Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej, jeg hedder Lars og jeg har brug for jeres hjælp. De sidste par år har jeg arbejdet på et projekt med 10 mannequin dukker som jeg klæder og udstyrer til at forestille moderne versioner af guderne fra den nordiske mytologi. Projektet bygger bl. a. på den teori at de beskrivelser af guderne der findes i virkeligheden er tolkninger af en avanceret teknologisk gruppe af individer fra en fremmed civilasation -udenjordisk eller bare uddød :) Ideen med denne forespørgsel er at brugerne af dette forum formentlig har en større viden om aktuel teknologi og hvor den bevæger sig hen, end jeg har. Jeg har ingen uddannelse inden for teknologi og videnskab, kun folkeskolens afgangseksamen.

 

Her er en liste fra Ynglinge Saga der beskriver hvilke magiske evner Odin besidder. Jeg har først opdaget denne liste for nylig og har derfor ikke fundet nogle teknologiske alternativer så det kunne være evner som disse i kunne stille forslag til.

 

- skifte skabning og skikkelse

- gøre modstanderne blinde eller døve/ flashbangs f.eks.

- påføre modstanderne vanheld, sygdom og død

- få modstanderne til at miste modet

- døve modstandernes våben/radar "jamming" f.eks.

- give bersærkerkraft til egne mænd

- slukke ild med sit ord

- få bølgerne til at lægge sig

- vende vindens retning

- mane døde op af jorden

- tale med Mimers hoved

- fratage folk deres kræfter eller forstand

- finde værdier gemt i jorden/metaI detektor f.eks.

- sige kvad, der kunne åbne jord, bjerge, sten og gravhøje.

- binde de underjordiske kræfter med sit ord.

 

også vers 146 til 163 i Havi-Maal beskriver Odins trylle sange. Jeg nøjes med at linke til dem da de er svære at erstatte med noget fysisk. http://heimskringla.no/wiki/Havi-Maal

 

Her er nogle eksempler på de af gudernes kendetegn og ejendele jeg har fundet teknologier til. De er en del af denne forespørgsel for at vise hvad jeg mener og for at inspirere jer teknologi kyndige til alternative og yderligere løsninger.
Jeg tager udgangspunkt i eksisterende teknologi men er åben overfor teoretisk fremtidig teknologi osgå.

Jeg vil poste en oversættelse af dette indlæg på flere engelsk sprogede forums. Hvis der er nogen der kender nogen relevante forums -både engelsksprogede og skandinaviske, er de velkomne til at komme med forslag.


Odin den enøjede

post-314013-0-20654900-1378981361_thumb.jpg

Odin ofrede sit ene øje til det levende hoved Mímir, i pant for dennes viden. Mímir vogter over Urds brønd for foden af verdenstræet Ygdrasil og det er i bunden af denne brønd at Odins manglende øje gemmer sig. Fra dette mørke ser det ind i de dødes verden. I hedensk tro er det de døde der regere om natten. Mørket i bunden af brønden er de dødes verden.

Man siger også at Odins faste øje repræsentere solen på himlen om dagen og øjet i brønden repræsentere månen om natten. Øjeklappens røde diodelys er infrarødt nattesyns teknologi som er den teknologi man bruger til at se i mørke idag.

Ansigtstatoveringen, Ra's Øje, er fra egyptisk mytologi og symbolisere mønsteret omkring øjet på en falk. Det står også for beskyttelse, konge magt og godt helbred. Overskægget gør det ud for Odins fuldskæg. "Plastrene" er taget fra et videospil og har ingen mytologisk reference.

 

Odin den grå

post-314013-0-05928500-1378986135_thumb.jpg

Odin er altid klædt i gråt. Han er også den øverste autoritet blandt aserne og derfor har jeg valgt at klæde ham i et gråt jakkesæt som jo netop symbolisere autoritet. Stokken gør det ud for den tryllestav han får af jætten Hlebard.

Odins blå kappe

post-314013-0-35924900-1378982469_thumb.jpg

En mørkeblå overfrakke gør det ud for Odins blå kappe. Ifølge myten skulle den skifte farve efter farven på himlen. Dette vil jeg vise ved at sy heksagoner ind i frakken, som overfladen på denne "usynlige" britisk-svenske tank.

http://www.tomsguide.com/us/Camouflage-Tank-Invisibility,news-12556.html

En af Odins galdre sange gør ham i stand til at standse pile i luften bare ved at se på dem. Dette vil jeg erstattet med et moderne anti raket system installeret på ryggen af ham.

