Gå til innhold

9800 pro eller ikke?

m4gnus

Anbefalte innlegg

hei! skal kjøpe ny data, og er i tvil om hvilket skjermkort jeg skal velge.

har sett på sapphire radeon 9800 pro 128mb, men har ikke så mye penger og vurderer derfor også sapphire radeon 9800 128mb. forskjellen i pris er ca 1000 kr. hvor stor forskjell er det på ytelse? kan jeg spille hl2 og doom3 uten å slakte grafikken med sist nevnte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sant, men de fleste guidene er idot sikkere, er det ikke en utsagn som sier: Den som intet våger, intet vinner?

+ det smarteste kan feile og noen må starte et sted, jeg hadde gått for å flashe kortet.

Fks, jeg kunne ingenting om overklokking for 3 månder siden, var redd for å "orfre" noe, men da jeg tok fatt i motet som var LANGT inni meg, kom jeg så langt som 11.5*208 og har lært veldig mye om overklokking og data(hardware).

Men det er opp til hva person vil gjøre.

Lenke til kommentar
Ja men det å flashe krever jo litt kunnskaper....man kan føkke kortet helt

Det er lett som en plett. De eneste kunnskapene man må ha er hvordan man bruker en floppydisk og et tastatur. Det verste som kan skje er vel at man må flashe tilbake i "blinde" eller med et PCI-kort. Har flashet i blinde selv, og det er ingen sak. ;)

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/graphic/200309...fe_2_1024x76832

se hvor tregt 9800 er, det koster omtrent 3000kr og pumper kun ut 60 fps i half life, det er såpass at det vil merkes lag og hakking til tider..

hvis jeg skulle ha kjøpt grafikkort for å spille ett spill, da ville jeg forventet at kortet var helt vanvittig rått i det spillet når det koster 3000kr, men 9800pro er sånn midt på treet..

Lenke til kommentar

javel evil_snowman men disse kortene fins ikke ennå..

60 fps i hl 2 så det sto ca 67 fps(nesten 70fps)er jo ikke så dårlig

når man tenker at det er direct x9 spill og mye effekter.

3000.- er jo litt penger,men ingen formue.men du har jo rett skal man spille hl2 på net uten lagg eller noe hakking bør man jo ha ca 80-100fps.

synes iallefall man får mye ytelse får pengene.ingen pro og spille unreal 2003,generals eller vice city i 1200x1600 og det kan man ikke gjøre med

et gf ti-kort eller ati 9600... :wink:

Lenke til kommentar
Kjøp sapphire 9800 128 mb(ikke pro)

Så bare flasher du den til 9800 pro, sim sala bim du har spart 1000 kr.

Noen som vet om dette også kan gjøres med 9600 ?

Tror ikke du kan flashe et 9600 til 9800 det er for store forskjellen.,... i mine øyne er dette på en måte 2 helt forskjellige levler av grafikk kort.....har ikke 9600 128 bit minnebus?????

Lenke til kommentar
javel evil_snowman men disse kortene fins ikke ennå..

60 fps i hl 2 så det sto ca 67 fps(nesten 70fps)er jo ikke så dårlig

når man tenker at det er direct x9 spill og mye effekter.

3000.- er jo litt penger,men ingen formue.men du har jo rett skal man spille hl2 på net uten lagg eller noe hakking bør man jo ha ca 80-100fps.

synes iallefall man får mye ytelse får pengene.ingen pro og spille unreal 2003,generals eller vice city i 1200x1600 og det kan man ikke gjøre med

et gf ti-kort eller ati 9600... :wink:

grafikkort synker i pris og det raser inn nye ting på markedet, grafikkort er en ELENDIG økonomisk investering, det har det vært i mange år og det vil det være i mange år til..

det er fornuftig å finne ut hva man skal bruke kortet til, så kjøpe ett rimelig kort til dette.. dagens kort er for trege til å kjøpe hl2 optimalt, jeg sier ikke de er for dårlig men de er fortsatt overpriset.. jeg ville ikke betalt mere enn 1000-1500kr for ett kort med 60-70 fps i ett spill og slowdowns.. vent til prisene synker eller det kommer noe bedre på markedet hvis du skal kjøpe kort til hl2, det er nå mitt råd.

