tobiasLOL5 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Hei, jeg har bestilt en qNAP ts-212 NAS fra MPX.no Jeg har to 2tb hardisker jeg skal sette inn, men lurer på hvilke raid jeg burde bruke... Det viktigste for meg er mest mulig lagringsplass men også sikkert. Så raid-1(mirroring) er derfor ikke så veldig aktuelt... Tusen takk Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Med 2 disker er det bare RAID0 (stripe, ingen sikkerhet, men utnytter begge diskene) og RAID1 (mirror, med sikkerhet men plassen halveres). Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Vær oppmerksom på at ved RAID 0 mister du hele raid'et med feil på en av diskene. Hvis maksimal plass er viktig, så ville jeg ha kjørt uten raid. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Har jeg vært deg så har jeg investert i en lik 2tb disk til å kjørt raid 5, det er et godt kompromiss mellom raid 1 og 0, hvor du mister kapasiteten til en disk men du kan også miste en disk uten å miste noe data. Lenke til kommentar
tobiasLOL5 Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Jeg har 2 eksterne hardisker på 2tb hver, kan jeg sette nasen på raid0 og koble til den eksterna disken en gang i blandt og bare kopiere viktige ting til den??? btw. de eksterne diskene er formatert til mac os extender (jurnalført)isk Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Har jeg vært deg så har jeg investert i en lik 2tb disk til å kjørt raid 5, det er et godt kompromiss mellom raid 1 og 0, hvor du mister kapasiteten til en disk men du kan også miste en disk uten å miste noe data. NAS'en støtter kun 2 disker, så det blir nok vanskelig. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 du kan kjøre diskene i JBOD, hvor du slår sammen diskene uten noen form for redundans, da vil du utnytte all plassen i motsetning til om du kjører raid 0/1 hvor du mister kapasiteten tilsvarende en disk.Uansett, redundante disker anbefales sterkt og du må så klart også kjøre backups! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 du kan kjøre diskene i JBOD, hvor du slår sammen diskene uten noen form for redundans, da vil du utnytte all plassen i motsetning til om du kjører raid 0/1 hvor du mister kapasiteten tilsvarende en disk. Uansett, redundante disker anbefales sterkt og du må så klart også kjøre backups! Ved RAID 0 mister du ikke kapasitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Til trådstarter: Med 2 disker er det desverre ganske lite muligheter å kombinere "mest mulig lagringsplass" og "sikkerhet". Det er nesten slik at du må velge mellom dem. Du må egentlig vurdere hva du vil ha, enten masse lagring, eller sikker backup: 1. Mest mulig diskplass og lynkjapt -> raid 0 2. Mest mulig diskplass med litt mulighet for feil (mister bare halvparten av dataene ved en kræsj) -> JBOD 3. Sikkerhet (bare halve kapasiteten) -> mirror Du kan ikke kombinere punktene over Nå har jeg ikke qNap selv, men regner med det går å sette opp en backup sak, slik at du f.eks kan automatisk ta backup hver dag av alt som ligger i en "viktig mappe" eller tilsvarende. Endret 9. september 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Ved RAID 0 mister du ikke kapasitet. sorry my bad, rota litt med faktaene mine her. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hvis du ikke har flere disker så konfigurer de som enkeltstående disker og ha de viktigste filene på begge. Eventuelt ha en tredje disk som uavhengig backup. RAID 0 vil ende i fortvilelse før eller senere, spesielt siden du nevner sikkerhet. Backup, backup, backup... Lenke til kommentar
tobiasLOL5 Skrevet 12. september 2013 Forfatter Del Skrevet 12. september 2013 Så da vil det beste valget jbod + backup av viktige ting til en ekstern disk...? 1 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Så lenge du ikke vil spytte i noen kroner på ekstra disk til raid5 så er nok dette det beste alternativet ja. Og selv med raid5 så må man nesten ta backup. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 Så lenge du ikke vil spytte i noen kroner på ekstra disk til raid5 så er nok dette det beste alternativet ja. Og selv med raid5 så må man nesten ta backup. Nok en gang: NAS'en støtter kun 2 disker, så det blir nok vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå