Gå til innhold

Er det stor forskjell på ATI Radeon 7500 og Hercules9200

John Kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radeon9200 er en del hakk vassere enn Radeon7500. Harde fakta!

Radeon9200 er bl.a basert på nyere teknologi deluxe i forhold til 7500 (GPU på 9200 er en videreutvikling fra 7500, men det sier vel seg selv at en videreutvikling er bedre). Optimaliseringer her og der.

Så du vil vel forhåentligvis bli fornøyd med det hvis du sammenlikner det med 7500. Det finnes selvfølgelig mye bedre kort der ute (Garantert noen som sier dette på forumet her, så jeg sier det først ;):D).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på dette pga at jeg har 4 forskjellige PC'er i huset, familie nettverk.

Har følgende PC'er:

ASUS P4P800D

ASUS P4T-E -- skal bytte skjermkort fra Radeon 7500 til 9200.

ASUS P2B

Fujitsu Siemens Lifebook E7110.

Prøver å holde de "up to date" og bytter komponenter fortløpende.

Lenke til kommentar

Det er nå slik at jeg finner ikke Radeon 9100 som selges.

jeg er blitt litt Hercules fans etter at jeg kjøpte Hercules 9800 Pro kortet til min nye maskin. Dette er et fantastisk skjermkort.

Derfor ønsker jeg et Hercules kort også i den andre P4 PC'en min.

Som sagt så har jeg gitt bort mitt Radeon 7500 og får et nytt som tilsvarer dette. Fant da at Hercules sitt Radeon 9200 passet bra. Husk at dette skal være en Office/Internett maskin med LCD skjerm. Ikke spill.

Kortet ligger i posten - skal fortelle hvordan det går.

Lenke til kommentar

Radeon 9100 er egentlig et Radeon 8500LE.

Radeon 9100 har 4 pixel pipelines og kan prosessere 2 pixels pr klokkesyklus.

Radeon 9200 har 4 pixel pipelines, men bare 1 pixel pr pipeline.

Jevnt over er 9100 raskere enn 9200, men det kan hende 9200 vinner i noen benchmarker p.g.a diverse optimaliseringer. Kan være tilfeldig, men folk opplever oftere problemer mht drivere med 9100 en 9000/9200.

Jeg har vanskelig for å finne 9100 kort om dagene. Det var snakk om et 9200 Pro kort, men jeg tror ikke det kommer, jeg kan ikke se hvor i sortimentet den skulle passe inn. Det ville vært best å gå for et 9600 kort, det er et DirectX 9 kort, 9200 er bare DirectX 8.1.

Lenke til kommentar
Radeon 9100 er egentlig et Radeon 8500LE.

Radeon 9100 har 4 pixel pipelines og kan prosessere 2 pixels pr klokkesyklus.

Radeon 9200 har 4 pixel pipelines, men bare 1 pixel pr pipeline.

Vel, 9100 kan prosessere totalt 4 pixler pr. klokke. men den kan legge på 2 teksturer i en klokke. imotsetning til 9200 som også kan prosessere 4 pixler pr. klokke., men bare legge på 1 tekstur pr. pixel pr. klokke.

Så begge kan prosessere 4 pixler pr. klokke. max. Men hvis bestemte pixler krever 3 teksturer, vil det kreves en loopback og det vil ta en klokkesyklus til med den pixelen/de pixlene.

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig i at merket (Hercules) hadde hatt en påvirkning for mitt valg. Har stor tro på Hercules.

Når du leser kortfabrikkantenes spesifikasjoner så satser alle på 3D og spill. Samme gjelder for 9200 kortet. Dere må huske på at dette kortet skal brukes i en PC som er beregnet kun for office/internett bruk og ikke til spill.

Perrsonlig trur jeg fortsatt at 9200 kortet er mer en godt nok for dette bruk.

Det er svært interessangt å lese alle innleggene som kommer inn -- takker til dere alle. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...