musejul Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hei! Jeg bygde meg ny pc for en mnd siden og den har fungert flott til alt jeg trengte den til. For et par dager siden slo jeg den på og gikk på badet. Jeg kom tilbake etter et par minutter og tastet passordet mitt. Jeg gikk to skritt før jeg hørte et stort smell og jeg snur meg og ser at pcen fosser med hvit "røyk". Det sprer seg på gulvet også. Jeg åpnet pcen og det så greit ut inni den. Jeg luktet meg til at det var PSU. Jeg skrudde den ut og den var våt under og inni vifta. Jeg tenkte det kanskje hadde vært vått under pcen og at det var derfor det gikk som det gikk. Jeg tenkte jeg skulle sjekke inni PSU og skrudde den derfor opp. Inni så jeg at batteriet i PSU hadde "sprengt" og hadde spydd ut masse gul væske. Det var derfra væsken kom. Det så ut som om en av sikringene hadde poppa. Jeg lurer på om resten av pcen kan ha blitt ødelagt? Og om noen vet hva som skjedde med PSU? Er det en feil med boksen eller har jeg gjort noe galt? Hilsen Miriam Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Høres ut som en produksjonsfeil. Normalt når et psu ryker så tar den ikke med seg andre komponenter, men det må man jo teste med et fungerende psu. Det høres ut som en heftig smell, normalt så kommer det et poff og man kan se litt stikkflammer når det ryker, jeg har aldri hørt om at kondensatorer ha eksplodert før. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 (endret) Kondensatorer sprenger når de blir tilført for høy eller feilaktig spenning (veksel eller feil polaritet). De som har gått på data/elektro linje har sikkert gjort dette med vilje , det bråker/smeller ganske så bra når de kvelder. Det som har skjedd her (sprengt høy kapasitets kondis) antagelig grunnet en feilaktig krets internt / kortslutning i PSU som har gitt før høy spenning eller feil polaritet, eller feilaktig kondensator. Den våte væsken er kjemisk elektrolytt fra inne i kondensatoren (e) som er poppet. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk) Endret 8. september 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
musejul Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Tusen takk for svar. Jeg har åpnet boksen så er ikke noe håp om å få den på garantien. Jeg får rett og slett kjøpe meg en ny Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 (endret) Selv om du skrudde opp psu etter havariet - tror jeg alikevel de fleste butikker vil godta garanti/reklamasjon. Dette da "du åpnet den etter at den var gått i stykker for å inspisere internt". Endret 8. september 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Bare sånn ut av interesse, var det en brukt PSU? Eller var den ny? Og hvilket merke/modell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå