Tmz Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Har en 3 fase kontakt på 32 amper på veggen ute. Skal bytte ut denne med en 1fas kontakt. For at dette skal bli helt lovlig, kan jeg bare fjerne den ene fasen, hvis jeg gjør det ved sikringen og ute i kontakten? Og kun henter ut strøm ifra L1+L2? Eller må jeg legge ny kabel? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Du kan bruke eksisterende kabel, og koble til L1+N for å få 230V. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Du kan bruke eksisterende kabel, men det må samtidig sikres ned til 16A. I alle fall om du skal ha en "vanlig enfasekontakt" (schuko) -jeg kjenner ikke til enfasekontakter for 32A; komfyrstikk er vel for 20 eller 25A. Har du 230V trefase kobler du til to faseledere, med 400V trefase mellom en fase og N. For at det skal bli helt lovlig er dette forøvrig jobb for elektriker... Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Ja, det glemte jeg å få med. Du kan ikke sette en 16A stikkontakt på den nåværende kurssikringen. Hvis han har TN-C-S er det 230V mellon fase og N. Men jeg er enig med Inge, dette er definitivt en jobb for elektriker. Ikke tar det lang tid heller. 2 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Jobb for elektriker. Gjort på 10 min. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Jobb for elektriker. Gjort på 10 min. Tja. Hadde nok fort skrevet en time på det. Kjøring, bytte av kurs i tavle, bytte av stikk, oppdatering av dokumentasjon. Når vi snakker 32A er det nok også snakk om 10mm2 kabel, den må gjennom koblingsboks og gjøres om til 2,5mm2 for å få plass i en 16A stikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå