Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Får en borgerlig regjering 4 år ved makten, eller blir det et kortvarig eksperiment?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Ekspertenes kommentarer:

Her er ekspertenes dom
Erna Solberg tar feil om Frp og høyrepopulisme - men det gjør Heikki Holmås også, mener ekspertene.
Dagbladet har spurt fire eksperter om hvem som har rett i debatten om Frp, påtroppende statsminister Erna Solberg (H) , eller avtroppende utviklingsminister Heikki Holmås (SV). Erna Solberg langer i Dagbladet i dag ut mot Heikki Holmås og internasjonal presse, som i tida etter valget har sammenlignet Frp med høyrepopulistiske partier som Sverigedemokraterna og Dansk Folkeparti.
Begeret rant over for henne etter Skavlan-innspillingen i går kveld, da hun oppdaget at Holmås hadde tvitret følgende:
«Det er helt naturlig at utlandet oppfatter @frp_no som Norges høyrepopulistiske parti, som Dansk Folkeparti og Sverigedemokraterna».
- Frp er ikke et høyrepopulistisk parti. De har ikke den agendaen som den type anti-immigrasjonspartier står for, sa partilederen blant annet, og krevde en beklagelse fra Holmås.
Ekspertenes dom
Ekspertene gir begge litt rett. Erna Solberg tar feil når hun sier at Frp ikke er høyrepopulistisk, men mener samtidig at Holmås går altfor langt.
Forsker Johannes Bergh, Institutt for samfunnsforskning:
- Det er ikke urimelig å kalle Frp for høyrepopulistisk, men det er galt å si at det er likt de andre høyrepopulistiske partiene. De har kjennetegn som gjør det naturlig å se dem i sammenheng, men er en mer moderat versjon. Frp har en retorikk, de kommer ikke med rasistiske utsagn. Jeg synes at Frp og Dansk Folkeparti har en del telles. De er mindre radikale enn Sverigedemokraterna.
Professor Raino Malnes, Universitetet i Oslo
- Frp har bestemt seg å være et parti for den delen av befolkning som ikke har en veldig høy teoretisk utdannelse og som ikke er så opptatt av høykultur, som poesi og strykekvartetter. Dette er på kanten av hva en professor kan si, men jeg vil mene at høyrepopulistisk er en treffende betegnelse på Frp, sier Malnes.
Han er også kritisk mot Heikki Holmås´utspill:
- Det man kan kritisere Holmås for er at han får Frp til å se mer ekstreme ut enn de er. Frp står en del unna Haiders parti og Nasjonal Front i Frankrike, men det er jo riktig at Frp er det norske partiet som ligner mest. Likevel blir det nok litt urettferdig, sier Malnes, og legger til at ordet «høyrepopulistisk» er et notorisk upresist begrep.
Valgforsker Frank Aarebrot, Universitetet i Bergen:
- Det er rimelig å kalle dem et høyrepopulistisk parti, rent akademisk, fordi de stemmemaksimerer og er enige i det som folket vil. Hvis folket ikke vil ha bompenger og innvandrere, så går de etter det. De er opptatt av å tilfredsstille. På venstresida er SV det mest populistiske partier. Arbeiderpartiet er også et relativt populistisk parti. Det minst populistiske partiet er KrF, sier Aarebrot.
Han støtter likevel høyrelederen, som slår hardt ned på de som forsøker å stemple Frp.
- Problemet er at ordet høyrepopulistisk i mange land betyr partier med fremmedfiendtlige holdninger. Derfor er det ikke riktig å gå inn i en finfilologisk kritikk av Erna Solberg nå, man må støtte henne i offensiven mot den fremstillingen som Frp får i utlandet. Norges omdømme er en mye viktigere kamp. Dette må Frp selv ta på alvor, de må komme på banen nå, ikke bare sitte der og sutre og være offer.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/09/13/nyheter/samfunn/politikk/erna_solberg/siv_jensen/29257661/

Det umenneskelige presset mot Jens Stoltenberg, snus nå mot dem selv som en bomerang. Dette bør de vise at de takler like godt som Jens Stoltenberg.

Politikere er som kremfløte. De er på sitt beste når de er pisket. Av fulle folk og barn og vi kan kanskje tilføye av piskede politikere får man vite sannheten.

En koalisjonsregjering er som en kannibal. Den spiser sine egne.

Arne Strand i Dagsavisen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Nå er

FrP verdenspressen

i media

Evig eies kun et rykte

Store Norske Leksikon fastslår at Fremskrittspartiets ideologi er «høyrepopulisme». 
Må landets fremste kunnskapsformidlere 
be Siv Jensen om unnskyldning?

