Gå til innhold

VIdeoredigeringsprogram

Anbefalte innlegg

Du etterspør både analog og digital capture. Dette avhenger like mye av hardware som software. Jeg hadde samme utfordringer som du. Har en haug med VHS kassetter jeg skal konvertere til DVD. Opptak fra TV mm. I tillegg ønsker jeg å eksportere til ulike media og format uten videre plunder.

Min løsning ble mer enn kr 1000. Det kan du innfinne deg med først som sist. Analog capture krever at du kan lese inn data via Composite eller S-Video fra kamera eller spiller. Her må det spesialkort til. Anbefaler denne webadressen - http://www.dmc.no/ Dette er spesialister med produktoversikter. I tillegg finnes det meste tilsalgs på mpx eller komplett. Noe brukt er også ikke å forakte. Har selv et Pinnacle DV500 kort til kr 2500 som renderer realtime og leser analogt inn/ut både s-video og composite. I tillegg til DVin/ut selvfølgelig.

Av videoredigering kjører jeg Adobe Premiere 6.5, og den er absolutt den beste når det gjelder real-time rendering, eksport til web/mpeg/avi/quicktime etc. Litt høy brukerterskel, men ellers brillijant. Har testet det meste av videoredigeringsprogrammer, og min favoritt er Adobe Premiere.

Ulempen med Pinnacle Edition er at den gjør om hele skrivebordet dit til en videoredigeringsflate, sikkert genialt for de som KUN driver videoredigering. Jeg driver med litt andre ting også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heraldo: full versjon ok. Men jeg tenkte mer på hardware messig jeg. Funksjoner osv. er det helt likt? hvorfor er det da så stor prisforskjell? Koster jo 350 for tekram + pinacle software. Det andre koster 1000 kr. (pinnacle sitt kort)

Jeg har erfart at Tekram kortene ikke gir full hastighet i følge firewire spesifikasjonene. Dette vil spesielt merkes dersom du kobler på både en firewire disk og digitalt kamera. Da vil Tekram kortene gi for dårlig ytelse.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster Edition 5? Det er jo det gamle Sony Purple programmet! Da jeg prøvde det eeelsket jeg det, men det var for dyrt. Er det billigere nå?

Uansett så har vi (pappa.. :p) kjøpt Avid DV Xpress 3.0 lisens nå, siden de er "standard" når du kommer til proff redigering så er dette hva jeg egentlig trengte. Men jeg følte at Purple var litt lettere med maskinvaren. (avid er sææær...)

Lenke til kommentar
Adobe premiere!

Ogdet vil si??

Heraldo: full versjon ok. Men jeg tenkte mer på hardware messig jeg. Funksjoner osv. er det helt likt? hvorfor er det da så stor prisforskjell? Koster jo 350 for tekram + pinacle software. Det andre koster 1000 kr. (pinnacle sitt kort)

Adobe premiere er jo regnet for en av de beste redigeringssoftware-løsningene for pc. se www.adobe.com

Skal du satse stort på videoredigering, vil jeg anbefale en MAC med G4 eller G5 prosessor og Final Cut som software.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skal du satse stort på videoredigering, vil jeg anbefale en MAC med G4 eller G5 prosessor og Final Cut som software.

Det er jeg helt enig i :yes:

Lenke til kommentar
Pinnacle er absolutt det enkleste å bruke.

Ved kjøp av studio 8 så får du MYE for pengene.

Jeg er ikke i tvil.

___

Når jeg har lest litt rundt på forumet her får jeg inntrykk av at man kjøper katta i sekken med tanke på iritasjonsmomenter som brenning. Men det er kanskje stort sett greit å bruke?

Lenke til kommentar

Skal du satse seriøst på redigering, vil Pinnacle Liquid Edition være det beste, og rimeligste programmet.

Hvor mye koster Edition 5? Det er jo det gamle Sony Purple programmet! Da jeg prøvde det eeelsket jeg det, men det var for dyrt. Er det billigere nå?

Ja, det er det samme som Liquid Purple og koster nå under 10.000,- med aksellerator kort med analoge inn/ut - dette er under 1/3 av prisen på Purple tidligere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...