Gå til innhold

Gaming stasjonær - 10 til 15k - Intel - Nvidia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

xD Fikk anbefalt MSI 780 Lightning av en kar på Digital Impuls standen, inspill? :)

Han sa det liksom var bedre enn Titan i visse tilfeller :) Altså, blir så fryktelig forvirra! Det er jo mange forskjellige 780 kort, og jeg vil gjerne ha det beste :p

Trenger svar kjapt: man kan få en Seagate 2 TB (som jeg uansett skal ha) for 650 kr. Netonnet selgern for 689. Kan vel like gjerne kjøpe her og nå :p

780 Lightning er mer et ytelsesmonster med kompromisser. Mens det både ser og yter godt og overklokker sinnsykt så bråker det ganske mye. Sammenligner man det med MSI sin "vanlige" kjøler så er det en viss forskjell.

Lightning når kanskje i noen tilfeller opp mot Titan, men hva når du overklokker Titan? Og ikke minst, 780 Ti er mer relevant (fornuftig) å sammenligne med, som i tillegg er billigere. Titan er heller ikke et vanlig kort, det har en del fordeler som ikke merkes i spill (compute-programmer etc.).

780 Lightning er fortsatt et GTX 780, så et Asus DCII-kort vil nok yte ganske likt og kan også overklokkes en del. Fordelen er bare at støynivået er mye lavere, det gjelder også MSI sine Gaming-serie-kort.

Er det verdt å betale 1000kr mer for MSI 780 lightning, eller skal jeg se på en EVGA eller bare holde meg til Asus? Stian, hvor er du! :D

Jeg var borte på helgetur til Oslo/Lillestrøm, kom hjem idag uten bil. Interessant tur med andre ord. :p

Nå som pc'en ligger på 14 658 har jeg penger til å "oppgradere". Er det da verdt å f.eks investere i en i7 eller en MSI 780 Lightning?

i7 vil ikke gi deg særlige gevinster i spillsammenhenger (få unntak), men er det snakk om multitasking, videoredigering etc. så kan du få dratt nytte av det. Men til spilling vili5 være omtrent det samme.

Når det gjelder i7 og Lightning så er begge en like "unødvendig" oppgradering når det gjelder spilling. Det er bare de ekstra interesserte som tar seg råd til slikt. Jeg har i7 og skulle faktisk kjøpe meg 780 Lightning i sommer, men pga. støynivået sto jeg over.

GTx 780 Ti koster jo en drøy tusenlapp mer, men bare referansekjøler er tilgjengelig. Kanskje du bare skal spare pengene til senere? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

Pga. flere faktorer har jeg besluttet å vente litt med kjøpet (jeg vet, jeg er helt håpløs:P)

1. I og med at Netonnet tydligvis bare hadde et helgetilbud ble pcen betraktelig dyrere. Altså, jeg vil gjerne holde meg på 15k-. Nå som blant annet Black Friday kommer (joho!), blir det nok en del tilbud også. Jeg har kjøpt HDD'en, så jeg er på vei! Kjøper deler der jeg ser det er bra tilbud, utifra listen jeg har satt opp :)

2. Det slo meg i dag at det faktisk er 10'ende, altså et veldig viktig år. Skal altså vente med å bygge pcen til etter alle tentamener er ferdig, men det betyr ikke at jeg ikke vil kjøpe deler :) Prioriterer skole forran gaming, håper dere ser den ;)

3. Jeg har ikke sånn crazy behov for å fyre opp BF4 i ultra per dags dato, så da kan jeg like gjerne vente til de gode tilbudene kommer

Tilbake til data: Ok, velger altså i5 og Asus :)

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Siden du går på skole burde du vente til tentamener er ferdige før du kjøper, jeg var veldig glad i å ha nyoppgradert pc i romjulen etter at eksamensstyret var ferdig. Og du kan f.eks. ønske deg et kabinett i julegave?

Jeg anbefaler å kjøpe alle deler fra samme butikk og å vente med å kjøpe til du har råd til å kjøpe alt samlet. Det er veldig kjedelig og ha bestilt hele pcen men så er det en butikk som ikke har en eller annen komponent på lager og du må vente i dager/uker på cpu, hk eller psu.

