Gå til innhold

Hvor begynner jeg?

Dr Dre

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg går for tiden på resturant & matfag, men jeg fant fort ut at dette ikke er noe jeg ønsker å jobbe med resten av livet. Det jeg derimot ønsker å jobbe med er data og lurer derfor på hvilken vei jeg burde gå?

Etter utdannelse ser jeg for meg en jobb der jeg driver med drift av datasystem eller lignende, men en jobb der jeg driver med programmering hadde jo også vært topp (ser ikke ut til at det er så veldig slike jobber, men hva vet vel jeg?).

Er det noen vet hvor jeg burde begynne? Jeg ønsker en nokså lang utdannelse slik at jeg ikke skulle ha noen problemer å finne en jobb innen dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter yrkesfag vg2 kan du gå forkurs for ingeniør. Etter hva jeg har lest her på forumet ser det ut til å ha blitt mye mer populært enn da jeg tok det, så har du dårlige karakterer må du kanskje til Narvik eller lignende:p Så kan du ta bachelor i ingeniørfag innen enten drift(noe programmering) eller datateknikk(programmering) og eventuelt 2-årig master etterpå.

Lenke til kommentar

Repeterer meg mye, men relatert.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1533318&p=20869032

IKKE TA IKT ELLER YRKESFAGLIG MENS DU GÅR VGS SKAL DU JOBBE MED PROGRAMMERING!

Takk.

Skal du jobbe med programmering må du enten ha MATRS eller REALFA kompetanse, det finnes unntak fra dette på noen studier som kombinerer IT/Programmering med andre fagområder (Kognitiv Vitenskap, Informasjonsvitenskap og Nye Medier ved UiB f.eks). Disse har dog et vesentlig høyere snitt enn realfags linjer.

MATRS får du ved å ha R1 (S1S2) matte.

REALFA får du ved å ha R1 matte OG IT1+IT2 ELLER Geofag 1+2, ELLER R2 matte ELLER Fysikk 1 (og 2 mener jeg å huske)

Inkludert i begge er GENS (Generell Studiekompetanse).

MATRS og REALFA har den fordelen av at det er få søkere siden det er realfag. Tar du noe yrkesfaglig eller en fucka studieretning bare for å slippe arbeid eller å "lære" om IKT, så sitter du igjen med dårlige karakterer og dårlig forberedelse til Universitetet/Høyskole. Allmenn er jobb, men det er det beste.

Et tips er å lære seg programmering på fritiden i samma sleng. Dette hjelper veldig mye på senere i livet om det er programmering du vil.

Codecademy gjør jobben fint skal du lære deg Ruby/Javascript/Python, men husk å hold deg til et språk til du kan det. Ikke hopp mellom masse språk og tro at du kan mye.

Mine 5 øre.

hvilke jobber kan jeg få?

Det spørs hva du spesialiserer deg på. Programmering har du mye å velge i.

Forskning eller i bedrift?

System programmering eller web?

Liten eller stor bedrift?

Konsulent firma?

Bank?

Helse industrien?

Mye å velge i, men dette er noe som kommer etter en stund

Jeg vil også ta kurs på nettet hvis det går an.. jeg holder på med CodeAcademy akkurat nå.

Jeg anbefaler coursera.org, du har f.eks et kurs nå i oktober fra Universitete i Washington som lærer deg grunnlegende programmering med Standar ML, Ruby og Racket.

https://www.coursera.org/course/proglang

Disse er mye mer teoretisk basert og krever litt engelsk kunnskaper.

EDIT: Redigerte en fagkode jeg hadde feil og la til svar på spørsmålene han hadde

Lenke til kommentar

Skal prøve å ta omvalg innen 1 Oktober i år, men hvis jeg går på Elektrofag vg1, er det da mulig å få et fagbrev innen IKT driftsfag? :hmm:

Jeg har et lignende spørsmål. Jeg går nå på R&M (Resturant og Matfag) vg1 og ønsker og gå IKT servicefag vg2, deretter 2 år som lærling, vil jeg da kunne få et fagbrev innen IKT driftsfag?

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende spørsmål. Jeg går nå på R&M (Resturant og Matfag) vg1 og ønsker og gå IKT servicefag vg2, deretter 2 år som lærling, vil jeg da kunne få et fagbrev innen IKT driftsfag?

Ja, du kan ta fagbrev. For å ta fagbrevet for IKT-Servicefag kan du ha gått hvilken som helst retning på VG1, deretter velge IKT-servicefag på VG2 og avslutte med to år som lærling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...