Gå til innhold

Kan man spise med venstrehånda?

Nux

58 stemmer

1. 1. Er du venstrehendt?

2. 2. Spiser du med venstrehånden?

3. 3. Kryss av andre praktiske oppgaver du gjør med venstrehånden.

• Jeg bruker en venstre-mus.
    • Jeg bruker venstrehånden til å klippe med.
    • jeg bruker venstrehånden til å skrive med.
    • Jeg kaster ball med venstrehånden.
    • Jeg sparker med venstre fot.
    • (Er ikke venstrehendt)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

I India (og sikkert flere andre land i området) regnes venstre hånd som uren (og det er den også). En skal derfor ikke spise med venstre hånd, ei heller gi eller ta i mot noe med den.

... The fuck? Det er virkelig en rar påstand.

Lenke til kommentar

Bare ordet keivhendt kan vel ære en indikasjon på at det ikke er normalen? :p

Og jeg ville ikke kalt det som normalt eller en del av normalen når du havner utenfor det 90 % av befolkningen er...

Nå er det ikke et handicap heller akkurat, vil jo ikke kalt det unormalt heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, i de landene er/var det vanlig å tørke seg i ræva med venstre hånd (uten papir). Derfor er den uren. Og derfor spiser de med høyre hand.

Okei... The fuck.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke et handicap heller akkurat, vil jo ikke kalt det unormalt heller.

Det hører nok innenfor begge kategoriene, alt etter samtalen å dømme, og hvordan man mener det. :)

Men et lite handicap må det da være, ettersom de fleste ting er designet for nettopp høyrehendte. Og i de få tingene som det kan utgjøre noe problem, så finnes det som regel kompromisser eller teknikker for å best mulig unngå det. F.eks ville det vært mest naturlig og noe lettere for venstrehendte å skrive fra høyre til venstre (for hånd).

Lenke til kommentar

Det hører nok innenfor begge kategoriene, alt etter samtalen å dømme, og hvordan man mener det. :)

Men et lite handicap må det da være, ettersom de fleste ting er designet for nettopp høyrehendte. Og i de få tingene som det kan utgjøre noe problem, så finnes det som regel kompromisser eller teknikker for å best mulig unngå det. F.eks ville det vært mest naturlig og noe lettere for venstrehendte å skrive fra høyre til venstre (for hånd).

Hvis det er et handicap må vi få lov til å parkere på handicap plassen når vi er ute og kjører.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er noen internasjonal greie, men når du dekker ett bord så skal kniven og glass på høyre side, gaffel på venstre. Evt både kniv og gaffel på høyre side.

Har aldri opplevd at det har vært omvendt. Og der hvor jeg kommer fra så blir det lagt merke til om du bruker gaffel med høyre hånd. Det er visst ikke normalt å spise med høyre her.

Selv spiser jeg med venstre og røyker med venstre. Mest for at høyre hånda skal være fri til å gjøre alt mulig annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...