Gå til innhold

Navngivning metoder, const og ikke.

Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Noen som har konstuktive forslag til en slags navne"standard" i de tilfellene hvor en metode finnes i både const og ikke-const utgave i en klasse ?

F.eks;

class someClass {
    returnValue & Get() {...};
    const returnValue & ???() {...};
};

Her gjør "???" metoden det samme som Get() bortsett fra at returverdien har fått const angitt. Jeg er altså ute etter hva en skal kalle ??? metoden.

Grunnen til spørsmålet er at jeg aldri har klart å legge meg til noen egen "god" standard i disse tilfellene, hvilket i grunn er rimelig frustrerende siden en da ofte må slå opp/lete i klasser en selv har lagd tidligere... Så jeg lurte litt på hva andre bruker å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig er problemstillingen moot siden du -egentlig- ikke bør gjøre #1 uansett.

He, he ... joda, men noen ganger blir det rett og slett for mye data (tar for mye tid) om en skal

void Set(const type &x) {...}

kopiere x i metoden (operator =), f.eks om type er et in-memory xml 'ish objekt. Da er greit å kunne manipulere fra utsiden. (Den største "feilen" er imidlertid om en utelater const varianten eller ikke benytter denne der det er mulig.)

Et eksempel på noe jeg har brukt en del (men desverre ikke konsekvent);

type & ParamsSet() const {...}
const type & Params() const {...}

Hvor "Set" endelsen i metodenavnet illustrerer at returverdien er manipulerbar. Hmm...

Lenke til kommentar

Nja. Objektet ditt bør heller eksponere faktisk modifikasjonsfunksjonaliet i stedet for å bare returnere en referanse til den underliggende biten. Det gjør at du faktisk kan bytte den ut senere og, eller gjøre brekkende forandringer.

type& ParamSet() const {}

ser for meg krise ut. Er det i det hele tatt lovlig? Det er uansett svært, svært dårlig stil, med mindre det kun er til svært intern bruk og aldri blir eksponert ut av modulen din

Unntak: containers.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Nja. Objektet ditt bør heller eksponere faktisk modifikasjonsfunksjonaliet i stedet for å bare returnere en referanse til den underliggende biten. Det gjør at du faktisk kan bytte den ut senere og, eller gjøre brekkende forandringer.

type& ParamSet() const {}

ser for meg krise ut. Er det i det hele tatt lovlig? Det er uansett svært, svært dårlig stil, med mindre det kun er til svært intern bruk og aldri blir eksponert ut av modulen din

template<typename T> T& std::vector::at(size_type n) const;

Så vil påstå det kommer an på applikasjonens krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

vel, det kompilerer ikke når du trenger begge utgavene i samme klasse, kompilatoren vet ikke hvem av metodene som skal kalles.

Forøvrig er jeg enig at "ikke const" variantene bør unngås, men noen ganger må man bare (som oftest grunnet objektets størrelse og kompleksistet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De kan ha samme navn hvis const utgaven også er en const medlemsfunksjon.

Da må det gjennomføres at alle metoder som returnerer non-const må være non-const selv. Det må jeg i tilfelle teste litt på.

Men f.eks;

type x = static_cast<const class &>(object).get();

...blir rimelig vanskelig å huske på å bruke når du gjør kallet fra et objekt som selv er non-const (men du allikevel har mulighet til å kalle const utgaven). Jeg synes kanskje der er hakket bedre å få kompileringsfeil på kall til feil funksjon når du er i et const objekt.

Men forslaget er uten tvil den beste løsningen for metodenavnet, isolert sett.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis medlemsfunksjonen ikke har const signatur er det jo ikke noe poeng i at den returnerer const &.

For eksempel:

struct A
{
    std::sting & get();
};

A a;

// Const utgave av referansen.
auto const & s = a.get();

// Non-const utgave.
auto & s = a.get(); 

// I dette tilfellet er det ikke nødvendig med en const utgave av get().

Const utgaven er først nødvendig hvis du bare har tilgjengelig en const utgave av A:

struct A
{
    std::string & get();
    std::string const & get() const;
};

void foo(A const & a)
{
    // Det er først her du har trenger const utgaven av A::get();
    auto const & s = a.get();
}

Jeg ser ikke helt nytten av "std::string const & read()" som dette (hvis "get" og "read" returnerer refersanse til det samme):

struct A
{
   std::string const & read();
   std::string & get();
};
Endret av Glutar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...