rottert Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Dette er et fenomen jeg alltid har lurt på. Hva er den svarte ringen som dukker opp i høyrehjørnet av og til i filmer. Det som er så mystisk er at den dukker opp på samme plassen i både nye og gamle filmer. Ser mest til den på kino. Har hørt at det kalles "sigarettsvimerke" pga film-maskinistens stadige uhell med marlboroen. Noen som kan gi meg en teori på hva det egentlig er? Lenke til kommentar
fredde Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Som gammel venn av en kinomaskinist mener jeg dette er merker som kommer når filmen plutselig henger seg fast foran i linselyset... Linsen virker som et forstørrelsesglass og kan svi av hele filmen (som i gremlins filmen når Hulk Hogan kommer) Dersom man får filmen vekk fort nok blir det som regel bare ett lite merke... Kan det være det du mener ? Eller er det noe annet du tenker på ? Lenke til kommentar
rottert Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Kan minne om et svimerke ja... synes det er så rart man ikke klare å unngå det i år 2003 Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Se filmen "Fight Club", og du vil få en god innførende forklaring :wink: Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Er det ikke et slags tegn til maskinisten om at han snart må bytte rull? internetten skrev:"small dot or other mark in the top right-hand corner of the frame, often in series, that signals the projectionist to switch from one projector to another(recently popularized as "cigarette burn" in the movie Fight Club)" Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 også litt info http://forum.digitalspy.co.uk/board/t/87170/ds.html .. hm denne var interessant http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1146996 Lenke til kommentar
fredde Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Er det ikke et slags tegn til maskinisten om at han snart må bytte rull? internetten skrev:"small dot or other mark in the top right-hand corner of the frame, often in series, that signals the projectionist to switch from one projector to another(recently popularized as "cigarette burn" in the movie Fight Club)" Nice :smile: Det var nok det han mente... Lenke til kommentar
biffo Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Kan bekrefte at dette er merker for kinomaskinist. Første merke signaliserer at man skal starte kjøring på neste fremviser, andre merke signaliserer at man skal switche lyset over til den andre fremviseren. (Som alle som har frekventert Rockefeller vet, så tar filmen fyr momentant hvis lyset tennes først...) De fleste stor kinoer kjører nå med store ruller, så maskinisten ikke trenger å beine rundt som en idiot. Så vidt jeg vet er det bare 1 mann som styrer 6 saler på Saga i Oslo. (Det er derfor de bruker så forbanna lang tid på å oppdage at bildet ikke er i fokus...) Biffo Lenke til kommentar
rottert Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Takk, da fikk jeg svar på det. Er nok fra "fightklubb" jeg har ordet sigarettsvimerke ja. Viser til et svar jeg fikk fra trondheim kinos forum: Jeg kan fortelle deg hva det er. Det kalles kjøremerker og er der for at maskinisten skal vite når han/hun skal vite når neste akt skal startes. På Trondheim Kino blir alle aktene skjøtet sammen og kjørt i ett, men på kinoer som f.eks Rosendal blir filmene fremdeles kjørt på to maskiner og maskinisten må da se etter kjøremerkene. Det er alltid to merker med 7 sek mellomrom. Ved første merke startes maskinen og ved andre merke blendes det over. Gjøres dette riktig skal det ikke merkes av publikum. For de som har vært på Rosendal en del ganger, så vet man at dette ikke alltid går like bra. =) Jeg har ikke hørt det kallt sigarettsvimerke før, men kanskje noen kan forklare hvor dette kommer fra? Takk for alle svar. Man får svar på det meste via forum altså Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå