Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som menes med rettsiden, men jeg legger negativene med bildesiden ned mot glasset.

Du kan se forskjell på bildesiden og baksiden ved at baksiden er blankest og bildesiden er litt mattere.

Noen typer lysbilder og negativer er det lett å se, andre er vanskeligere.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva som menes med rettsiden, men jeg legger negativene med bildesiden ned mot glasset.

Du kan se forskjell på bildesiden og baksiden ved at baksiden er blankest og bildesiden er litt mattere.

Noen typer lysbilder og negativer er det lett å se, andre er vanskeligere.

Enig, noen filmer er det ganske vanskelig å se hva som er emulosjonssiden, men som Arthon skriver er det normalt mulig å se forskjell. Og så lengde du kan se forskjell er det bare å finne et negativ med noe tekst, skilt eller annet som gjør at du kan se om det blir speilvendt eller ikke når du scanner så har du hvilken side som bør ned mot glasset for den filmen.

Lenke til kommentar

Enig, noen filmer er det ganske vanskelig å se hva som er emulosjonssiden, men som Arthon skriver er det normalt mulig å se forskjell. Og så lengde du kan se forskjell er det bare å finne et negativ med noe tekst, skilt eller annet som gjør at du kan se om det blir speilvendt eller ikke når du scanner så har du hvilken side som bør ned mot glasset for den filmen.

Takk for svar. Problemet mitt var at bildene skulle bli speilvendt. Nå ser jeg at den glatte siden er "baksiden" og at det er den andre siden som skal legges mot glassplaten. Det står også nr på "rettsiden"

Tusen takk for hurtig svar. Da har jeg ett problem mindre. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kan få maks utbytte av scanneren. Ser at det er noen som kan det som har skrevet på andre tråder her. Igjen, tusen takk for hjelpen. Veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...