Gå til innhold

Gikk fra AMOLED til LCD, svart er VELDIG grå, selv sammenlignet med andre LCD.

Anbefalte innlegg

Har en One S og min nye brukte One X. X kom nettopp tilbake fra verksted der den fikk ny skjerm pga en defekt i den gamle. Svart på denne skjermen er ekstremt grått.

Fikk ikke lastet opp bilde, men det er veldig grått i forhold til One S.

Fant ut på google at One S har AMOLED. AMOLED kan slå av individuelle piksler, det kan ikke LCD (som One X har). Er det så enkelt? Er det derfor den er helt grå? Forskjellen er veldig, veldig stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er, som du sier, på grunn av skjermteknologien.

Akkurat det samme da jeg gikk fra Galaxy Nexus, som har Super AMOLED skjerm, til Nexus 4, som har IPS LCD skjerm.

Synes forøvrig N4's skjerm er overlegen GN sin, men ja, det er stor forskjell på AMOLED og LCD, når det gjelder svart-nivået.

Lenke til kommentar

Ja, det er enorm forskjell på LCD og OLED (AMOLED), spesielt når det kommer til svartnivået.

Noen mobiler har helt ok svartnivåer, men har da gjerne gode dyre IPS-LCD paneler (iPhone har vel ganske ok skjermer).

Faktisk er svartnivået så dårlig på mange/de fleste LCD-skjermer (spesielt på mobiler) at jeg synes de er ubrukelige, mens andre ikke bryr seg overhode. Det er i grunn ikke så mye å gjøre med, selv om du kan gjøre det bittelitt bedre ved å skru ned lysstyrken (selv om det vil se grått ut uansett, da lyse områder vil bli svakere, og forholdet vil være omtrent like dårlig).

Av samme grunn har LCD-TVen har gått på hodet ut døra, og DLP-prosjektoren har blitt erstattet av den plasmaskjermen som kan skryte på seg å ha noe av det dypeste svartnivået av alle TVer (titals ganger bedre enn noen LCD).
Dette gjalt vel og merke frem til OLED kom, som jo har et uendelig dypt svartnivå (0), og mobilen min med AMOLED har følgelig dypere svart enn TVen min. Litt synd, for mobilen sin skjerm er i grunn noe liten. :p

Ja, jeg synes dårlig svartnivå er den svakeste egenskapen til skjermer i dag. (de kan gjengi millioner og milliarder av farger, men klarer ikke i nærheten av svart? Det er for dårlig....

Og ja, jeg har irritert meg over elendig svartnivå på en hel haug av HTC og samsungmobiler med LCD-paneler.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderer å sende den på service da svart er langt fra svart. Gå på google images og søk på hva som helst. Åpne et bilde. Det svarte på telefonen er likt det grå på sidene av bildene.

Dette blir i så fall 2. gangs rep på skjerm, som igjen betyr at jeg kun er en service unna å få refundert kjøpesummen på nesten 5000 kroner :-)

Lenke til kommentar

Vurderer å sende den på service da svart er langt fra svart. Gå på google images og søk på hva som helst. Åpne et bilde. Det svarte på telefonen er likt det grå på sidene av bildene.

Dette blir i så fall 2. gangs rep på skjerm, som igjen betyr at jeg kun er en service unna å få refundert kjøpesummen på nesten 5000 kroner :-)

Vel, så lenge det er snakk om en defekthet eller mangel så kan du få det dekket. Dårlig bildekvalitet gjelder altså ikke, og er jo ikke noe å gjøre med. (da skulle man heller brukt 14-dagers returretten)

Men om du mener bildekvaliteten har blitt markant dårligere etter de fikset/byttet skjermen, så antar jeg du kan prøve deg på en RMA. Dog høres det jo litt merkverdig at svartnivået skulle blitt så mye dårligere. Sikker på at lysstyrkeinstillingene er som sist? Eller kanskje det kan være lyslekkasje? (i dette tilfellet så vil det svarte være ganske ujevnt fordelt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...