Gå til innhold

Vidvinkel linse og kamera lys?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal nå investere i vidvinkel linse og kamera lys.

Jeg filmer endel i sånn halv mørket, også helt mørkt. Trenger derfor et STERKT kamera lys. Har sony pc105. Og NEI jeg liker ikke nightshot funskjonen på kameraet :)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&GrpID=7&s=pl

Dette brukbart?

Jeg filmer endel extreme sport, som skjer i kjappe bevegelser, skateboard, snowboard, motocross etc etc, derfor trenger jeg vidvinkel linse. Vil ha mest mulig vidvinkel uten at det kommer til å se for stygt ut.

Vil ikke bruke så mye mer enn 1000,- for hver del, og er klar over at jeg ikke får proff utstyr for den prisen, men alle 'monder' drar :)

Dette brukbart?

Eller dette?

Dette?

Forskjellen?

Kom gjerne med link til andre.

Takker på forhånd, dette forumet har hjulpet meg meget.

Ha en fin kveld.

Mvh

Robert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Den midterste linken er vel ikke vidvinkel? Hadde gått for den nederste. Kameralyset skal stå i den intelligente tilbehørsskoen sant?

Edit: Visst er den midterste det! Så ikke sånn ut.

Lenke til kommentar

Husk at det er 30 mm gjenger på linsa.... (tar eg feil?)

Kun den øverste linken av vidvinklane som har dette. (VCL-0630S)

Har sjølv PC105 og denne vidvinkelen. Har ikkje funne noko negativt med den , men har ikkje noko å samanlikne med heller.

Av lys har eg "HVL-S3D 3w Video Light". Dette er billegare enn det du har oppført sidan det ikkje har IR lys. Og du treng ikkje IR lys sidan det allereie er på kameraet. Trur ikkje ekstra IR lys har noko effekt... kanskje nattfilminga blir endå grønnare. :lol:

3 W lys er nok som hjelpelampe til familiefilming inne, men ikkje viss du har planar om større filmprosjekt (men då er ikkje lys som kan festast på kameraet aktuellt allikevel)...

Så eg ville valt 3 W lys (evnt 10/20 W alternativet, men det kan vere litt mykje) og til vidvinkel enten VCL-0630S (øverste link) eller VCL-HG0730 (High Grade, samme serie som nederste link)

Husk 30 mm gjenger på tilbehørslinsene til PC105!

Lenke til kommentar

Når du skal filme skating, snow eller moto-x er du selvsagt ute etter så mye "tønne-effekt" som mulig, right? (Skater selv ;))... en 0.6x eller 0.7x vidvinkel holder absolutt ikke, vil tvilsomt være merkbar effekt... du bør gå for alt over 0.45x også videre.. det ultimate er 0.3x-liner, som kan gi opptil 180 graders vidvinkel.. da ender du opp med den "proffe" fisheye-effekten...

MEN, 0.3x-linser er dyre, og gir gjerne "vignettringer".. så du burde finne deg en fin 0.40x-0.45x linse. Disse er gjerne billige på amerikanske webshops, dessuten kan du spørre din lokale kamerautstyrsforhandler om de vil importere en for deg, de fleste går med på det :-)

Lykke til! :woot: Å filme lines blir ett par dimensjoner bedre med en skikkelig linse :-)... ett tips i samme slengen: husk å filme nedenfra og opp når du bruker en slik linse og skal filme lines, ellers blir det bare fot-filming, og da er halve poenget borte...

Lenke til kommentar
Oi. Ja så klart vil jeg ha tønne effekt.

Men nå ble jeg forvirra..

Så desto mindre 'x' du har, desto mer vidvinkel?

Trodde altså jeg fikk mer vidvinkel med en 0.7x enn med en 0.6x, og ikke omvendt, jeg har mistforstått her altså?

Mvh

Robert

jess, du har misforstått fullstendig! Bra jeg kom innom her ja ;) (the savior :p) det du er på leting etter er en "fisheye" med andre ord linser med 0.3x og i nærheten :-)

Lykke til! :woot:

Lenke til kommentar

Hehe takk for det.

Men da lurer jeg litt, så på den webshoppet (over), og vidvinkel linsa med 0.7x kostet MYE mer enn den med 0.6x, og de er i samme serie. Derfor jeg syntes dette var meget rart. Hadde faktisk addet 0.7x linsa i handlevogna jeg :)

Men altså, Sony pc105 kameraet mitt, jeg tviler på jeg får linser helt ned i 0.3x som passer det?

Minste jeg har sett er faktisk 0.6x..

Noen som vet om det finnes videre linser til Sony pc105?

Takker igjen.

Mvh

Robert

Lenke til kommentar

Ikke kommet over noe bedre alternativ enn 0.6X vidvinkelen med 30 mm omkrets. Sony har også en annen 0.6X med mye bedre glass, men da blir det 3500 kr.

Dette lyset med IR virker ganske effektivt, men du må ha motivet bare noen meter unda. IR med natt funksjonen blir vist veldig mye bedre og man han ta opp mot 30 meters hold. Nattfunksjonen bruker jeg veldig mye da dette er eneste håp når man skal filme om natta på telt-turer osv.

Skal du ha veldig mye lys drar man på Biltema og kjøper noen store 12V lamper og kobler på et bilbatteri eller ligninde.

Lenke til kommentar

Har sjølv handla tilbehør frå denne butikken. Går veldig greit.

Kan du gi meg et kostnadseksempel på en vare du har kjøpt. Da tenker jeg på betalingsmetode, fraktkostnader, toll, moms og ikke minst leveringstiden. Måtte du hente pakken selv, eller ble den levert på døra.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare for å ha det sagt! Konvertere gir dårlig uttelling rent optisk. Har selv Sony PC-105 og har nylig prøvd Sony VCL-0630 vidvinkelkonv. Resultatet rent optisk var rene sorgen. Kun sentrum i bildefalten var i fokus. Det øvrige i bilderuten var som grøt og stygt herjet med - nesten som verste tenkelig komprimering!

Skygg banen!

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...