Gå til innhold

Kan man spise med venstrehånda?

Nux

58 stemmer

1. 1. Er du venstrehendt?

2. 2. Spiser du med venstrehånden?

3. 3. Kryss av andre praktiske oppgaver du gjør med venstrehånden.

• Jeg bruker en venstre-mus.
    • Jeg bruker venstrehånden til å klippe med.
    • jeg bruker venstrehånden til å skrive med.
    • Jeg kaster ball med venstrehånden.
    • Jeg sparker med venstre fot.
    • (Er ikke venstrehendt)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er venstrehendt. Jeg lurer derfor på om det er moralsk riktig å spise med venstrehånd, for jeg er redd for at folk skal kommentere noe negativt, f.eks "Æsj, spiser du med venstrehånda.." . Jeg pleide å spise med venstre helt til Jeg var 9-10år, for jeg fikk ikke lov til å spise med venstre hånda lenger i familien. Fra den tid har jeg spist med høyre. Jeg har ingen problem med å spise med høyre, og jeg tenker ikke engang over at jeg spiser med høyre når jeg først gjør det. Jeg vil bytte til venstre hånden fordi jeg har lest at hjernen min(jeg som venstrehendt) er organisert på en annerledes måte, og derfor bør jeg bruke venstrehånda mer for å få maksimalt utbytte. Den er jo i teorien ikke designet for høyrehånda, ihvertfall det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er venstrehendt. Jeg lurer derfor på om det er moralsk riktig å spise med venstrehånd, for jeg er redd for at folk skal kommentere noe negativt, f.eks "Æsj, spiser du med venstrehånda.." . Jeg pleide å spise med venstre helt til Jeg var 9-10år, for jeg fikk ikke lov til å spise med venstre hånda lenger i familien. Fra den tid har jeg spist med høyre. Jeg har ingen problem med å spise med høyre, og jeg tenker ikke engang over at jeg spiser med høyre når jeg først gjør det. Jeg vil bytte til venstre hånden fordi jeg har lest at hjernen min(jeg som venstrehendt) er organisert på en annerledes måte, og derfor bør jeg bruke venstrehånda mer for å få maksimalt utbytte. Den er jo i teorien ikke designet for høyrehånda, ihvertfall det jeg har lest.

Det jeg har utheva er seriøst unormalt. Om min sønn vil spise med venstrehanda tror jeg at jeg kanskje om jeg bryr meg alt jeg klarer kanskje vil dra litt på smilebåndet som eneste reaksjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da normal etikette å ha gaffelen i venstre hånd, og dermed den hånden som fører det meste av mat inn i kjeften. Vesntrehendt eller ei.

Har derfor aldri hørt noe om en uskreven regel, eller noen etikette som sier at du skal spise med høyre hånd?

Ergo: Er selv høyrehendt, og spiser da med vesntre hånd, da jeg har kniven i min høyre hånd, med mindre jeg skal spise fingermat, da blir det høyre. Så ser egentlig ikke problematikken her, og vet ikke helt hva jeg skal svare i spørreundersøkelsen?

Spiser jeg med høyre eller venstre?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kan bruke begge hendene til det aller meste. Jeg tror at jeg oftere holder brødskiver og liknende med venstrehånda enn med høyrehånda, men det varierer. Som regel står fatet på bordet til venstre for meg og da er det klart mer praktisk sånn. Det har aldri skjedd at noen har sagt "æsj" eller lagt spesielt merke til hvordan jeg spiser. Jeg legger jo heller ikke merke til hvordan andre spiser.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Etiketten eg har høyrt er å ha gaffel i venstre hand, uavhengig av om du er høgre- eller venstrehendt.

Da tror jeg du må ha hørt feil, eller kanskje en noe spesiell skikk?

På de restauranter jeg har vært på så kan jeg aldri huske at jeg har byttet side på kniver og gafler, og jeg spiser som sagt med gafel i venstre hånd. Et kjapt søk på google om "fine dining" etc.. vil gi en solid bekreftelse på hvordan du skal dekke opp, og selv om ting sikkert kan variere litt så er alle bilder og forklaringer med gaffel i høyre hånd/side galt.