Gungnir

post-314013-0-13267200-1378982664_thumb.jpg

En moderne harpun ladet med et spyd er udgangspunkt for det våben der engang skal gøre det ud for Odins spyd Gungner. Spyddet rammer altid det man sigter på og harpunen er derfor udstyret med et holografisk sigte og en 3x forstørre. Det siges også at spyddet ikke kan standses før det rammer dets mål, hvilket jeg synes stemmer fint overens med affyrings mekanismen på en harpun. Runerne læser "Gungnir" og er de ældste af slagsen. Strygestålet ved siden af, skal gøre det ud for Odins hvæsesten.

Draupnir

post-314013-0-87011600-1378982877_thumb.jpg

post-314013-0-15984800-1378983101_thumb.jpg

Odins guldring Draupnir drypper hver 9. nat otte nye ringe. Ringene brugt her er 3/8 vvs bøsninger. Jeg syntes bare de passede godt til resten af udstyret.

Inspirationens, magiens og poesiens mester

post-314013-0-00327000-1378983341_thumb.jpg

Odin er også gud for inspiration, magi og poesi. Da størstedelen af kreativ udfoldelse idag foregår digitalt, har jeg valgt at integrerer standard symbolerne for redigering af video og audio på hans højre hånd. Jeg forestiller mig at knapperne er funktionelle og at han kan bruge dem til hver en tid.

Rytteren Odin

post-314013-0-46057800-1378983427_thumb.jpg

Cowboy støvler med spore viser hans rolle som anføre i den skandinaviske version af jule myten 'Den vilde jagt(Oskoreien)'. Her rider han på Sleipnir med et larmende følge for at kickstarte naturens cyklus.

Hugin & Munin

post-314013-0-06071400-1378983515_thumb.jpgpost-314013-0-66840700-1378983592_thumb.jpg

Sikorskys Cypher overvågnings droner repræsentere Odins ravne; Hugin(tanke) og Munin(minde) her AI(Artificial Inteligence) og Memory -printet på siden af skrogene. Dette er en ældre drone med en diameter på over 2 meter. Jeg har valgt disse pga. deres øje lignende kamera og deres fuglevinge emblem på siden af skroget. Her en demonstration af dronen

Gere & Freke

post-314013-0-53817600-1378983878_thumb.jpg

Gere og Freke er Odins to ulve. Navnene betyder henholdsvis "den grådige" og "den glubske". Derfor har jeg valgt et par mafiosi "wise-guys" typer med vulgær tøjstil og smykker. De har begge sammenvoksne øjenbryn som skulle være et tegn på lykantropi og 'Wolverine' totter i håret. Øresneglen skal vise Odin kontrollere dem og gør det ud for hundesnor.

Sleipnir

post-314013-0-83774800-1378984101_thumb.jpg

Hesten med de otte ben. Jeg har valgt et privat jetfly og udstyret det med 8 jetmotore. Hvert par jetmotore erstatter et par hesteben. Skyggen er fra søværnets rednings helikopter flåde, eskadrille 722s våbenskjold. Der skal tilføres tænder med hemmelige runer på snuden af flyet, a la 2 verdenskrig som myten foreskriver. Tanken med den lille model, er at det skal se ud som om Odin og hans følge er steget ud af flyet som så er langt væk i baggrunden.

Mímir

post-314013-0-60788100-1378984202_thumb.jpg

Jætten Mimer er den klogeste af alle, og blev givet til vanerne som gidsel efter krigen med aserne. Han blev dog halshugget af vanerne, og kun hovedet blev sendt tilbage hvor Odin genoplivede det. Jeg ser Mimer som Odins personlige databank, en slags biomekanisk laptop. Her er den første Mímir jeg lavede. http://www.youtube.com/watch?v=QRto0806jFM Desværre faldt den på gulvet og gik itu men jeg håber at kunne fylde den nye med vand og bobler ligeså. Jeg forestiller mig en telepatisk forbindelse mellem Mímir og Odin med en viderudvikling af denne teknologi http://www.bt.dk/udland/endelig-er-det-lykkedes-tankeoverfoersel-er-en-realitet

Endret av Øjet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...