Noen flekker lar seg ikke fjerne, verken med lut, salt eller Blenda. Noen flekker er så infernalsk sammensatt at de vokser hvis man forsøker å fjerne dem, akkurat slik rykter gjerne vokser mens de går. Den samme virkningen har Høyre-leder Erna Solbergs forsøk på klargjøring av Frps politikk i flukt med den internasjonale kritikken etter det norske valgresultatet. Ved å ta til motmæle bidrar hun til å smøre flekken utover og synliggjøre den på en helt annen måte enn om hun hadde valgt å overse den. Ved å be Heikki Holmås (SV) om å «passe munnen sin» etter at han på Twitter skrev at «Det er helt naturlig at utlandet oppfatter @frp_no som Norges høyrepopulistiske parti, som Dansk Folkeparti og Sverigedemokratene», jager Norges framtidige statsminister fram debatten, også på nasjonalt nivå, om hva som egentlig ligger i ordet høyrepopulisme.

Å invitere verdenspressen for å prøve å ender et rykte, skal partiet slite med. Man overbeviser ikke profesjonelle kritiske journalister med et kort pressemøte. Hvem skal representere FrP på det møtet? Tybring Gjedde, Per Sandberg eller Siv Jensen selv? Verdenspressen så vel hennes Tv opptreden valgnatten. Typisk populist vil jeg si. Kan aldri huske å ha sett noe lignende av en som vil inn i regjering. Erna Solbergs opptreden var heldigvis en statsminister verdig. Utenlandsk presse er nok i stand til å bruke

google.no + google translate

på de navnene og danne seg en konsensus oppfatning av dem her i landet.

Er det et forsøk på global pressesensur? Dette må partiet tåle å bli kalt høyrepopulister og eventuelt bevise gjennom regjeringsdeltagelse at de ikke er det. Noen ganger er det best å overse ting.

Noen som kjenner nemesis?

Får partiet nå smake sin egen medisin der Carl I. Hagen konsekvent kalte dem som var uenige med ham sosialister? Jeg har blitt kalt kommunist, sosialist og stalinist av FrPere. Det FrP opplever er blåbær i forholdt til det som har blitt slengt etter en som selv mener han er liberal sosialdemokrat (liberal fordi jeg er imot mange lover og tiltak som går på for sterk overvåking og krenking av personvern).

Lykke til med rykte møtet FrP der de inivterer verdenspressen til å fjerne flekken som har satt seg over årtier på noen minutter.

Dere kan ende opp med å grilles av verdenspressen.

Lenke til kommentar

Har forhandlet bak ryggen på KrF og Venstre

"Nestleiarane i Høgre og Frp har hatt hemmelege møter utanfor Stortinget i meir enn eitt og eit halvt år"

http://www.nrk.no/valg2013/hemmelege-moter-i-hogre-og-frp-1.11016191

Nok en gang enig med min partileder TSG... De må gjerne møtes så lenge de ikke glemmer hvilken regjering folket faktisk har stemt frem. Jeg tror disse møtene kan ha vært viktige for å gjøre Frp litt rundere i kantene slik at et regjeringssamarbeid i det hele tatt blir mulig. Smart trekk av Høyre egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nok en gang enig med min partileder TSG... De må gjerne møtes så lenge de ikke glemmer hvilken regjering folket faktisk har stemt frem. Jeg tror disse møtene kan ha vært viktige for å gjøre Frp litt rundere i kantene slik at et regjeringssamarbeid i det hele tatt blir mulig. Smart trekk av Høyre egentlig.

Der var mye om dette i nyhetene i går. Om FrPs pressekonferanse for å overbevise verden om at der ikke er noen link mellom dem og ABB, at partiet ikke er et høyre ekstremt innvandrerfiendlig parti, om Sandra Bork som forlater SpU, om Jens Stoltenbergs frieri til sentrum etc. etc. Følgende lenker der dette ble nevnt:

Dagsnytt 18 http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56091713/17-09-2013

Hør blant annet hva Bjørn Lindahl, korrespondent i Svenska Dagbladet sier (18.35 ->) minutter ute i sendingen.

Det er første gang jeg er innkalt som utenlandsk journalist og stilt til ansvar for hva heler Europas aviser skriver.

Var dette partiet som ynder å snakke om frihet og valgfrihet, eller ser man en begynnende sensur? Og videre sier han (18:36 minutter ute i sendingen).

