roligvold Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hei Nå er det sånn at for 3 år siden døde min far av alderdom/sykdom Min mor og jeg (og min halvsøster på mors side) har ikke kontakt med henne. Jeg fikk ikke vite når begravese av far var eller hva han satt med etter i formue etter død. Jeg er fars eneste barn, men mor har meg og 2 til. (en gutt og en jente) Nå er det sånn jeg og min halvsøster ikke vet om mor lever, og ingen svarer oss av de som hadde kontakt med henne om det er så. Nå hadde jeg og far bra kontakt, og Han snakket mye fra jeg var barn til 2 år før han døde, at det som var hans, skulle bli mitt, og at det var viktig at hans stebarn ikke fikk "kloa" i det, men gikk til hans blods-sønn (meg) Hvem kontakter jeg ang dette med arv, skifte av bo (som kansje min mor bor i ennå - om hun lever) Tror dette begynner og haste da min halvbror på mors side er en lur djevel som kan stjele altsammen og bare bruke opp / selge. Jeg vet eiendom far og mor satt på kunne være verdt opp til 1,5 mill eller mer. Og dette sto på begges navn (pappa var jo den som arbeidet hele livet) Og jeg vil ha det som er mitt der. Hva kan jeg kreve? Bør jeg kontakte advokat? Eller er det bare og steppe opp hos domstolen og få utlevert opplysninger der? Nå kan jeg ingenting om arverett og oppgjør. Håper min noe klønete forklaring og spm er forstelig. Takk Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Du kan ikke kreve noe som helst før din mor er død, da hun har rett til å sitte i uskiftet bo, ref. arveloven §9. Når hun dør, så har du krav på halvparten av boet (din fars del av felleseiet) pluss en tredjedel av hennes halvpart (og hennes to andre barn arver de resterende tredjedelene av hennes halvpart). Din mor har imidlertid ikke anledning til å gi bort (f.eks. til sine to andre barn, eller for den del vilt fremmede) uforholdsmessig store gaver*, herunder fast eiendom/bolig, fra uskifteboet, ref. arveloven §19. *) "gåver som står i mishøve til formuen i buet" Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Dersom boet hadde svært lite verdier kan retten bestemme at en person som sto for begravelsen eller sto avdøde nær (f.eks. din mor) skal få overta boet uten videre, jfr. skifteloven pgf 80. Justisdepartementet har løst anslått at bruttoformue under folketrygdens grunnbeløp (cirka 75k i 2010) etter fradrag for begravelsesutgifter er 'svært lite'. I tillegg til det Inge skriver om mors uskifterett har hun også selvstendig arverett - hun arver 4G (i dødsåret 2010 utgjorde dette litt over 300k) før barna eller testamentsarvingene får noe som helst. Dette er netto, altså etter at all din fars gjeld er trukket fra. 1 Lenke til kommentar
roligvold Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Takk for svar Da er man litt klokere, og kan se og få undersøkt mer om hvordan ståa egentlig er. Tusen takk ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå