Gå til innhold

Gaming stasjonær - 10 til 15k - Intel - Nvidia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, etter mye grubling og tenking har jeg kommet fram til følgende,

Pro's med AMD: BF4 optimalisert og Mantle

Pro's med Nvidia: PhysX, GeForce Expirience, GSync, Shadowplay og mulighet for 3D

Jeg har fått et intrykk av at Nvidia generelt er bedre, og at AMD er litt ustabilt til tider. Det er også viktig med en stillegående pc for min del, og her vinner Nvidia.

Ok, så det blir nok Nividia, men hvilket 780? Vet at det har vært mye fram og tilbake her, men hører så mye forskjellig!

På denne illustrasjonen sammenlikner de 780 kortene. For min del står det mellom Asus og EVGA SC ACX. EVGA har jo "bedre" specs, men jeg har også hørt at du kan overklokke litt her og der og kortene vil da bli identiske med tanke på ytelse.

attachicon.gifGTX-780-CLASSIFIED-47.jpg

Noen forslag? :)

Du kan lese tester og reviews av kortene hvis du vil det, alle kortene er stort sett like men noen har for eksempel litt dyrere kjøler for de som syntes det er verdt noen hundrelapper ekstra. Er bare å velge et du liker :)

Lenke til kommentar

For min del blir 780ti og dermed bruke 16 600kr for en pc litt i det dyreste laget.. La oss si jeg kjøper 780 nå, vill det ta litt tid før et nytt kort igjen kommer? Når dette kortet blir utadatert må jeg vel ha ny pc, eller?

Rykter skal ha det til at 20nm-generasjonen med skjermkort er bortimot et år unna, og om 20nm-generasjonen vil ligne på 28nm-generasjonen vil det ta et drøyt år før kort som er betydelig kraftigere enn GTX 780 vil være på markedet.

Regn med at du kan oppgradere GPUen til en sen 20nm-GPU (2015-2016) eller en tidlig 14nm-GPU (2016-2017) uten å slite med noen stor CPU-flaskehals, CPUer har tydeligvis nærmet seg "taket" siden 2008, det er overraskende liten forskjell i ytelse på en i7-920 og en i7-4820K, og det er ingen indikasjoner på at dette er på vei til å endre seg med det første.

Lenke til kommentar

Så å kjøpe et 780 kort nå vil være fornuftig? Vil dette dra en del spill fremover også? Eller ville du personelig valgt 780ti som en investering?

Skjermkort er ingen investering, du velger det som passer best mulig med budsjettet og kravene dine nå og oppgraderer når det trengs.

Fremtidssikring av en PC betyr at du har penger på kontoen til oppgraderinger.

Når det er sagt, så ville jeg regnet med at et 780 vil kunne holde tritt med fremtidens spill i minst 2 år, selv det nå tre år gamle GTX 480 klarer jo fortsatt å kjøre alle nye spill med veldig pen grafikk.

Lenke til kommentar

Det ble Asus jeg landet på. Har mulighet til å benytte meg av 45 dagers åpent kjøp, hvis jeg vil evt. bytte til EVGA sin modell :) Er det slikt at alle kort kan overclockes likt? Evt. hvis jeg kjører GPU Boost 2.0 vil jo Asus yte bedre, siden det er lavere tempraturer?

Lenke til kommentar

Alle kort kan ikke overklokkes likt nei. Dette er bare en haug med "like" chipper, akkurat som med CPU. Men det er klart at forskjellen ikke er like stor på GPU som CPU.

Alternativet til GPU Boost er å flashe GPU, slik at du kan øke volt og klokke enda høyere. Dog uten GPU Boost. Kanskje ikke så lurt dersom den ikke kjører under vann.

Lenke til kommentar

To identiske modeller trenger ikke nødvendigvis å kunne klokkes riktig. Det er ganske tilfeldig hvilket kort du får. Enten er du heldig, eller så er du uheldig. Noen produsenter får bedre brikker enn andre (men må nok betale en sum for dette også). Overklokkede kort har gjerne en bedre brikke, men ta ikke dette som en selvfølge.

Samme gjelder med CPU-er, samme modell betyr ikke lik overklokkingspotensiale.

Det er også andre faktorer som spiller inn som f.eks. PCB-design. Hvordan strømforsyningskretsen er laget blant annet.

Øvrige faktorer er kjøling, samt strømforsyning i PC.

Angående GTX 780-kortene. EVGA-kortet har kanskje lavere temperaturer. Men er dette fordi viftene spinner høyere? Hva om du setter viftehastigheten opp på Asus-kortet? Jeg har ikke et svar på dette, jeg vet bare at støynivået er for høyt for min del. God kjøling skal ikke gå ut over støynivået, da gjør man noe galt.

Det er mange villedende måter å teste et kort på, også Anandtech har metoder som er feilaktige på dette punktet. Ocaholics tester f.eks. støy per viftehastighet, men også i automodus. Det gjenstår også å se om noen tester temperatur per støynivå, noe som hadde vært ideelt. En graf som viser temperaturer over en rekke støynivå.

Men de fleste av anmelderene har sprik i testemetodikken deres.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

ASUS er den mest overklokkbare (i følge et par annmeldelser jeg har lest). Hva er forkskjellen på vanlig overklokking (dra noen sliders) og GPU boost 2.0? Overskrider GP2 vanlig overklokking?

GPU Boost 2.0 er aktivert med mindre du flasher VBIOS på kortet.

GPU Boost 2.0 øker klokkefrekvensen i 13MHz-steg fra et gitt (tilfeldig) offset fra core clock, forskjellen i ytelse mellom samme 780-kort kan variere opp mot 5%

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...