Det er helt forståelig ar fremskrittspartiet nå er livredd for å får Anders Behring Breivik med på lasset når de skal danne en ny regjering i Norge. Men for utenlandske journalister er Breivik den største nyheten siden andre verdenskrig og da ser man alt gjennom den hendelsen. Det som har skjedd nå med valgresultatet er at Utøya og alt det som skjedde i sin grusomhet var en god sak for Norges omdømme. Det er ingen sak som har skapt så mye sympati for Norge i resten av verden. Så har det plutselig blitt en dårlig sak for omdømmet. For nå må alle utenlandske medier prøve å forklare. Ja men - det her folket som var så fantastisk - som ikke gikk å ropte på hevn, men gikk med rosemarsjer og sånn. Hva har skjedd? Hvorfor tar de og gir Jens Stoltenberg sparken? Og hvorfor tar de da fremskrittspartiet inn som har en liten, men allikevel en forbindelse til Anders Behring Breivik?

Aktuelt: http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50091713/17-09-2013

Dagsrevyen: http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19091713/17-09-2013

Det blir svært spennende å se hvilken regjering vi til slutt ender opp med og om FrP blir med i den. Hvor vingeklippet blir eventuelt FrP på sin pengebruk og hvem blir finansminister? Foreløpig er det uvisst om vi får

1. En fire parti regjering.
  2. En tre parti regjering.
  3. En to parti regjering.
  4. En ett parti regjering av Høyre (eller arbeiderpartiet).

Når den svært anerkjente engleske avisen Financial Times skrive dette:

A centre-right government would bring to power the Progress party, a rightwing populist group known for its anti-immigration views and for having killer Anders Behring Breivik as one of its former members.

Kilde: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/864f82ec-1935-11e3-83b9-00144feab7de.html#axzz2fEfO0avQ

Er de grunn til bekymring. Jeg fatter ikke at en anerkjent person som Frank Henrik Aarebrot lar seg bruke til dette forsøket på flekkfjerning. Professoren burde tatt seg et kurs på Lodon School of Economics eller Harvard om temaene kredibilitet og assymmetrisk informasjon.

Relaterte lenker:

Fra FrPs pressekonferanse

http://www.newsinenglish.no/2013/09/17/love-or-hate-us-for-right-reasons/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10135107

der for det meste norsk presse var tilstede.

http://www.nytimes.com/2013/09/11/world/europe/norways-new-premier-prepares-for-talks-with-anti-immigrant-party.html?_r=0

http://world.time.com/2013/09/09/center-right-bloc-to-take-power-in-norway/

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/22-juli-effekt-hammar-norsk-valdebatt_8439386.svd

Det skal bli vanskelig å fjerne denne flekken FrP og dere som har tatt partiet inn i varmen.

Takk for at noen av dere konsekvent kalte meg sosialist. Det er jeg ikke. Tror dere det?

P.S. Til orientering

følgende søk på google.com

Progress Party + anders behring breivik

About 152,000 results

Samme nyhets søk gir:

About 581 results

Den som er med på leken får som kjent smake steken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Siste nytt fra Tv2 nyhetskanalen. Det skal være en pressekonferanse senest 13.30.

Det ser ut til å bli en ny borgerlig regjering. Det var jo en upresis nyhet som nå er endret til.

Det ser ut til å bli en borgerlig regjering av ett, to, tre eller fire borgerlige partier. Begynner nå.

Hvordan skal vi tolke at ingen er kledd i rent blått? :roll:

Lite nytt.

Så fortsatt har vel Tv2 rett i at

Det ser ut til å bli en borgerlig regjering av ett, to, tre eller fire borgerlige partier.

I følge Tv2 er en strengere innvandringspolitikk viktigst for FrP tilhengere. I går ville ikke Siv Jensen angre bruken av ordet snikislamisering. Hva mener Erna Solberg om det. Det har jeg ingen kommentar til. Det er et tilbakelagt stadium svarer hun litt surt og hardt.

Hm: Er der sammenheng mellom ordet snikislamisering og innvandrer fiendlig parti?

Jeg husker Kåre Willochs ord i går om at FrP skal bygge ut ny infrastruktur i stor skala. Det henger jo ikke sammen når partiet samtidig er så innvandringsfiendtlig. Der er ikke nok ledig arbeidskraft i Norge til å bygge denne infrastrukturen. Men så er Kåre Willoch en samfunnsøkonom og ikke en populist.

De har jo god tid på seg til å få til dette.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke glad i Frp, og jeg er glad for at de nå får ganske så mye tyn for dobbeltkommunikasjonen sin og for populismen sin, men jeg synes faktisk oppriktig synd på dem for koblingen til ABB.

