Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet på Liberal.no

Vi ser det i sosiale medier. Vi hører det i debattene. Nå kommer den igjen. Skremmestemmen.

Valgkamp er en fest. Tilgangen på politisk informasjon er enorm. Interessen blant folk den samme. Partier, partiledere og stortingskandidater gjør sitt ytterste for å kommunisere sitt ærend overfor norske velgere. Mediene gjør sitt ytterste for å gi velgerne relevant politisk informasjon. Det er en felles drivkraft bak det hele: Gi folk anledning til å stemme på det partiet de liker best.

Slik er det ikke for alle. For skremmestemmen er tilbake.

Giske om Venstre
Det hele begynte 5. august 2009. Jens Stoltenberg hadde samlet samtlige Ap-statsråder på toppen av Folketeaterbygningen som troner over Youngstorget. Mens journalistene sto i kø for å snakke med statsministeren, holdt Trond Giske seg i bakgrunnen med en gruppe av journalister. Han snakket mye og foraktelig – om Venstre.

Valgblogger i NRK, Lilla Sølhusvik, beskrev situasjonen slik tre uker senere: ”Siden har jeg skjønt at Giske bare dannet fortroppen av rødgrønne statsråder og nestledere som er sendt ut i valgkampen for å ta Venstre.” Historien kjenner vi. Det ble borgerlig flertall i antall stemmer, men siden Venstre havnet under sperregrensen fikk de rødgrønne flest representanter på Stortinget.

Kobbel av skremmere
Fire år senere er de rødgrønne tilbake på samme gamle spor. Et kobbel av rødgrønne rådgivere, kommunestyrerepresentanter og stortingsrepresentanter har samme taktikk: Skremmestemmen.

I forrige uke kom også den første partilederen på banen, når Liv Signe Navarsete gjentar reglen på Twitter: «Venstre/Krf garanterer blå/blå regjering, ikkje for politikken. Ei røyst til V/Krf er likevel ei røyst til Frp/H.» Hun er ikke alene. Senest i 2011 var både utenriksminister Jonas Gahr Støre og kunnskapsminister Kristin Halvorsen på samme spor: «En stemme til H, KrF el. Venstre gir makt til Frp,»

Demokratisk trøbbel
Budskapet fra rødgrønne politikere kompliserer politikken og er en medvirkende årsak til at færre gidder å stemme. For ifølge Navarsete, Støre og Halvorsen er det ikke nok å finne det partiet du liker. Det er ikke nok å lese valgprogrammer, brosjyremateriell, nettsider og ta et par valgtester, for deretter velge partiet du liker best. Det er som DNs Kjetil B. Alstadheim skrev valgnatta i 2011: «De skal også finne ut hvilket parti de er mest uenig med. Deretter må de finne ut om partiet de liker kan komme til å samarbeide med partiet de misliker. Og til slutt om finne ut hva slags kompromisser det er sannsynlig at et slikt samarbeid vil gi.»

Denne retorikken gir demokratisk trøbbel. Advarsler om politisk samarbeid er en dårlig langsiktig strategi. I hvert fall dersom du er opptatt av et levende demokrati. Det er bl.a. mangel på og evne til samarbeid mellom partier og blokker som er hovedårsaken til at grunnmuren i det amerikanske demokratiet nå skjelver.

Retningen er klar
Ukeavisen Ledelse beskriver Venstres samarbeidslinje godt: «Retningen er klar, og det er konsistens i det de sier om regjeringsspørsmålet etter valget. Budskapet er følgende: De vil heller ha Erna Solberg enn Jens Stoltenberg. De vil helst delta i en regjering sammen med Høyre uten Frp, men de er åpne for å delta i en regjering der også Frp er med. Den politiske avstanden til Frp er imidlertid så stor at de regner det som usannsynlig at de vil sitte i regjering med Frp.»

Men hordene av skremmestemmer kommer ikke til å avta fram mot valgdagen. Det kommer til å eskalere. Det er som TV2s Stein Kåre Kristiansen skriver i sin blogg: «I et desperat, siste forsøk på å beholde makta, kommer garantert Arbeiderpartiets og de andre rødgrønne partienes valgkampkanoner til å bli rettet mot Venstre de siste intense dagene i valgkampinnspurten.»

