Gå til innhold

Viktigste å kunne om Romerriket?


ajachi

Anbefalte innlegg

Hva er det viktigste man bør kunne om Romerriket(for å få en grei forståelse)? Tar historie påbygg og sliter litt med å sette meg inn i stoffet fordi det er såpass mye info på en gang.

Trenger rett og slett litt tips til hva jeg bør fokusere på(og hvilke ting som er mindre viktige/kan sorteres bort).

Hvilke årstall kan være en fordel å lære?Hvis du skulle skrevet ned en liten liste over "høydepunktene"/viktige hendelser i Romerrikets historie, hva ville den inneholdt?

 

Har akkurat begynt på skole igjen(voksenopplæring) etter å ha vært vekke fra skolebenken endel år,så merker godt at jeg er litt rusten :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det viktigste man bør kunne om Romerriket(for å få en grei forståelse)? Tar historie påbygg og sliter litt med å sette meg inn i stoffet fordi det er såpass mye info på en gang.

Trenger rett og slett litt tips til hva jeg bør fokusere på(og hvilke ting som er mindre viktige/kan sorteres bort).

Hvilke årstall kan være en fordel å lære?Hvis du skulle skrevet ned en liten liste over "høydepunktene"/viktige hendelser i Romerrikets historie, hva ville den inneholdt?

 

Har akkurat begynt på skole igjen(voksenopplæring) etter å ha vært vekke fra skolebenken endel år,så merker godt at jeg er litt rusten :p

 

 

Roma gikk gjennom 3 perioder, Kongeriket, (da det bare var en random liten latinsk by)

Så republiken, da roma ekspanderte, og tok over hele itala, mye av hellas, midøsten til en vis grad, spania deler av nord afrika, og til slutt hele middelhavet var under deres kontroll. Samt deler av frankrike(gallia)

Så keiserriket, div borgerkriger ledet til keiserriket,

Dette så siste ekspansjonen, in i tyskland(germania) england, enda lengre østover inn i vestlige asia og øst europa.

Til slutt ble keiserriket delt i vest og øst, øst ble senere kalt bysantium vest kolapset under div invasjoner av barbarer, mens det østerlige(bystantium) overlevde inn i middelalderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...