Man velger faktisk ikke sine egne medlemmer. Jeg så en for noen dager siden som skrev: "Hva om en forvirret rødgrønn person (la oss for ordens skyld si han var tidligere medlem av AP) nå blir så frustrert over valgresultatet at han går til politisk motivert drap på en eller flere Frp representanter. Skal da dette henge ved partiet AP til evig tid?"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er ikke glad i Frp, og jeg er glad for at de nå får ganske så mye tyn for dobbeltkommunikasjonen sin og for populismen sin, men jeg synes faktisk oppriktig synd på dem for koblingen til ABB.

Synes du synd på meg for at jeg som arbeiderparti tilhenger til stadighet er kalt sosialist, kommunist og stalinist? Synes du synd på meg for at jeg med sosialøkonomisk embetseksamen er kalt leke økonom?

Jeg tåler det, men FrP tåler tydeligvis ikke fakta, for der en en svak link mellom FrP og ABB. Det kommer de aldri bort fra uansett hvor mye de prøver å sensurere det bort. Jeg mener også at det er et faktum at FrP er et høyre populistisk parti.

Lytt til dette: (Ca 18.34 minutter ut i sendingen)

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56091713/17-09-2013

Slike opptredener pleier aldri å lønne seg. Det hadde vært mye bedre om de hadde oversett alt.

Man velger faktisk ikke sine egne medlemmer. Jeg så en for noen dager siden som skrev: "Hva om en forvirret rødgrønn person (la oss for ordens skyld si han var tidligere medlem av AP) nå blir så frustrert over valgresultatet at han går til politisk motivert drap på en eller flere Frp representanter. Skal da dette henge ved partiet AP til evig tid?"

Hvorfor skal jeg svare på hypotetiske spørsmål?

Når alt kommer til alt er det ikke spørsmål om hva du og jeg mener. Det er spørsmål om hvilken oppfatning utlendinger har av oss. Når jeg tenker på Ungarn, ligge http://jobbik.hu/ i bakgrunnen. Det er et faktum Ungarer ikke kommer fra. Det samme gjelder Sverige som har fått 20 Sverige demokrater på tinget. Vi kunne nevne New Dawn i Hellas og http://www.danskfolkeparti.dk/ Den dag FrP sitter i regjering er situasjonen en helt annen. Partiet har med sitt ultimatum at det blir ikke noen borgerlig regjering uten dem i malt det borgerlige alternativet opp i et hjørne. Knut Arild Hareide er ikke interessert i noe frieri fra Ap. Mange FrP og Kanskje Venstre tilhengere hadde nok sett at de partiene ikke ble kobled til FrPs rykte ute i verden. Det skal bli interessant å se hva som har skjedd til valget i 2017.

Lenke til kommentar

Synes du synd på meg for at jeg som arbeiderparti tilhenger til stadighet er kalt sosialist, kommunist og stalinist? Synes du synd på meg for at jeg med sosialøkonomisk embetseksamen er kalt leke økonom?

Jeg tåler det, men FrP tåler tydeligvis ikke fakta, for der en en svak link mellom FrP og ABB. Det kommer de aldri bort fra uansett hvor mye de prøver å sensurere det bort. Jeg mener også at det er et faktum at FrP er et høyre populistisk parti.

Den linken er syltynn. Mannen meldte seg jo ut nettopp fordi han ikke fikk gehør for sitt tankegods i Frp. Som jeg nevnte over her: Det kunne like gjerne gått motsatt vei: At en forvirra tidligere Ap velger hadde gått bananas mot Frps tillitsvalgte. Det ville ikke ha vært AP sin skyld av den grunn og det å påpeke en evt link mellom den mannen og Ap ville vært urettferdig. Det ville til og med vært urettferdig om han fortsatt var AP medlem. Det finnes råtne epler i de fleste kurver.

Når det gjelder hvorvidt jeg synes synd på deg fordi du blir kalt sosialist og kommunist så gjør jeg vel ikke egentlig det :) Jeg mener at vi alle bør tåle å få slengt noen sånne etter oss uten å revne totalt av den grunn. Når det er sagt synes jeg alle som faller ned på det nivået at de må begynne å feste feilaktige (overdrevne) merkelapper på andre, enten det skulle være Kommunist, nazist, rasist eller whatever, så vil jeg si at man allerede har tapt debatten, og ja, jeg har lagt merke til at det blir gjort en del her inne.

Skulle jeg lagt en merkelapp på deg så ville det ha vært "sosialdemokrat". Det tror jeg i hvert fall treffer betydelig nærmere blinken. Men jeg er lite glad i å dele ut merkelapper sånn rent generelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den linken er syltynn. Mannen meldte seg jo ut nettopp fordi han ikke fikk gehør for sitt tankegods i Frp.

