPU, og minnet er laget for 200mhz (PC3200, 400Mhz DDR)

Så får bare håpe på det beste da, hvis maskina ikke har mirakuløst ordnet seg til i morgen

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg fått startet opp maskina så langt at jeg fikk bilde i POST. Der sto det at CPU parameterne har blitt endret. Og jeg må gå i bios for å fikse det. I bios var alt resetta, og CPU sto på 100*12.5x...

Jeg satte det til standard Barton XP2800+, som er 166*12.5x og satte ram til Sync. med FSB. Og resetta igjen... Tror du ikke den nekter å boote igjen?? "System Failed memory test"... Ingenting kan jo være helt ødelagt siden jeg fikk til å starte isted !?

Jeg blir så forbannet. Skal ikke se bort ifra at mitt neste system blir Intel, Dog så skal det sies at jeg har ikke hatt noen andre problemer med AMD enn dette. Tror bare at intel egner seg bedre for overklokking :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det samme problemet som deg en stund nå,

(jeg har et a7n8x deluxe rev 2.0) og jeg får startet den opp etter 3-4 trykk på reset knappen. Noen ganger får jeg "mem failure" (hun dama som sier dette har en ekkel stemme), men da restarter jeg også er det greit. Jeg vet at dette kortet er veldig nøye på rammen.

BIOS ble oppgradert til 1006 nylig det hjalp ikke, så det neste blir vell å sende det tilbake til komplett og få et nytt et (oooof)

Lenke til kommentar

Dersom du sender inn kortet, og det viser seg at det blir dekket av garantien, tror jeg ikke det er noe problem å få Abit kortet mot å betale et evt. mellomlegg. Bare send en mail og spør, eller skriv en notis på returskjemaet. Det har gått greit i mitt tilfelle flere ganger jeg har spurt komplett om dette.

Lenke til kommentar
Dersom du sender inn kortet, og det viser seg at det blir dekket av garantien, tror jeg ikke det er noe problem å få Abit kortet mot å betale et evt. mellomlegg. Bare send en mail og spør, eller skriv en notis på returskjemaet. Det har gått greit i mitt tilfelle flere ganger jeg har spurt komplett om dette.

Ja, kortene ligger i samme prisklasse, så jeg får spørre om det, og dekke evt. utgifter de har for å skifte :p

I dag morges fikk jeg faktisk starta maskina. Men den ville ikke telle opp rammen. Da gikk jeg inn i bios og satte ram til 100mhz (en ordentlig underklokking) og vips, maskina nekter å starte igjen. Men forskjellen nå er at jeg ikke får noen feilmelding :o , så jeg har ikke peil hva som er feil. Skal prøve med annen ram i dag.

Slike ting gjør meg så seriøst drittlei av data!!

Lenke til kommentar

Jeg har testet hovedkortet mange ganger nå. forskjellig ram og skjermkort, men jeg har ingen mulighet til å teste CPU, tror dere det kan være den som har tatt kvelden? Rart igrunn, da alt skjedde når jeg klokket ned.

Uansett, kortet skal til komplett for sjekk en av de nærmeste dagene, og jeg fikk blankt avslag på å evt. bytte til Abit hvis det ble funnet feil, jeg tilbød meg å betale evt. mellomlegg.... Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være noe problem, da de får erstatning fra produsent, å bare kan selge det kortet istedenfor. :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, da har jeg fått ny CPU og alt har vært bare fryd og gamen de siste 14dager, helt til idag.... Jeg stilte inn instillinger på det dritthovedkortet mitt fra agressive til optimal... og tror du ikke PC'en nekter å starte igjen? Resetta CMOS men ingen respons... Så jeg har nå bestilt meg et Abit NF7-S 2.0.. så får håpe det ikke er CPU igjen... Jeg er så dritt lei Asus kortet nå at jeg kunne ha tatt det med meg på dass. Det har allerede svidd av en CPU (ved å klokke den ned så ble den ødelagt... slå den alle Asus eiere)

Lenke til kommentar

Du har min fulle sympati, men å si at dritthovedkortet svidde CPUen er vel å ta litt hardt i. Det var nok heller klokking kombinert med for dårlig kjøling, som skadet CPU. At skaden ikke materialiserte seg før du klokket ned er jo noe annet.

Lenke til kommentar
Du har min fulle sympati, men å si at dritthovedkortet svidde CPUen er vel å ta litt hardt i. Det var nok heller klokking kombinert med for dårlig kjøling, som skadet CPU. At skaden ikke materialiserte seg før du klokket ned er jo noe annet.

Kanskje jeg tok litt hardt i, siden jeg postet 10min etter at det skjedde :wink: Jeg har kjølet meg ned litt nå

Men jeg fatter ikke at noe sånt kan skje, siden tempen aldri har vært over 50grader verken på den gamle eller den nye CPU..... Og jeg skjønner iallfall ikke at det kan skje ikke etter jeg fikk ny CPU som jeg aldri har overklokket.

Men jeg har hatt mange ustabiliteter med dette hovedkortet, som f.eks at hun damen sier "system failed cpu test" og "memory test" osv når jeg starter maskina.... :shrug:

Menmen, da blir det Abit NF7-S vett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...