Gå til innhold

Forskjeller mellom 5årig Datateknikk og 3årig Informatikk + 2årig Datateknikk hos NTNU?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Hva er egentlig forskjellen mellom 5årig Datateknikk og 3årig Informatikk + 2årig Datateknikk hos NTNU?

http://www.ntnu.no/studier/mtdt

http://www.ntnu.no/studier/bit

De som tar datateknikk da har de fått sikret seg alle 5 årene, mens de som tar informatikk får bare sikret seg 3 år. Jeg har lagt merke til at begge utdanningene blir tilbudt de samme spesialiseringer som for eksempel "Spillteknologi" fra 2 årig datateknikk.

Ender man i praksis opp med samme utdanning men bare at man har litt forskjellige fag i begynnelsen?

Jeg ser at det er meningsløst å ta dette forkurset som jeg går på hos HIST dersom en skal ta informatikk hos NTNU. Men forkurset er nødvendig for for eksempel Datateknikk.

http://www.ntnu.no/studier/midt/oppbygging/spill

Søker innspill :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan gjøre litt kvalifisert synsing siden jeg har tatt noen av disse fagene selv.

På bachelor skal du kunne gå ut i arbeidslivet etter tre år derfor må man fokusere litt mer på "praktiske" fag.Den vanligste forskjellen på 5-årig og 3+2-årig er at en 5-årig utdannelse gir deg en noe sterkere og breiere teoretisk bakgrunn i starten siden man ikke planlegger å slippe studenten ut i det fri før etter 5 år. F.eks. ser du at 5-årig Datateknikk har en noe tøffere matte. Dette kan igjen bety at en som tar bachelor må ta igjen litt teori dersom man tar 2-årig master etter 3 år. Men det er svært mange som gjennomfører 3+2-løpet så det er neppe noe stort problem.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så blir sluttresultatet og den totale kompetansen omtrent heilt lik. Master bruker å være hakket meir spesialisert på eit område medan bachelor ofte gir meir bredde og litt mindre dybde.

Dersom du søker og kjem inn på Master så er du sikra å få gå alle fem åra (forutsatt at du består eksamen). Så har du fyrst komt inn så får du mastergrad.

Ulempen er at dersom du blir lei etter tre år så må du fortsatt gå dei siste to åra også for å få ein grad som du kan bruke i arbeidslivet.

Dersom du tar bachelor fyrst så kan du gå rett ut i arbeidslivet med graden din, eller du kan bygge på den til mastergrad. Ulempen er som påpeikt at du ikkje er garantert å få plass på masterutdanninga.

Personleg så vil eg anbefale at du velger utifrå kva type person du er, dersom du er heilt sikker på at det er datateknikk du vil studere og at du vil ha mastergrad så søker du direkte på mastergrad.

Dersom du er litt meir usikker på om du orker å være student så lenge, eller dersom du vil skaffe deg litt arbeidserfaring før du fortsetter på mastergraden så søker du på bachelorgraden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...