"On a properly set table you usually see a series of forks on the left side of your plate, and a series of spoons and knives on your right (the table is always set for right handed people)." http://listverse.com/2007/08/14/top-10-rules-for-fine-dining/

Søker jeg på "gaffel på høyre side" så får jeg bare opp forklaringer som sier at gaffel skal ligge på venstre side. :p Nå skal ikke jeg diktere bestemt noen etikette, da jeg tvilsomt er den fineste personen på slikt, men skal man tro min mor, og resten av alt jeg klarer å finne på internett så sier de motsatt i hvert fall.

Så igjen kommer spørsmålet mitt, hvorfor skal det å spise med venstre

Lenke til kommentar

Da tror jeg du må ha hørt feil, eller kanskje en noe spesiell skikk?

Las du innlegget mitt riktig?

Så igjen kommer spørsmålet mitt, hvorfor skal det å spise med venstre

Sikkert ein skikk som kjem frå ein konge eller eit eller anna langt bak i tid. Kanskje fordi høgrehendte har meir kraft i høgrehanda og kan lettare skjære kjøtt ol.

Originally, the traditional European method, once the fork was adopted as a utensil, was to transfer the fork to the right hand after cutting food, as it had been considered proper for all utensils to be used with the right hand only. This tradition was brought to America by British colonists and is still in use in the United States. Europe adopted the more rapid style of eating in relatively modern times.[6]

Lenke til kommentar

Jeg er venstrehendt, og det eneste jeg gjør med min venstre hånd er å skrive og spise. På alt annet bruker jeg høyre hånd og fot. :)

Hva fapper du med?

For å bidra litt, jeg er ekstremt venstrehendt. Jeg gjør det aller meste med venstresiden. Som andre nevner, så sier jo etiketten at du skal spise med gaffelen i høyre hånd. Det er fordel venstrehendte, spør du meg. Har ikke skjønt meg på høyrehendte som klarer å spise med gaffelen i høyre hånd.

Kan vel også legge til at slik etikette er helt idiotisk, og bør egentlig ikke tas seriøst.

Endret av Kammizez
Lenke til kommentar

Hva fapper du med?

For å bidra litt, jeg er ekstremt venstrehendt. Jeg gjør det aller meste med venstresiden. Som andre nevner, så sier jo etiketten at du skal spise med gaffelen i høyre hånd. Det er fordel venstrehendte, spør du meg. Har ikke skjønt meg på høyrehendte som klarer å spise med gaffelen i høyre hånd.

Kan vel også legge til at slik etikette er helt idiotisk, og bør egentlig ikke tas seriøst.

Edit: venstre.

:p

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det er ingen som bestemmer hvordan du skal spise.

Gaffel skal ligge på venstre side av kniven, uansett om du legger en på hver side av tallerkenen eller begge på samme side av tallerkenen. Dessverre gjør dette at normale folk (altså høyrehendte, som har hovedredskapet, altså gaffelen, i hovedhånden, altså høyrehånden) må bytte side på greipet og sverdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skriver, og spiser med venstrehånden, og jeg er selv keivhendt. Men det jeg synes er merkelig er at jeg bruker musen med høyrehånden av en merkelig grunn..

Lenke til kommentar

Jeg er venstrehendt, og det eneste jeg gjør med min venstre hånd er å skrive og spise. På alt annet bruker jeg høyre hånd og fot. :)

Grunnet at eg er nøtt til å bruker internet explorer forsvannt nokon av bokstavane bak avataren din. Ved første blikk såg det ut som om det stod "På alt annet runker eg med høyre hånd og fot"... Jepp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er ingen som bestemmer hvordan du skal spise.

Gaffel skal ligge på venstre side av kniven, uansett om du legger en på hver side av tallerkenen eller begge på samme side av tallerkenen. Dessverre gjør dette at normale folk (altså høyrehendte, som har hovedredskapet, altså gaffelen, i hovedhånden, altså høyrehånden) må bytte side på greipet og sverdet.

Så du mener det er 'unormalt' å være keivhendt? Du vet at ca 10% av både menn og kvinner er det, så hvordan kan det være unormalt da? :)

*rettet en liten skriveleif.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...