Lenke til kommentar

Å anbefale potensielle kjøpere å "flashing" biosen på nye kort skulle ikke vært lov i dette Forumet. Dette er greit å gjøre dersom garanten er gått ut (3 år).

I verste fall vil ukyndige personer bli fristet til å kjøpe et "billig" kort og setter i gang å fleshe i håp om å få et raskere kort.

Vips så har du ødelagt kortet og garantien gjelder ikke lengre.

Mange tråder i dette Forum er blitt stengt pga mindre overtredelser enn dette.

Vi som anbefaler potensielle kjøpere skal IKKE anbefale personell å gjøre noe dumt. :shrug:

Lenke til kommentar

grafikkort synker i pris og det raser inn nye ting på markedet, grafikkort er en ELENDIG økonomisk investering, det har det vært i mange år og det vil det være i mange år til..

det er fornuftig å finne ut hva man skal bruke kortet til, så kjøpe ett rimelig kort til dette.. dagens kort er for trege til å kjøpe hl2 optimalt, jeg sier ikke de er for dårlig men de er fortsatt overpriset.. jeg ville ikke betalt mere enn 1000-1500kr for ett kort med 60-70 fps i ett spill og slowdowns.. vent til prisene synker eller det kommer noe bedre på markedet hvis du skal kjøpe kort til hl2, det er nå mitt råd.

Så du mener at skjermkort burde bli priset ut ifra dette ene spillet, som ennå ikke er ute vel og merke? Hvor overpriset er ikke FX5900Ultra da..

Jeg tror de aller fleste vil være veldig fornøyd med den frameraten de får i 1280x1024 på et R9800, HL2 ser ikke ut til å være særig GPU begrenset med det kortet før man kommer over den oppløsningen. Med det i tankene så mener du vel kanskje at Intel og AMD overpriser CPUene sine?

Lenke til kommentar

Optimummind wrote :

I just flashed my Sapphire 9800 Non-Pro last night with success using Flashrom (instead of ATI Flash Utility) and a 9800 Pro BIOS titled: 98-8004.BIN

Here are the steps I took:

1. Created a DOS boot disk (DOS 6.22, to be exact).

Note: If you can't make a DOS boot disk, leave your email address and I'll send you the file. Otherwise, go to:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

and download the Dos 6.22 Bootdisk.

2. Created a second floppy disk with the Flashrom program and the 98-8004.BIN file.

To download the Flashrom program, click here.

To download the 9800 Pro BIOS, click here.

Remember to copy the 98-8004.BIN file into the floppy disk containing the Flashrom program.

3. Before booting my computer, I used PowerStrip to set my card to its default speed of 325/310. (For safety reasons.)

4. Rebooted with the DOS 6.22 boot disk.

5. Once I reached the A: prompt, I took out the DOS disk and replaced it with the floppy containing Flashrom.

6. At the A: prompt, I typed:

flashrom -p 0 98-8004.BIN

(Important: The "0" above is a zero, not the letter "o.")

7. Once I received the message notifying of the successful flash, I rebooted my computer.

8. Upon loading WinXP, XP detected a "new" hardware and correctly called it "9800 Pro." WinXP automatically re-installed the Catalyst 3.5 drivers.

9. Rebooted WinXP.

10. Everything works!!

11. Today, I went and bought 8 copper heatsinks for my memory chips. I have yet to install the copper fan until I compare the effective CFM ratings between the Vantec copper GPU fan and ATI's stock fan.

I ran successful benchmarks of 3DMark03 and graphics-intensive games like Unreal 2, Splinter Cell, GTA Vice City.

I wish you the same success!!

-Optimummind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...