Ragnar115 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Tenkte eg skulle lage ein nytt emne. Eg lurer noe grusomt på kva AP har gjort feil, eg liker ikkje partiet og synest Jens er ein forbanna surrekopp som aldri svarer skikkelig på et spørsmål, han ror rundt grøten. ANyways, folk sier litt forskjellig om de forskjellige partiene, og no eg er intressert i Høgre og AP ettersom de fekk flest stemmer, eller var de 2 forskjellige partiene som kom til å få makten i år. No ble det jo høgre det er lurer på er jo da om noen har noen kilder om de forskjellige folka i ap som har løge, det er meiner er at eg hører rykter om at de har sagt litt forskjellig og folk har funne ut at de snakket bullshitt. Eg kunne tenkt meg noe informasjon som sier at det er sant nr.2 hører jens er tatt i og lyge når det gjeller eldreomsorgen, noen som vet dette? nr.3 Hører han sa i 2010 at de skulle skaffe 1000 sykehusplasser(?) eller eldreomsorgsplasser og i 2012 sa han at det aldri skjedde? Noen som har noe informasjon tilsier at det er sant? nr.4 var det ikkje slik at han lovte at tannpleie og slikt skulle være gratis ettersom det er ein del av kroppen? Det skjedde vel aldri. Og sist men ikkje minst kva er forskjellen på Høgre og AP når det gjeller kva de forskjellige partia bruker av penger? Har aldri helt forstått det, får vi inn 3000 miliarder (5% av oljefondet? kva skjer med 95 %?) og 1000 milidarder i skatt? Kva blir alt brukt på? Vil gjerne også at dere eventuelt kommer med anna informasjon dere kan backe up med linker fra troverdige kilder. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Se statsbudsjettet, side 34: http://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2013/dokumenter/pdf/rnb2013.pdf Anslåtte totale inntekter til staten er 1288 milliarder hvorav 850 milliarder kommer fra skatter/avgifter utenom oljeindustrien. Utgiftene er anslått til 1063 milliarder, som staten bruker på å kjøpe sine varer og tjenester, lønne ansatte, drifte offentlige institusjoner (skole, sykehus, gamlehjem osv.). Det er anslått at de vil ta 122 milliarder fra oljefondet som ligger på ca. 4500 milliarder i markedsverdi. Dette blir ikke langt i fra 4% som vi kaller for "handlingsregelen". Angående Jens så tar jeg alt han sier med en klype salt :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Angående en politiker så tar jeg alt han sier med en klype salt :-) Me fix Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Det er anslått at de vil ta 122 milliarder fra oljefondet som ligger på ca. 4500 milliarder i markedsverdi. Dette blir ikke langt i fra 4% som vi kaller for "handlingsregelen". Kan du utdype deg ? Men kva går resten av dei 96% da? Lenke til kommentar
AvonB Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 http://www.holderdeord.no/ Her kan du se i hvilke saker de ulike partiene har holdt ord eller ikke. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Det er anslått at de vil ta 122 milliarder fra oljefondet som ligger på ca. 4500 milliarder i markedsverdi. Dette blir ikke langt i fra 4% som vi kaller for "handlingsregelen". Kan du utdype deg ? Men kva går resten av dei 96% da? Først regner staten ut hvor mye de får inn i skatter og avgifter. Deretter regner de ut hvor mye penger de kommer til å bruke over samme tidsperiode. Da får man et avvik som man må fylle med penger fra oljepengene/oljefondet, slik at budsjettet går i null. Veldig få land (ca. 20) i verden får budsjettet sitt til å gå i null (eller i pluss). De resterende 96% forblir i oljefondet i form av aksjer og lignende. Så lenge verdensøkonomien fortsatt tusler og går som vanlig vil verdiene i større eller mindre grad forbli der. Merk at vi fyller på oljefondet med 200-300 milliarder i året med penger fra oljen. I tillegg stiger verdien av de pengene som er der pga. renter, oppgang i aksjer osv. Så lenge verdensøkonomien er stabil så vokser oljefondet noe voldsomt. Hvis verden "går til helvete" (børskrakk, verdenskrig, naturkatastrofer o.l.) kan man risikere å tape mer eller mindre hele oljefondet. Blant annet derfor ønsker mange at vi bruker mer av oljepengene nå, fordi man vet ikke om man får se igjen pengene vi putter inn i oljefondet. Endret 11. september 2013 av mofomofo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå