Gå til innhold

Kan man spise med venstrehånda?

Nux

58 stemmer

1. 1. Er du venstrehendt?

2. 2. Spiser du med venstrehånden?

3. 3. Kryss av andre praktiske oppgaver du gjør med venstrehånden.

• Jeg bruker en venstre-mus.
    • Jeg bruker venstrehånden til å klippe med.
    • jeg bruker venstrehånden til å skrive med.
    • Jeg kaster ball med venstrehånden.
    • Jeg sparker med venstre fot.
    • (Er ikke venstrehendt)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig etikette tilseier at ein kniven skal være på høgre side, sidan ein treng mest kraft for å skjære maten så er det vanlig at dei fleste bruker høgrehanda til dette medan dei bruker gaffelen og venstrehanda til å holde maten i ro. Sidan dette er mest vanlig så har dette blitt standaren.

Det er med andre ord heilt normalt å ete med venstrehånda når ein bruker bestikk. Unntaket er når du bruker kun skei, då held ein skeia i høgrehanda.

Som tidligare nemnt så gjer amerikanerane det litt annaleis ved at dei bruker høgrehanda til å skjære opp maten, deretter legger dei kniven ifrå seg og grip gaffelen i høgrehanda. I Europa så er det ikkje vanlig å bytte fram og tilbake mellom kvar gong det skal skjærast og etast.

India har også vært nemnt, der er det svært uhøflig å ete med venstrehanda. Grunnen til dette er at venstrehanda er satt til sides for alt som er "skittent" typisk reingjering etter toalettbesøk, men også til andre oppgåver som er skittne.

I india er det vanlig å ete med hendene frå store fellesfat. Det er derfor svært uhøflig dersom du bruker den skitne handa til å ta på maten som andre skal ete. (På samme måten er det sjølvsagt også uhøfflig å helse på folk med å rette ut venstrehanda).

Eigentlig er dette eit heilt genialt system som fører til at folk får i seg mykje mindre skadelige bakterier sjølv om dei har dårlig hygiene.

Eigentlig skulle vi hatt samme systemet i norge. Det er jo idioti at vi tillater at folk går på do der dei bruker høgrehanda, så kanskje dei fukter den litt i vasken (ikkje skikkelig vasking med såpe) for deretter å stikke handa rett i peanut-skåla på bordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...