De fortjener en lang pause
De rødgrønne vil fortsette i samme spor. En lett omskriving av Høyres slagord beskriver de rødgrønne strategers taktikk: Ingen ideer – bare gamle løsninger. Men jeg tror mange velgere gjennomskuer det hele. Partier som konsekvent forklarer og fargelegger andre partiers politikk, fremfor å kommunisere sin egen, vitner om en enorm mistro til egne politiske løsninger. Slike partier fortjener en pause. Det er nok nå.

——-

Note: Begrepet «skremmestemme» er lånt fra DNs Kjetil B. Alstadheim.

-----------------------

Jeg lar meg i alle fall ikke skremme! Jeg velger Venstre fordi jeg vil dra Høyre i en liberal og sosial retning! Så er spørsmålet: Lar du deg skremme? Er du en potensiell Venstrevelger, som tidligere har stemt noe annet enn favorittpartiet ditt fordi du ikke turte noe annet?

36 000 velgere har gått fra Arbeiderpartiet og over til Venstre i følge TV2 Nyhetskanalen i går kveld.

Dette gleder meg!

Det betyr at det er svært mange som ikke lar seg skremme, men som ser at nå trengs et grønt og liberalt parti på stortinget som kan gjøre skolen bedre (ved å styreke læreren i stedet for å strø ut over flere ufaglærte), ved å gjøre noe som faktisk fungerer for å redusere antall fattige barn.

Føre en bærekraftig miljøpolitikk som naturen og mennesker på sikt er best tjent med. Sørge for flere sykehjemsplasser, samt tilby omsorgslønn til familiemedlemmer som vil ha mer tid til, samt ta seg av sine eldre.

AFP ordningen som LO snakker om på P4 er en urettferdig ordning der alle betaler inn, men bare noen få utvalgte (LOs medlemmer) får igjen. Venstre har ingen særinteresser, og har ingen særinteresse-organisasjoner i ryggen, men jobber for felleskapets og individets beste. (Setter folk først). Dette er en verdi i seg selv som jeg setter stor pris på..

I morgen er det valg, så jeg får avslutte med å si:

Godt valg! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir bra. Har sansen for Venstre. Igrunn snodig at det heter venstre egentlig, er jo et sentrum-høyre parti :).

Alle stemmer som flyttes fra den røde siden over på den blå bidrar til at det blir blå regjering 2013-2017.

Tror ikke skremselspropagandaen til Arbeiderpartiet fungerer på så mange. De fleste gjennomskuer nok det.

Endret av ChrML
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir bra. Har sansen for Venstre. Igrunn snodig at det heter venstre egentlig, er jo et sentrum-høyre parti :).

Det er bare et navn. Missvisende som sådan, og er kanskje noe av grunnen til at mange holder seg unna Venstre også. På noen områder er Venstre faktisk om man tar den økonomiske venstre-høyre-aksen til grunn, faktisk på områder lenger til høyre enn Høyre selv. Jeg hørte det av en annen Venstre mann på forumet her, men regner med at han snakker sant, og har rett i at vi i enkelte tilfeller er lengere til Høyre.

Venstre er et navn vi har. Men vi kunne godt ha kalt oss Det sosialliberale Parti eller no i den duren der...DSP... Eller Det liberale folkepartiet (eller partiet). Da måtte DLF kalt seg "Det liberalistiske folkepartiet i stedet, hehe)

Nei, det er historisk og går langt tilbake i tid, faktisk så langt som til 1800 tallet. Og Venstresiden den gang i Europa var ikke så venstrevridde som det venstresiden repressenterer i dag. Du husker kanskje i fra lærebøkene, den franske revolusjon og sånt?

I det politiske Norges spedebarndom, så var det bare et parti og det var Venstre... De ville innføre demokrati og parlamentarisme, noe de gjorde med Johan Sverdrup i spissen. Høyre om som et protestparti, de ville beholde det etablerte, og kom som et protestparti... Så når Venstre foreslo allmenn stemmerett, så stemte Høyre i mot. Når det gjalt kvinners stemmerett like så, Høyre kjempet i mot. Heldigvis vant vi. Høyre er i dag noe helt annet enn den gang da. Men de har noen sånne konservative tendenser i dag også...

