Gå til innhold

RiksTV Dårlig signal

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden prøvd å hjelpe min søster og svoger med å få til RiksTV. De hadde tidligere TVen stående i første etasje og hadde en billig antenne stående ut fra husveggen. Etter at de flyttet TVen opp til andre etasje har de hatt dårlige signaler og flere av kanalene vil ikke vises i det hele tatt. Det er NRK og TV3, samt deres slektningskanaler, som ikke vises i det hele tatt.

Etter at de flyttet TVen opp har de flyttet antennen til toppen av huset. Som et siste forsøk kjøpte de et antennestativ som er ca 3m høyere enn hustaket. De byttet også ut den gamle ledningen inn til RiksTV boksen og kjøpte en ny antenne. De har også en signalforsterker som kobles på ledningen før RiksTV boksen.

Området de bor i skal ha meget god signalstyrke og det virket jo før når antennen stod dårligere plassert. Ved å følge dekningskartet til RiksTV har vi prøvd å vende antennen i retning av de forskjellige TV tårnene. I noen av retningen kan de få inn NRK, men bildet er fryst 90% av tiden og alle de andre kanalene blir like ille.

Det eneste vi ikke har prøvd nå er en annen type kabel fra antennen til TVen da verken jeg eller noen andre jeg kjenner har nok kunskap til å vite forskjell på disse kablene. Gutta på elkjøp som er det nærmeste vi kommer i området på eksperter virket også rimelig grønne på dette.

Så da spør jeg dere. Hvilken type kabel, og hvor kan det kjøpes, anbefaler dere? Det er ca 20m fra antennen til TVen. For meg virker det som at lengden på kabelen kan være synderen, men når fruen i huset skal bestemme hvor TVen skal stå så er tekniske begrensninger sjeldent høyt oppe på listen over begrunnelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...