Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kan være aqua-stoppen (Klompen som er koblet i kranen under vasken) som er defekt. Har byttet mange av de på gammle Bosch oppvaskmaskiner. Du kan ta å holde på den etter at du har slått på et program. Vist den vibrerer men ikke tar inn vann er den defekt. Mulig den ikke vibrerer i heletatt også, da må du evt. måle spenning til ventilen (aqua-stoppen).

Ligger det mye vann i bunnen av maskina eller har den tømt seg skikkelig? (vist du fortsatt har maskina da :p )

1300kr timen for servicemann?? Det var da ekstremt. Vi tar 500eks mva for undersøkselse og 670eks mva i timen for reperasjon

Lenke til kommentar

Det er vell bare til å skyve den inn og koble på kablene? Hva kan gå galt? Jeg er bonde så jeg har litt praksis erfaring :p Ellers så er det vell bare til å koble på kablene, skyve maskinen inn også sette i filter og fjerne emballasje.

Han jeg kjøpte den fra sa at jeg kunne gjøre det selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han jeg kjøpte den fra sa at jeg kunne gjøre det selv :)

Forsikringsselskapet ditt er kanskje ikke enig hvis dårlig montering resulterer i vannskade....

Ellers så er det vell bare til å koble på kablene, skyve maskinen inn også sette i filter og fjerne emballasje.

Tror jeg hadde fjernet emballasjen før jeg skyver den inn... :tease:

En gang til: Les monteringsanvisningen. Der står det hvordan du skal justere bena på maskinen så den står i vater for at vannnivået blir riktig. I tillegg skal maskinen justeres oppunder benken og festes så den ikke velter ved belastingen når fulle kurver trekkes ut.

Lenke til kommentar

Den gamle maskinen var ikke festet. Ellers så er det vell bare til å stille beina på maskinen og bruke ett vater i bunnen i maskinen for å sjekke om maskinen er i vater. Ellers så mente jeg eventuell emballasje inni maskinen som f eks ripe beskyttelse eller lignende om det følger med.

Når det gjelder forsikring etter vannskade så er ikke det så nøye for meg. Jeg føler meg kompetent til å montere slangene på de og det ser ikke komplisert ut i det hele tatt.

Men ellers så er det noe jeg lurer på. Kan jeg være hundre prosent sikker på at slangene på den nye maskinen passer til punktene slangene skal festes under kjøkkenvasken?

Lenke til kommentar

Kan jeg være hundre prosent sikker på at slangene på den nye maskinen passer til punktene slangene skal festes under kjøkkenvasken?

Det kan vel ingen svare på? Du er vel den eneste her på forumet som er i nærheten av maskinen og kjøkkenbenken din.... Og vi vet jo ikke hva slags maskin du hadde fordi det gadd du ikke å sjekke. ;) Og vi vet heller ikke hva slags maskin du har kjøp nå.

Sansynligvis passer det. Vanlig standard er 3/4", men noen ganger brukes 1/2", men da er det ofte med overgang.

Lenke til kommentar

Ok, da går monteringen greit :) Koble til slangene skal ikke være vanskelig i det hele tatt mener jeg og dette med at maskinen må være i vater skal jeg nok få til :) Får håper at den fungerer og tar inn vann når jeg starter den da :p Kan jo ha vært hva som helst, men jeg byttet like gjerne ut maskinen i og med at jeg har hørt at levetid på slike maskiner skal være ti år og jeg har brukt dem hardt :p

Lenke til kommentar

Levetiden er avhengi av prisen på produktet. Gammle Bosch maskiner levde i over 20år, mens dagens er ihvertfall hallvert. :p Miele sine kan leve i 15-20år uten problemer, ved normalt bruk. Og de dyreste bosch maskinene også.

Dagens billigmaskiner (alle under 6-7K) har mye billig plastikk og elektronikk, som ikke har så veldig lang levetid.

Bare passe på å montere avløpsslangen høyt, iallefall et lite stykke over vannlåsen til vasken. Vist ikke kan du risikere at maskina suger til seg skittent vann. Og sjekk etter de første vaskene du kjører at det ikke lekker vann.

Å montere ei oppvaskmaskin selv er ikke noe problem. Trenger man fagfolk til det, syns jeg nesten synd på deg. :p

Det er jo kun det som du sier, VIST det skal forekomme en lekkasje, så kan man skylde på de som monterte den. :p

Også er det viktig at slangene ikke ligger i klem bak maskina når du skyver den inn.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Vaskemaskin? Ja. Ellers blir hopper og danser den når den sentrifugerer.

For oppvaskmaskin er det kanskje ikke fullt så nøye, men hvis den monteres i benk som er i vater er det ingen grunn til å ikke justere beina slik at også maskinen er i vater.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Har ingenting å si at den ikke står 100% i vater. Men den bør ikke stå veldig skjevt heller.

Men noen maskiner MÅ stå i vater, for vist ikke kan chassiet bli skeivt og døra vil ikke ligge skikkelig intill pakningen, og det kan da komme ut damp fra døra, og dette kan skade kjøkkenbenken/skapet ved siden av.

Men dette problemet er mest utsatt for billigmaskiner. Spessielt Ikea sine. Men de er jo dritt uansett. :p

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...