Gå til innhold

Ekstrem rasisme fra venstresiden

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Her om dagen uttalte Eddie Whyte, som er nestleder i fagforbundet og bystyremedlem fra AP i Sandefjord at Mazyar Keshvari var som "Uncle Tom" som er ein figur fra ein roman skreve av Harriet Beecher Stowe, og vart utgitt i 1852. Boka handler om slaveriet i USA sett fra slavenes perspektiv. Romanen beskriver slaven Tom som forblir tro mot sin eier til tross for at han blir mishandlet.

Han meinar altså at han sviker sine eigne ved å være medlem av FRP og støtter ein politikk der dei skal få mindre innvandring. Mest sannsynlig er det også ein henspilling til at han har ein anna hudfarge og er ein slags slave som er tro mot sin herre ved å være med i FRP. Seinare i artikkelen hevdar Eddie Whyte at han burde være tøffare og ikkje ta slikt til seg, og at han og FRP alltid brukar offer kortet. Whyte synes altså at utsagnet er greitt og at det er han som er det eigentlig offeret i saken. Å sei slike ting er altså greitt i hans hode, så lenge det går mot dette partiet, samt at Keshvari har annerledes tanker enn han om innvandring.

729x.jpg
Eddie Whyte, bystyremedlem fra AP i Sandefjord og nestleder i fagforbundet

Han fortsetter så å kalle politikken til FRP innvandringsfientlig. Mange vil samtidig hevde at FRP er det einaste partiet som har ein innvandringsvennlig politikk, fordi dei har ein bærekraftig politikk som vil føre til meir integrering, slik Keshvari har blitt. Kanskje han har forstått noko denne mannen ikkje har?

Er det blitt greitt å være rasistisk om du ligger på venstresida i den norske politikken og så lenge det er mot dei riktige folka? Meiner du at dette er svært stygge uttalelsar? Skal slik oppførsel være akseptert? Er moral kun forbeholdt høgresiden? Skriv det du meinar under.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/09/08/nyheter/innenriks/politikk/twitter/valg13/29146871/

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å forbinde innvandring med rasisme synes jeg er rart i seg selv. Det er klart det er flere av en ikke-norsk rase som er innvandrere...

Snart må vi vel sende nordmenn ut av landet slik at vi har mulighet til å ta inn like mange nordmenn som ikke-nordmenn som innvandrere, og dermed "bekjempe" rasisme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dersom du vil integrere må du sørge for at det ikkje er så mange folk fra sin eigen kultur dei vil like å samhandle med i staden for nordmenn. Dersom du får dei til å snakke og være vennar med oss vil dei etter kvart ville oppføre seg slik og begynne å bli meir som nordmenn. Rett og slett fordi mennesker ikkje liker å være aleine og ikkje liker å bli holdt utanfor. Og da må dei nesten lære seg norsk folkeskikk, det norske språket osv. Dei vil også like bedre nordmenn dersom dei forstår oss, dei vil også ikkje ha like lett for å gjør gale ting. Fordi dei ser meir verdi i samfunnet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du klassifiserer det som rasisme,ekstrem er det i hver fall ikke, men synes allikevel det er unødvendig og useriøst å stille spørsmålstegn med hvorfor folk med innvandrerbakgrunn støtter FRP. Generelt å angripe motivene for å støtte er parti istedenfor å argumentere mot partiprogrammet er useriøst.

Lenke til kommentar

Det er et snev av rasistisk tankegang i det Whyte skriver. Whyte later til å ta utgangspunkt i en ide om at innvandrere - og særlig mørkhudede innvandrere - er en noenlunde homogen gruppe, og værsogod har å oppføre seg i tråd med hans egne forventninger til gruppen.

Men - i motsetning til hva vi stadig ser FrPs egne folk si - så er de forestillingene Whyte har om gruppen innvandrere ikke særskilt negative. Det er, for å si det sånn, ganske langt fra å mene at innvandrere bør være solidariske med andre innvandrere, til å mene at negre ikke er kompetent til å styre et land uten å ha hvite rådgivere. For å ta ett eksempel fra en FrP-politikers facebook-profil.

At FrP gjør et stort nummer av dette, og ikke bare kaller det rasisme men ekstrem rasisme, virker mest som et forsøk på å vri oppmerksomheten vekk fra egne feil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er et snev av rasistisk tankegang i det Whyte skriver. Whyte later til å ta utgangspunkt i en ide om at innvandrere - og særlig mørkhudede innvandrere - er en noenlunde homogen gruppe, og værsogod har å oppføre seg i tråd med hans egne forventninger til gruppen.

Men - i motsetning til hva vi stadig ser FrPs egne folk si - så er de forestillingene Whyte har om gruppen innvandrere ikke særskilt negative. Det er, for å si det sånn, ganske langt fra å mene at innvandrere bør være solidariske med andre innvandrere, til å mene at negre ikke er kompetent til å styre et land uten å ha hvite rådgivere. For å ta ett eksempel fra en FrP-politikers facebook-profil.

Du må hugse på at han kaller FrP representanten uncle Tom som var ein slave som var tru mot sin herre sjølv om han vart mishandla. Det er som å hevde at han er dum og underdanig og ein slags slave for sine "herrer" kun fordi han har mørk hud. Har han ikkje lov til å meine det han vil og være med i det partiet han måtte ønske? Uten å bli sjikanert av ein AP representant?

At FrP gjør et stort nummer av dette, og ikke bare kaller det rasisme men ekstrem rasisme, virker mest som et forsøk på å vri oppmerksomheten vekk fra egne feil.

FrP gjør ikkje eit stort nummer ut av det, eg gjør det. Og eg er ingen representant for partiet, samt at det er eg som kaller det ekstrem rasisme.

Ser ikke helt hvorfor du klassifiserer det som rasisme,ekstrem er det i hver fall ikke, men synes allikevel det er unødvendig og useriøst å stille spørsmålstegn med hvorfor folk med innvandrerbakgrunn støtter FRP. Generelt å angripe motivene for å støtte er parti istedenfor å argumentere mot partiprogrammet er useriøst.

Om du lese ovanfor kan du sjå korleis eg tenker.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Du må hugse på at han kaller FrP representanten uncle Tom som var ein slave som var tru mot sin herre sjølv om han vart mishandla. Det er som å hevde at han er dum og underdanig og ein slags slave for sine "herrer" kun fordi han har mørk hud.

Jeg tror ikke helt du forstår hva begrepet "uncle Tom" betyr. Den vanlige betydningen er en person som som forråder "sine egne", gjennom overdreven lojalitet mot folk som behandler ham (og hans folk) dårlig, Det ligger ingen ting i begrepet som antyder at personen er dum og underdanig fordi han har mørk hud.

Lenke til kommentar

At sosialister generelt sett også er rasister, er noe jeg har påpekt mange ganger.

Om det hadde vært en fra FRP som hadde sagt noe slikt om en innvandrer i ap eller sv, så hadde hele det sosialistiske hylekoret fordømt både FRP-politikeren som sa det og FRP., og avisene ville vært fulle av innlegg og artikler med fordømmelser av FRP.

Men når noe slikt kommer fra en sosialist, så strømmer alle sosialister til for å hjelpe til med å bortforklare det hele og glatte over det, og de klarer til og med å legge skylden på FRP for det en ap politiker har sagt.

Generelt sett er sosialister noen frekke,feige og dobbeltmoralske hyklere, og de er som sagt også rasister.

Det fins noen få unntak fra dette, men det er stort sett ungdommer og andre som er så ferske i "faget" at de ennå ikke er blitt ødelagt av sosialismens snikende gift, og de har følgelig ikke rukket å bli politikere ennå.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sikkert som amen i kirken. En "hviting" kommer en "svarting" til redning fordi "svartingen" vet ikke sitt eget beste.

Klassisk rasisme fra venstresiden. Ellers flott å se at man har positiv rasisme som kan settes godkjentstempel på, noe nytt lærer man hver dag.

HVa mener du er positiv rasisme i dette tilfelle? Det er typisk rasisme, etter min mening, det viser en nedlatende holdning ikke mot hvite folk, men mot konservative afrikanske folk (som dere kaller deres egne statsborgere).

I USA bruker Uncle Tom uttrykket oftest mot konservative afro-amerikanere fra andre afro-amerikanere. Det er flere som bruker uttryket mot Obama fordi han sier lite om rasisme, som om det ikke var noe rasisme i landet. De ville at han stoetter kampen mot rasisme og utfordrer majoritet rasen. Det er noe en som er hvit ikke kan si uten aa bli rasist.

Lenke til kommentar

Når jeg så trådtittelen tenkte jeg med en gang på denne:

Skoledebattene er desverre tragiske, og folk oppfører seg som apekatter. Da jeg gikk på videregående selv satt samtlige venstresideungdomspolitikere og forhåndsdømte ambulansegutta i Ali Farah saken, og selvfølgelig de klassiske rasismeanklagene. Herlig å tenke på at disse menneskene kanskje skal være med å styre landet, grøss.

Lenke til kommentar

Når jeg så trådtittelen tenkte jeg med en gang på denne:

(Fjernet videolink for å holde ting ryddig.)

Her ser vi hva som er problemet med venstresiden, denne typen rakk-ned-og-hersk-strategi gjør at det norske samfunnet er på god vei mot noe som ligner et svensk debattklima.

Nesten selvparodisk, i alle fall veldig skummelt, og man må virkelig lure på hvor det skal gå dersom motstandere av en bevist ikke-bærekraftig strøm av ikke-vestlige innvandrere (asylsøkere, om man insisterer) skal tvinges til stillhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...