Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg koble fra den gamle og den ene slangen der som sitter lengst opp er avløp og den andre med den boksen under er rent vann. Det er bare en ting jeg lurer på. På den boksen så var det bilde av ett lyn hvis dere skjønner hva jeg mener. Altså ett faremerke for elektrisitet og strøm.

Kan jeg bare koble ut denne rent vanns slangen ved å skru på de messing greiene eller er det med komplisert enn som så. Jeg kjente også at det var en slange inni det rent vanns røret.

Enkelt fortalt. Må jeg være redd for at jeg skal få støt når jeg kobler fra slangen? Er det noe jeg må gjøre for at det ikke skal være strøm i denne boksen osv? Og det holder vell å bare skru av vannet til oppvaskmaskinen på den lille kranen på vasken? Føler at jeg spør veldig dumt nå, men... :p

post-263464-0-13297500-1380648135_thumb.jpg

post-263464-0-90899700-1380648145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg koble fra den gamle og den ene slangen der som sitter lengst opp er avløp og den andre med den boksen under er rent vann. Det er bare en ting jeg lurer på. På den boksen så var det bilde av ett lyn hvis dere skjønner hva jeg mener. Altså ett faremerke for elektrisitet og strøm.

Kan jeg bare koble ut denne rent vanns slangen ved å skru på de messing greiene eller er det med komplisert enn som så. Jeg kjente også at det var en slange inni det rent vanns røret.

Enkelt fortalt. Må jeg være redd for at jeg skal få støt når jeg kobler fra slangen? Er det noe jeg må gjøre for at det ikke skal være strøm i denne boksen osv? Og det holder vell å bare skru av vannet til oppvaskmaskinen på den lille kranen på vasken? Føler at jeg spør veldig dumt nå, men... :p

Nope, ingenting å være redd for. Inne i den boksen der ligger en 230V vannventil. Så det er kun merket med fare merke så folk ikke skal åpne selve boksen.

Ja, det er et vannrør inne i det store plastrøret + en ledning

Lenke til kommentar

Vil det renne mye vann når jeg kobler fra denne slangen? Og kan jeg regne med at det er nok å skru av vannet til oppvaskmaskinen med den kranen som er på vasken? Bare slik at jeg kan planlegge hvor store beholder jeg skal ha til å samle opp eventuelt vann som er igjen i røret osv. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg endel jeg lurer på :p

Maskinen skal vist skrues fast til benken med to skruer. Jeg tenkte å droppe det siden den gamle ikke var skrudd fast, men da slo det meg at hvis jeg droppet det så ville det jo lekke venn ut av de to hullene hvor skruen skulle stå og dermed så skrur jeg maskinen fast likevel. Jeg fikk med en slags dings hvor jeg skal skru den fast i. Jeg lurer da på om det blir tett nok for vann. Det fulgte jo ikke med noen pakning eller noe slikt så. Dere ser bildet under her av hva jeg mener :)

Jeg lurer også på om det er veldig viktig at maskinen er i vater. Nå er den noenlunde i vater, men hva skjer hvis den ikke er i vater? Kan det skje med selve maskinen da, eller bare resultatet?

Jeg lurer også på hva ett metallstykke på toppen av maskinen er til. Jeg fikk med en liten pose spiker. Skal denne metallplaten spikres fast noe sted? Bilde av den ser dere også under her :)

Og hvis dere sier at jeg kan bare se i monterings anvisningen så har jeg ikke den, folkens :p Men jeg håper at det skal fikse seg like vell.

post-263464-0-98492600-1380963359_thumb.jpg

post-263464-0-32253900-1380963380_thumb.jpg

post-263464-0-16285500-1380963499_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den gamle var ikke skrudd fast, men. Noen som vet hva den metall graia på toppen av maskinen er til?

Jeg fant også ut at det rett og slett ikke gikk ann å skru fast maskinen. Jeg får det kanskje til, men da må jeg dytte maskinen så langt inntil veggen at slangene kommer i klem. Ellers. Nå har jeg skrudd fast utløp slangen og slangen til rent vannet. Jeg regner med at jeg gjorde det riktig, men det viser seg jo nå som jeg skal skru på plass maskinen igjen.

Det er jo mulig at det lekker litt her og der. Hvis det begynner å lekke mye. Hvordan er det med å bare slå av maskinen da? Kan jeg bare trykke på av knappen også reset 3 sek når jeg skal ha den på igjen og dette på ett program når jeg eventuelt har skudd fast slangene som lakk bedre osv?

Takker hjertelig for var! :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert den og alt virker som det skal uten en eneste lekkasje. Men nå programmet var ferdig så åpnet jeg den og det dempet ut fra maskinen og det var igjen en skvett i bunnen av maskinen. Skal det være igjen en skvett vann i bunnen av maskinen? Er dette normalt på de nyere maskinene? :)

Lenke til kommentar

Og hvis dere sier at jeg kan bare se i monterings anvisningen så har jeg ikke den, folkens :p

Og hvorfor har du ikke den? Så mye som du spør burde du lest den. :tease:

Den pleier å ligge sammen med bruksanvisningen i en pose som henger på midten øverst på baksiden av maskinen når du pakker den ut. Dette er monteringsanvisningen som følger med mange av Bosch sine modeller.

Noen som vet hva den metall graia på toppen av maskinen er til?

Se bilde 1, punkt 2 i monteringsanvisningen over. Den skal monteres under benkeplaten for å beskytte treverket mot fuktighet. Legg merke til merking (opp/ut).

Jeg fant også ut at det rett og slett ikke gikk ann å skru fast maskinen. Jeg får det kanskje til, men da må jeg dytte maskinen så langt inntil veggen at slangene kommer i klem.

Skal fungere hvis du har en nogenlunde standard kjøkkeninnredning med benkeplate på 60 cm dybde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ikke å skru den fast hvis du får skudd ned føttene så den står "presset" oppunder benken. Og det kommer ikke noe vann dit hullene er, da dørpakninga ligger før de hullene. Og ja, det vil alltid ligge litt vann i bunnen når den er ferdig.

Pass på at du av og til (Et par ganger i året) kjører maskinrens, hvor du kjøper rensepulver og kjører maskina på det sterkeste programmet, så slipper du at slanger og div. tetter seg med groms iløpe av noen år. :)

Mange som kun kjører normal program på 50grader. Da får du ikke bort alt fettet å det som ligger rundtom i slanger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...