Det er jeg enig i, men utlendinger ser det ikke slik.

Når det gjelder hvorvidt jeg synes synd på deg fordi du blir kalt sosialist og kommunist så gjør jeg vel ikke egentlig det :)Jeg mener at vi alle bør tåle å få slengt noen sånne etter oss uten å revne totalt av den grunn. Når det er sagt synes jeg alle som faller ned på det nivået at de må begynne å feste feilaktige (overdrevne) merkelapper på andre, enten det skulle være Kommunist, nazist, rasist eller whatever, så vil jeg si at man allerede har tapt debatten, og ja, jeg har lagt merke til at det blir gjort en del her inne.

Men det ble konsekvent brukt av Carl I. Hagen. Det brukes også ofte av andre. Det har gått så langt at retorikken har slått rot i andre borgerlige partier.

Skulle jeg lagt en merkelapp på deg så ville det ha vært "sosialdemokrat". Det tror jeg i hvert fall treffer betydelig nærmere blinken. Men jeg er lite glad i å dele ut merkelapper sånn rent generelt.

Det er riktig, selv om jeg selv kaller meg liberal sosialdemokrat, ettersom jeg er litt skeptisk til DLD, overvåking og ting som for sterkt bryter med personvernet. Jeg deler også Venstres omsorg for små bedrifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I dagens dagsnytt 18 sending. Freelance kommentator Hans Petter Sjøli fra Vg mener Tybring Gjedde ødelegger for FrP og mener at han bør kastes ut av partiet. Lenke til sendingen:

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56091813/18-09-2013

Jeg synes faktisk Tybring Gjedde greidde seg bra i den debatten som det ikke ble noe av siden Gjedde boikotter Vg. Han ville ikke møte Sjøli til debatt.

Jeg er nok med i det ordpolitiet som han snakker om. Jeg har ikke tenkt å slutte i den jobben. ;)

Se også:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10135261

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10100139

Veldig interessant at Venstres nye stortingspolitiker Sveinung Rotevatn i samme sending snakker som en god sosialdemokrat som forsvarer velferdsstaten.

I samme sending er også Stein Ørnhøi på banen og lufter ideen om at Sv, Rødt, MDG og andre likesinnede bør slå seg sammen til et større rødgrønt parti.

Dagens Aktuelt bør også nevnes.

http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50091813/18-09-2013

Lenke til kommentar

I dagens dagsnytt 18 sending. Freelance kommentator Hans Petter Sjøli fra Vg mener Tybring Gjedde ødelegger for FrP og mener at han bør kastes ut av partiet.

Har ikke Sjøli et godt poeng da? Gjedda er en lumsk fisk som kan skape mye opprørt vann.

Er et Frp som parti, som attpåtil prøver å tegne et glansbilde av seg selv, tjent med å drasse rundt med en slik glefsende skrott?

Eller står han muligens under Siv beskyttende vinger? Ikke umulig. Vi får se

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har ikke Sjøli et godt poeng da? Gjedda er en lumsk fisk som kan skape mye opprørt vann.

Helt enig. Det mest kontroversielle han uttalte i det programmet var etter min vurdering:

1. At der nå foregår en islamisering i Norge. Dermed er ikke ordet snik-islamisering som nestleder Ketil Solvik-Oslen beklaget på pressekonferansen dagen før dekkende.
  2. Ordpoliti.

Men denne gang holdt han masken og var ikke så aggressiv og hissig som jeg har sett ham i andre tv innslag.

FrP er jo svært flinke til å ta på seg offerrollen. Det kan jo være en av grunnene til at retorikken de bruker ikke er diskutert mer inngående.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En av Tybring-Gjedde's nyeste beundrere er Arne Tumyr i SIAN, som var vill av begeistring over gjeddas innvandrer retorikk for en tid tilbake.

Da skjønner man liksom åssen terrenget ser ut "innen miljøet" for å si det sånn.

Det blir interessant å se morgendagens debatt. Hadde vært interessant om Gjedde deltar i debatten. Men de sender nok Ketil Solvik-Olsen eller han inderen (husker ikke navnet hans) som de pleier å sende i slike saker.

I verste fall boikotter de debatten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er FrP et høyre populistisk og innvandrings fiendtlig parti eller ikke? Full krangel om regjeringspartner FrP og Norges omdømme.

er overskriften på morgendagens debatt.

jepp, er bare og rigge seg til med cola & popkorn nå :)

Frp hadde vel likt om vi brukte hørselvern eller sov i ro. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...