Gå til innhold

Hvilke Raid burde man bruke i en fil og medieserver

tobiasLOL5

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestilt en qNAP ts-212 NAS fra MPX.no

Jeg har to 2tb hardisker jeg skal sette inn, men lurer på hvilke raid jeg burde bruke... Det viktigste for meg er mest mulig lagringsplass men også sikkert. Så raid-1(mirroring) er derfor ikke så veldig aktuelt...

Tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan kjøre diskene i JBOD, hvor du slår sammen diskene uten noen form for redundans, da vil du utnytte all plassen i motsetning til om du kjører raid 0/1 hvor du mister kapasiteten tilsvarende en disk.

Uansett, redundante disker anbefales sterkt og du må så klart også kjøre backups!

Lenke til kommentar

du kan kjøre diskene i JBOD, hvor du slår sammen diskene uten noen form for redundans, da vil du utnytte all plassen i motsetning til om du kjører raid 0/1 hvor du mister kapasiteten tilsvarende en disk.

Uansett, redundante disker anbefales sterkt og du må så klart også kjøre backups!

Ved RAID 0 mister du ikke kapasitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Til trådstarter:

Med 2 disker er det desverre ganske lite muligheter å kombinere "mest mulig lagringsplass" og "sikkerhet". Det er nesten slik at du må velge mellom dem. Du må egentlig vurdere hva du vil ha, enten masse lagring, eller sikker backup:

1. Mest mulig diskplass og lynkjapt -> raid 0

2. Mest mulig diskplass med litt mulighet for feil (mister bare halvparten av dataene ved en kræsj) -> JBOD

3. Sikkerhet (bare halve kapasiteten) -> mirror

Du kan ikke kombinere punktene over ;)

Nå har jeg ikke qNap selv, men regner med det går å sette opp en backup sak, slik at du f.eks kan automatisk ta backup hver dag av alt som ligger i en "viktig mappe" eller tilsvarende.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har flere disker så konfigurer de som enkeltstående disker og ha de viktigste filene på begge. Eventuelt ha en tredje disk som uavhengig backup. RAID 0 vil ende i fortvilelse før eller senere, spesielt siden du nevner sikkerhet. Backup, backup, backup...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...