Men Venstre er et sosialliberalt parti, trygt plantet på borgerlig side.

Noen sier sentrum, det er fordi de selv vil dra partiet i en sentrum retning, slik som for eksempel vår tidligere leder Lars Sponheim, mens andre kaller det for sentrum-høyre som deg, og det er det partiet faktisk ligger på i dag, og som er helt riktig, men sosialliberalismen kan like gjerne være like mye til høyre eller lengre til Høyre enn hva det er i dag. Fremskrittspartiet er i virkeligheten et sosialliberalt parti, da det liberalismen blir litt hardt å ta i når det er snakk om det partiet... Med tanke på hvor mye skatter de faktisk skal ha i forhold til DLF som faktisk er et liberalistisk parti. Men nok om det.

Alle stemmer som flyttes fra den røde siden over på den blå bidrar til at det blir blå regjering 2013-2017.

Men husk: Det er stor forskjell på en blågrønn regjering og en blåblå.

Og om det blir en firepartiregjering, så tror jeg nok at de som er ytterligere til venstre, enn Venstre vil syntes det er bra dersom det blir et stort og slagkraftig Venstre i en blå regjering!. :)

Tror ikke skremselspropagandaen til Arbeiderpartiet fungerer på så mange. De fleste gjennomskuer nok det.

Ja, bortsett fra de som tror på alt uansett... Håper du også vil være med på venstrelandslaget og styrke Venstre i morgen! Vi skal jobbe hardt for ikke å skuffe deg, jeg lover deg.

Jeg skal på valgvake med Venstre på lillehammer i morgen, dette gir meg kanskje et bein innenfor politikken. :)

Godt Valg alle sammen! :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar!

Innrømmer at jeg ikke har satt meg veldig dypt inn i politikken til Venstre, men skal lese meg litt opp mer for høres jo bra ut det du sier. Har allerede stemt FrP i år, men er jo nye muligheter om 4 år :).

Endret av ChrML
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle partiene har snedige navn.

Rødt - Det er absolutt ikke det eneste røde partiet.

MdG - Det er ikke det eneste partiet som er grønt eller for miljø.

SV - Sosialistisk venstreparti. Jeg har aldri hørt om sosialistisk høyreparti.

Ap - Det eneste partiet for/med arbeidere?

KrF - Det er ikke det eneste partiet med kristne elementer og i hvert fall ikke det eneste folkepartiet.

Venstre - Som du sier, står ikke partiet mye til venstre etter norsk målestokk.

Høyre - Det partiet har kanskje det mest passende navnet, men er jo ikke det eneste partiet på høyresiden og står også til venstre i enkelte saker.

FrP - Det eneste partiet som ønsker fremskritt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

En sosialist kamerat av meg sa noe det samme.

"Stemmer du høyre i år?"

"nei, høyre er ikke spiselig lenger, går for venstre jeg."

"Men da stemmer du jo på høyre egentlig"

"Jeg stemmer av og på prinsipper, hvis Venstre tar opp kampen så godt de kan mot høyre, da er min stemme verdt det. Jeg vil ikke ta en Obama og stemme på den som gjør minst mulig skade".

Han stemte forøvrig på SV, selvom han er en AP fyr.

Det har jo vært et par twitter meldinger om at en stemmet til Venstre er en stemme til FRP. pfft.

Endret av amir90 waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sosialist kamerat av meg sa noe det samme.

"Stemmer du høyre i år?"

"nei, høyre er ikke spiselig lenger, går for venstre jeg."

"Men da stemmer du jo på høyre egentlig"

"Jeg stemmer av og på prinsipper, hvis Venstre tar opp kampen så godt de kan mot høyre, da er min stemme verdt det. Jeg vil ikke ta en Obama og stemme på den som gjør minst mulig skade".

Han stemte forøvrig på SV, selvom han er en AP fyr.

Det har jo vært et par twitter meldinger om at en stemmet til Venstre er en stemme til FRP. pfft.

En litt dum trend egentlig.

Men så vil jo selvsagt alle disse tingene være preget av hvem som sier det også...

Men jeg syntes man burde få mer sannhet og mindre løgn inn i politikken, slik at folk ikke velger ut i fra manglende kunnskaper og innsikt. Men at så mange som mulig tar et informert valg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...