Det er også mye enklere med tanke på retur dersom du får defekter på noen produkter.

Frakt på hver komponent blir 100-150kr ca og du sparer ikke inn så mye på å kjøpe alt fra ulike butikker.

Velger du en i5-cpu til ca 1500kr og et skjermkort til 2-3000kr blir du helt sikkert fornøyd, og dess lengre du venter med å kjøpe deler dess bedre pc får du for samme pris.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

Pga. flere faktorer har jeg besluttet å vente litt med kjøpet (jeg vet, jeg er helt håpløs:P)

1. I og med at Netonnet tydligvis bare hadde et helgetilbud ble pcen betraktelig dyrere. Altså, jeg vil gjerne holde meg på 15k-. Nå som blant annet Black Friday kommer (joho!), blir det nok en del tilbud også. Jeg har kjøpt HDD'en, så jeg er på vei! Kjøper deler der jeg ser det er bra tilbud, utifra listen jeg har satt opp :)

2. Det slo meg i dag at det faktisk er 10'ende, altså et veldig viktig år. Skal altså vente med å bygge pcen til etter alle tentamener er ferdig, men det betyr ikke at jeg ikke vil kjøpe deler :) Prioriterer skole forran gaming, håper dere ser den ;)

3. Jeg har ikke sånn crazy behov for å fyre opp BF4 i ultra per dags dato, så da kan jeg like gjerne vente til de gode tilbudene kommer

Tilbake til data: Ok, velger altså i5 og Asus :)

Er bra at du prioriterer skole, du angrer i fremtiden om du ikke jobber skikkelig med den (tro meg).

Bare pass på at tilbudene er langsiktig gode og at det ikke er fordi at det blir lansert nye produkter et par uker etterpå liksom. :) Du må også tenke på at jo lenger du venter, jo mer utdaterte blir komponentene og jo nærmere er du en dyrere PC til tiden du kjøper den. Nye komponenter vil alltid komme ut. :)

Men ja, støtter dette, god plan. :) Fin PC blir det uansett når tiden kommer.

Lenke til kommentar

Er bra at du prioriterer skole, du angrer i fremtiden om du ikke jobber skikkelig med den (tro meg).Bare pass på at tilbudene er langsiktig gode og at det ikke er fordi at det blir lansert nye produkter et par uker etterpå liksom. :) Du må også tenke på at jo lenger du venter, jo mer utdaterte blir komponentene og jo nærmere er du en dyrere PC til tiden du kjøper den. Nye komponenter vil alltid komme ut. :)Men ja, støtter dette, god plan. :) Fin PC blir det uansett når tiden kommer.

Så snarest det blir blir et tilbud kan du regne med å få et spørsmål fra meg ;) Tenker å skaffe meg et 780 kort for 26 november, da holiday bundle utløper :)

Lenke til kommentar

Skjerm : http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-23--24-tom/benq-xl2411t/181187.3020/

Skjermkort : 2 stk http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/gigabyte-geforcegtx7702gboc/189072.7063/ litt over 30% mer FPS enn single gtx 780.

Strømforsyning : 850 w. Helst 80+ Gold. spiller ingen rolle merke/produsent.

Prossesor : intel core i5 4670k

SSD : http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/harddisker/ssd/samsung-840evobasic120gb/190619.7072/

Og det du hadde valgt fra før av.

Ville bestilt fra netonnet. Masse bra erfaring derirfra. Billig og gratis frakt :)

Lenke til kommentar

I og med at Nvidia Holiday Bundle går ut den 26 (om to dager), må jeg bestille GPU innen det, hvis jeg skal ha Nvidia.

Jeg er fortsatt litt usikker mellom Amd og Nvidia. Jeg kommer nok til å spille BF4 en god del, men også mange andre spill også! Til de "andre spillene" er vel Nvidia best?

Har også hørt noe om Gsync. Gjelder dette bare skjermer, eller burde man vente på en GPU med Gsync innebygd (hvis dette gjelder)

Lenke til kommentar

I og med at Nvidia Holiday Bundle går ut den 26 (om to dager), må jeg bestille GPU innen det, hvis jeg skal ha Nvidia.

Jeg er fortsatt litt usikker mellom Amd og Nvidia. Jeg kommer nok til å spille BF4 en god del, men også mange andre spill også! Til de "andre spillene" er vel Nvidia best?

Har også hørt noe om Gsync. Gjelder dette bare skjermer, eller burde man vente på en GPU med Gsync innebygd (hvis dette gjelder)

Det kommer gode tilbud hele tiden, å kjøpe deler i forveien og så vente med å kjøpe resten av pcen er noe jeg aldri hadde gjort. Du mister muligheten til å utsette kjøpet uten å bite i det sure eplet og beholde eller selge grafikkortet som utdateres mens du venter på resten av maskinen.

Gsync trenger en skjerm som støtter det (ASUS VG248QE), hvis du virkelig ikke liker vertical sync kan det være verdt å vente på. Hvordan det fungerer i praksis er et godt spørsmål, de skrøt av adaptiv vsync en gang men siden det ikke fungerte slik de hevdet prøver de seg nå med gsync.

Alle geforce gtx-kortene fra og med 650 Ti Boost støtter gsync.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ha pcen klar til jul. Greia har liksom vært å vente til etter tentamensperioden, som forlvrig er ferdig i ukene 49/50. Jeg vil nok lande på Nvidia uansett, så å misse de tre spillene er litt surt :p

Jeg tror jeg vil gå for 780, og SLI etter et par år. 780ti blir litt i det dyreste laget nå. Ikke det at jeg ikke har pengene, men det er liksom litt "tabu" for min del å gå over 15k.

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Ok, etter mye grubling og tenking har jeg kommet fram til følgende,

Pro's med AMD: BF4 optimalisert og Mantle

Pro's med Nvidia: PhysX, GeForce Expirience, GSync, Shadowplay og mulighet for 3D

Jeg har fått et intrykk av at Nvidia generelt er bedre, og at AMD er litt ustabilt til tider. Det er også viktig med en stillegående pc for min del, og her vinner Nvidia.

Ok, så det blir nok Nividia, men hvilket 780? Vet at det har vært mye fram og tilbake her, men hører så mye forskjellig!

På denne illustrasjonen sammenlikner de 780 kortene. For min del står det mellom Asus og EVGA SC ACX. EVGA har jo "bedre" specs, men jeg har også hørt at du kan overklokke litt her og der og kortene vil da bli identiske med tanke på ytelse.

post-292784-0-15551200-1385309039_thumb.jpg

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar

Ok, så det blir nok Nividia, men hvilket 780? Vet at det har vært mye fram og tilbake her, men hører så mye forskjellig!

På denne illustrasjonen sammenlikner de 780 kortene. For min del står det mellom Asus og EVGA SC ACX. EVGA har jo "bedre" specs, men jeg har også hørt at du kan overklokke litt her og der og kortene vil da bli identiske med tanke på ytelse.

attachicon.gifGTX-780-CLASSIFIED-47.jpg

Noen forslag? :)

Jeg sier Asus. ;) Er viktig å tenke kjøler mener da jeg. Samtidig vil du ha et stillegående kort med fine temperaturer. Du kan overklokke Asus lett et stykke.

Har sett på en del benchmarks, og det ser ut til at 290X slår 780 i de fleste spill

Jepp, 290X slår 780 lett (den ypper med Titan på spillytelse (viktig å få med at Titan fortsatt er kongen over compute)). Men så er jo prisen til 780 redusert og den har tredjepartskjølere.

Jeg tror jeg vil gå for 780, og SLI etter et par år. 780ti blir litt i det dyreste laget nå. Ikke det at jeg ikke har pengene, men det er liksom litt "tabu" for min del å gå over 15k.

Jeg tviler på at det er så veldig lønnsomt å gå SLI-veien, da er allerede 780 et gammelt og utdatert kort. SLI vil nemlig ikke gi en 2x økning, og i verste fall ustabil FPS (og micro stuttering).

Må også legge til at jeg er negativ til SLI/CFx, så jeg er "biased".

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...