Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sikker e-post tjeneste

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om en tjeneste på nett som lar meg route e-posten min via dem?

Jeg har i dag en .eu mailadresse som er routet via g-mail slik at all lagring skjer der. All pålogging til min .eu mail skjer også der via google apps for businesses.

Jeg ønsker å flytte all routing av e-post fra gmail til noe annet ettersom jeg antar at gmail er fingret i hue og r*va av e-tjenesten i am'rika.

Noen idèer anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-post er i utgangspunktet ukryptert, så uansett hvem du velger så vil e-posten kunne leses underveis av "hvemsomhelst".

Og om du krypterer innholdet så vil uansett fra, til, emne og dato være leselig og det kan ofte være minst like sensitivt.

Som om det ikke var nok, selv om du velger en bombesikker helt anonym e-posttjeneste så vil du ikke ha kontroll på systemet

til mottaker/avsender. Om det er åpent så er du like langt.

Lenke til kommentar

Gode poenger.

Jeg ønsker uansett å flytte det bort fra Googles servere. I beste fall kan jeg minimere risikoen ved å slippe å benytte kablene mellom europa og USA, la filene ligge "fysisk" lagret f.eks. i Norge, bruke HTTPS, bruke VPN, unnlate å skrive sensitiv informasjon i e-postene mine etc. etc.

Å eliminere risikoen er nær sagt umulig, men det å gjøre det vanskeligere å få fatt på innholdet er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Som noname sier:

Nær-sagt alle og enhver idag lagrer sine e-post på en cloud based e-post tjeneste og da er du like langt. At det du mottar ligger trygt lagret på en maskin i heimen eller hvor enn du skulle ønske å lagre dine data vil jo ikke si at mottaker av det du sender ligger på langt nær like trygt. Men å heller bruke tjenester hvor filer du faktisk lagrer "Dropbox" for å erstatte med Owncloud er helt på sin plass.

Så må du også huske at så og si alle bedrifter idag bruke e-post vask tjenester hvor disse også i så og si alle tilfeller også tar vare på all e-post i lengre tid. De fleste også tilbyr mail backup som en ekstra tjeneste, hvor igjen all denne e-post trafikken blir tatt vare på.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jeg får vel bare lage privat cloud med egen e-post server :p Jeg sover hvertfall bedre når all data lagres hos meg og ikke tredjepart.

Så får jeg bare leve med at mine data reiser over kabelen hvor det enn måtte være.

Man kan bare sikre seg til et visst nivå, og da får det være opp til meg å bruke det jeg kan om IT til å sikre meg best mulig.

Man har heldigvis virtualisering til hjemmebruk...

Jeg ringte nettopp til Jottacloud og forhørte meg om de har tenkt på mailtjenester slik jeg har beskrevet i min første post. Det viser seg at jeg langt fra var den første som har spurt etter en slik tjeneste hos dem, og de var positive til å tilby en slik tjeneste i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kan nevne at det er mulighet for å integrere Owncloud med Roundcube, bruker selv en slik løsning dog Roundcube (web interface for privat e-post tjeneste) har jeg ikke integrert med Owncloud, da Owncloud tilsynelatende bruker en del ressurser og fremstår som noe treg. Finnes dog en hel haug med metoder for å få Owncloud til å bli betraktelig raskere om en skal tro på alle poster som folk skriver rundt dette emnet.

Selv mener jeg at privat "dropbox" med direkte integrert e-post tjeneste høres meget spennende ut og er noe jeg selv har planer om å gjennomføre når jeg får tid ;)

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Ja, det er unektelig en spennende tanke.

Man trenger jo ikke all verden av VMer eller utstyr for å deployere et slikt system, noe som gjør det ekstra moro å forske litt på.

Om lisensene skulle koste 10000kr mener jeg uansett at det vil være verdt det.

Man er blitt altfor avhengig av utenlandske tredjepartsløsninger, og jeg mener det er snodig at det ikke finnes flere firmaer som tilbyr å opprette private clouds hjemme hos folk.

De fleste har jo gode nok linjer nå, og en kraftig workstation koster heller ikke mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...