€uropa Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Det er plutselig ingen lyd i PC-en min. Det er en Acer Aspire med Windows 7. Jeg har ikke tuklet med noe på kontrollpanelet eller trykket på noe jeg ikke vanligvis trykker på, men lyden er av ukjente grunner blitt borte i løpet av kvelden. Jeg har selvfølgelig prøvd å restarte PC-en uten hell. Jeg har også prøvd dette: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/no-sound-help#no-sound=windows-7&v1h=win8tab1&v2h=win7tab2&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1 , uten å bli noe klokere. Det er heller ingen lyd når jeg kopler PC-en til TV-en med en HDMI-kabel. Det er ingen fysiske skader på PC-en. På "volummikser" er alle voluminnstillingene skrudd maksimalt opp, slik de alltid har vært. Men når jeg trykker på "egenskaper for speakers" > avansert > standardformat og trykker på testknappen, får jeg meldingen "Feil! Kunne ikke spille av testtonen." Har noen et forslag til hvordan jeg kan få lyden tilbake? Takk for svar. Endret 10. september 2013 av Zarac Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Du har prøvd å fjerne driveren og installere den igjen? Driveren finner du på nettsiden til produsenten. Hvis det ikke er driverfeil, så er det mulig det og kan være hardvarefeil. Men det kan være lurt å kjøre recovery eller noe, og se om det hjelper. Husk å ta backup av filer, bilder og diverse du skulle trenge. Så om det er en hardvarefeil, og maskinen er en privat pc og er under 5 år gammel, så har du mulighet til å reklamere på feilen. Ta da kontakt med butikken du kjøpte den av. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Du har prøvd å fjerne driveren og installere den igjen? Driveren finner du på nettsiden til produsenten. Nei. Hvor ser jeg driveren? Hvis det ikke er driverfeil, så er det mulig det og kan være hardvarefeil. Men det kan være lurt å kjøre recovery eller noe, og se om det hjelper. Husk å ta backup av filer, bilder og diverse du skulle trenge. Systemgjenoppretting? Det hjalp ikke. Så om det er en hardvarefeil, og maskinen er en privat pc og er under 5 år gammel, så har du mulighet til å reklamere på feilen. Ta da kontakt med butikken du kjøpte den av. Det kan jeg så klart. Men siden jeg er avhengig av PC-en, vil jeg helst fikse problemet selv og unngå å gi den fra meg om mulig. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men jeg oppdaget også to andre problemer som jeg ikke har hatt før. Det ene er at webkameraet ikke fungerer. Når jeg prøver å bruke det, får jeg meldingen "Advarsel. Acer Crystal Eye Webcam kan ikke kople til webkameraet (HD Webcam). Prøv å velge en annen opptaksenhet via instillinger, eller lukk alle andre programmer som bruker dette webkameraet og start Acer Crystal Eye Webcam på nytt." Begge disse løsningene har jeg prøvd uten at det er blitt bedre. Det andre problemet er at jeg ikke kan se noen klipp på youtube. Videoen spiller av i to sekunder, så stopper det og jeg får meldingen "An error occurred, please try again later," både i Firefox og Explorer. Hvis ikke dette har noen sammenheng, er det i hvert fall meget besynderlig at alt krasjer på en gang. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Når du prøver å spille av noe musikk, og samtidig ser nede i høyre hjørne på volummikseren din, beveger den grønne grafen seg opp og ned for å indikere at du spiller av musikk men du hører ikke noe? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 Da jeg prøvde å åpne en musikkfil i Windows Media Player, fikk jeg meldingen "Kan ikke spille av filen fordi det er et problem med lydenheten. Det kan være at ingen lydenheter er innstallert på datamaskinen, at lydenheten brukes av et annet program eller at lydenhetenikke fungerer som den skal." Jeg kan åpne videofiler i Windows Media Player. Da er det ingen grønn graf. Min kompetanse er begrenset, men min gjetning er at et virus eller liknende får PC-en til å tro at jeg kjører et program som beslaglegger både webkameraet og lyden. Kan det stemme? Hvordan kan jeg i så fall løse problemet? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Går servicen? Start --> services.msc Scroll ned til Windows Audio. Reinstall av drivere var det neste jeg ville prøvd. Acer Aspire har en bøtte modeller, finn modellnummeret ditt og last dem ned herfra: http://www.acer.no/ac/no/NO/content/drivers Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. september 2013 Forfatter Del Skrevet 11. september 2013 Går servicen? Start --> services.msc Scroll ned til Windows Audio. Kan du forklare det litt nærmere? Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Kan du forklare det litt nærmere? Han lurer på om tjenesten til lydkortet på pc-en din kjører. Får å komme dit du ser dette kan du klikke Windowstast + R og skrive services.msc -> bla deg deretter ned til du finner Windows audio og se at den står som startet. Uansett kan du høyreklikke på denne og velge restart. Jeg lurer derimot på hvordan det står til med driveren til denne. Høyreklikk dermed på min datamaskin og velg behandle -> velg enhetsbehandling. Har du noen gule spørsmålstegn eller liknende her? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Han lurer på om tjenesten til lydkortet på pc-en din kjører. Får å komme dit du ser dette kan du klikke Windowstast + R og skrive services.msc -> bla deg deretter ned til du finner Windows audio og se at den står som startet. Uansett kan du høyreklikke på denne og velge restart. Den sto som "startet". Nå har jeg høyreklikket på både "Windows Audio" og "Windows Audio Endpoint Builder" og valgt "start på nytt" og restartet PC-en. Det er fortsatt ikke mulig å få lyd. Jeg lurer derimot på hvordan det står til med driveren til denne. Høyreklikk dermed på min datamaskin og velg behandle -> velg enhetsbehandling. Har du noen gule spørsmålstegn eller liknende her? Nei, ingen spørsmålstegn eller liknende. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Siste jeg står igjen med er at det er dårlig kontakt mellom høyttalerne i PC-en din og hovedkortet. Uten at jeg vet dette sikkert regner jeg med at de er koblet med en kabel. Hvis du ikke har gjort noe spesielt kan ikke lyden bare forsvinne, og vi har jo allerede etablert at det ikke er driverfeil, virker som den er borte rett og slett. Hvis du ser i enhetsbehandling igjen, hva har du under fanen "Lyd, video og spillkontrollere"? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Der har jeg "Intel® Skjermlyd" og "Realtek High Definition Audio". Det er ingen spørsmålstegn der eller under noen andre faner. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Kan prøve noe helt banalt enkelt også, som jeg plutselig kom på. Høyreklikk høyttaler-ikonet nede på taskbaren og velg Playback Devices (avspillingsenheter på norsk?) Se nedover på lista der og se om det står et grønt kryss ved siden av Speakers og Realtek High Definition Audio . Eller... Veit du hva slags modellnummer du har av Aspire? For det om driverene er installert og tilsynelatende fungerer, så kan det fortsatt hende at det hjelper og av- og reinstallere dem. Det kan du gjøre på den sida jeg linka tidligere i tråden. Det du etter all sannsynlighet leiter etter er Realtek Audio Driver (eller noe i den dur) Når du først har fått lasta det ned, så avinstaller via kontrollpanelet først. Jeg husker ikke ordlyden på norsk så det blir litt simultan-oversatt det her. Dobbeltklikk "Min Datamaskin" (på skrivebordet) --> Avinstaller eller endre(`?) et program --> Scroll ned til du ser Realtek High Definition Audio Driver og velg avinstaller. Reboot (Strengt tatt ikke nødvendig med Win7, men greit å gjøre alikevel) og installer driverpakka du lasta ned rett før. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Min kompetanse er begrenset, men min gjetning er at et virus eller liknende får PC-en til å tro at jeg kjører et program som beslaglegger både webkameraet og lyden. Kan det stemme? Hvordan kan jeg i så fall løse problemet? Det beste er å starte et anti-virusprogram fra CD/DVD/USB, dvs. omgå hele Windows-oppstarten. En guide her: http://techblissonline.com/make-bootable-usb-cd-antivirus-disk-with-avg/ En guide til: http://techblissonline.com/kaspersky-rescue-disk/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Kan prøve noe helt banalt enkelt også, som jeg plutselig kom på. Høyreklikk høyttaler-ikonet nede på taskbaren og velg Playback Devices (avspillingsenheter på norsk?) Se nedover på lista der og se om det står et grønt kryss ved siden av Speakers og Realtek High Definition Audio . Det er en grønn, rund dott med en hake inni, hvis det er det du mener. Veit du hva slags modellnummer du har av Aspire? For det om driverene er installert og tilsynelatende fungerer, så kan det fortsatt hende at det hjelper og av- og reinstallere dem. Det kan du gjøre på den sida jeg linka tidligere i tråden. Det du etter all sannsynlighet leiter etter er Realtek Audio Driver (eller noe i den dur) Når du først har fått lasta det ned, så avinstaller via kontrollpanelet først. Jeg husker ikke ordlyden på norsk så det blir litt simultan-oversatt det her. Dobbeltklikk "Min Datamaskin" (på skrivebordet) --> Avinstaller eller endre(`?) et program --> Scroll ned til du ser Realtek High Definition Audio Driver og velg avinstaller. Reboot (Strengt tatt ikke nødvendig med Win7, men greit å gjøre alikevel) og installer driverpakka du lasta ned rett før. Ja, modellnummeret har jeg. Jeg skal gi det et forsøk. Det beste er å starte et anti-virusprogram fra CD/DVD/USB, dvs. omgå hele Windows-oppstarten. En guide her: http://techblissonline.com/make-bootable-usb-cd-antivirus-disk-with-avg/ En guide til: http://techblissonline.com/kaspersky-rescue-disk/ Det skal jeg også gi et forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå